Såvidt jeg vet brukes Anfield også til en del aktiviteter, som konserter osv. Og Liverpool fikk nytt treningsanlegg i 2020, uten at jeg sitter på detaljene kontra vårt anlegg. Vi har riktignok avtalen med NFL gående, som er potensielt innbringende på sikt.
I 2022 ble det vel bokført en differanse på ca £65m i såkalte kommersielle inntekter. Det er ganske mye å ta igjen, og neppe noe stadion eller NFL alene kan ordne. Husker man i Arsenal kom med lovnader om at Emirates ville løfte klubbens inntektsgrunnlag til et nytt nivå, men såvidt jeg vet har det aldri skjedd. Uten at det er helt sammenliknbart kanskje.
Uansett er poenget mitt at «merkevaren» Liverpool fortsatt er på et litt annet nivå enn oss. Så selv om ENIC skal ha massiv ros for å ha gjort smarte valg som gjør at vi i det hele tatt er konkurransedyktige, så ser jeg absolutt ingen grunn til at vi skal være bedre rusta enn Liverpool de neste 20 årene. Det kan selvfølgelig skje, men da skyldes det isåfall smarte sportslige avgjørelser og (som du er inne på) en del tilfelfigheter - ikke at vi har bedre økonomiske forutsetninger.
Så er det også et poeng at selv om vi nå er oppe og nikker økonomisk (igjen - ros til Enic for det), så er det fortsatt milevis opp til City, United og etterhvert Newcastle. Så det er vel egentlig ingenting som tilsier at vi skal være et powerhouse de neste 20 åra heller.