Schism Liverpool har en fordel over oss - deres navn og omdømme. Det er alt.

Men dette er jo den mest vesentlige fordelen? I og med at den er såpass avgjørende for generering av kommersielle inntekter. Er en grunn til at United kan gå 10+ år uten å oppnå noe som helst, men likefullt være på en annen planet hva gjelder inntekter.

City synes jeg forøvrig vanskelig kan brukes som eksempel. Der er det jo bare juks og triksing med tall og sponsoravtaler. Visstnok genererer de mest kommersielle inntekter i hele ligaen 😂

Sier ikke at det er uvesentlig, men det hjelper at vi har tatt igjen og overgått de på alt annet.

London er en kjempefordel - hadde selvfølgelig vært enda bedre kommersielt om stadion hadde ligget noen knepp lenger mot sentrum 😃

Men har vi virkelig det - overgått dem på alt annet? Finnes det tall på dette? Jeg bare sliter med å se det.

Se tråden her feks (handler hovedsakelig om City, men likevel). Som sagt ca £65m bak LFC i kommersielle inntekter. Total differense på inntekter ligger på over £120m. Differensen vil nok se mindre ut post covid pga stadion, men da snakker vi ikke i nærheten av nok til å tette det gapet. Ikke litt en gang.

Er ikke sånn at Liverpool ikke drar inn gode cash på Anfield de og. Treningsanlegget deres er som sagt helt nytt og sikkert like state of the art som vårt. Og ikke minst - vår gjeld er 4 ganger så stor som deres. Ser virkelig ingen grunn til at vi skal være bedre stilt enn dem fremover rent økonomisk. Da skal det skje mye sportslig først isåfall.

Bare å se på billettprisene så ser man at vi drar inn veldig mye mer på hjemmekampene.

I fjor tjente Liverpool mest av alle lag i CL. USD91m (det er vel bare prispenger og ikke da tatt med inntekten fra hjemmekampene). Vi tjente vel noen få glansbilder på Conference.

Vi rakk ikke å bruke nye WHL lenge før Covid, men som Deloitte viser var vi EUR25m høyere enn Liverpool før Covid stoppet alt av inntekter. Jeg vet ikke hva det gapet blir i 2022-2023, men når vi ca. like langt i cuper/CL forventer jeg at det gapet utvider seg ganske betydelig.

2022-2023 blir et veldig interessant år med tanke på inntekter. Vi har egentlig ganske gode muligheter til å gå lengre enn Liverpool basert på trekningen (de tjente vel litt mer enn oss i gruppa pga flere poeng riktignok).

City sitt resultat er selvsagt bare humbug. Min referanse til City var ment mer for omdømmet de har fått og at det faktisk allerede nå har begynt å tiltrekke seg fans globalt. De har i følge Deloitte allerede flere følgere på Facebook enn Liverpool.

Altså; Året før (dvs 14 måneder) FSG kjøpte Liverpool kom de på 2ndre-plass i ligaen, 4 poeng fra en seier. De var i kvartfinalen i CL og hadde et tiår med 5te-plass i serien som dårligste resultat. De hadde 1 litt dårlig sesong før FSG tok over, men var en toppklubb.

Årene før ENIC kjøpte seg inn endte vi på 11. plass. 3 år før var vi 4 poeng unna nedrykk.

Når det gjelder matchday income, så er vi og Liverpool ganske like akkurat nå (ca £3M for oss og £3,08M for pool).

Man kan diskutere forskjell i resultater fra alle vinkler, ofte avhengig av hvilken side man står på, men Liverpool har fra et villt mye bedre utgangspunkt en oss vinni PL 1 gang og CL 1 gang i denne perioden - vi har en 2. plass i ligaen og en tapt finale i CL. Ingen husker de nest beste i historiens løp, men med tanke på utgangspunket for de 2 eierne synes jeg ikke vi skal si at det er så ulikt.

Schism Bare å se på billettprisene så ser man at vi drar inn veldig mye mer på hjemmekampene.

Hvis du refererer til statistikken du la ut over, så er det såvidt jeg kan se bare snakk om de dyreste sesongbillettene? Kan ikke se for meg at vi selger så mange sesongbilletter i den prisklassen at det gjør særlig utslag.

Hva viser tallene fra Deloite - matchday revenue? Har du link isåfall?

Med fare for å gjenta meg selv - ingenting av dette er vel uansett i nærheten av å utjevne de drøyt £65m de tjener mer enn oss i kommersielle inntekter.

Synes billettprisene våre er helt syke. Føler med de lokale i nord London som ikke lenger har råd til å heie på laget sitt, et lag som ikke har levert noe som helst i de 21 årene Enic har eid oss. Trofeer er målestokken og der har vi ikke fått noe som helst uttelling og mindre bemidlede klubber har vunnet mer. Leicester har vunnet Premier League. Vi vinner ingenting og bøkene våre kan være så supre de bare vil, er ikke viktig for meg at vi er best i verden på å putte penger i lommene på eierne våre. Jeg jubler ikke hver gang vi har levert nok et økonomisk knallresultat for Levy og Lewis.

På mobilen nå men finner tall hos Deloitte. Bare søke football money league.

Vi var vel antatt til å ha de mest lukrative hjemmekampene i verden før RM får sin nye stadion på plass. Om det nøyaktig stemmer vet jeg ikke, men med halve slekta som Liverpool-fans er det liten tvil om at det koster mer å gå på kamp hos oss. Om ikke at alle billettene koster 2.5x mer så er de definitivt dyrere.

Bortsett fra at vi ikke leverer penger til ENIC. ENIC tar ikke penger ut av klubben. Så så fremt man ikke forventer at ENIC skal ta opp et lån basert på verdien i klubben for å bruke på spillere så er det ikke noe argument. Levy tar seg betalt 1m pund eller noe slikt for mye. Det er det.

Og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå. Er man rikest over tid så vinner man ting. Betyr ikke at man som United kan slite, men over tid vinner de som genererer og bruker mest penger. Hvis vi kan holde oss topp 10 rikest i verden er det rimelig opplagt at vi vil vinne mer enn Leicester de neste 50 årene. Og sannsynligvis mer enn alle klubber på størrelse med Leicester tilsammen.

Schism Er man rikest over tid så vinner man ting. Betyr ikke at man som United kan slite, men over tid vinner de som genererer og bruker mest penger. Hvis vi kan holde oss topp 10 rikest i verden er det rimelig opplagt at vi vil vinne mer enn Leicester de neste 50 årene. Og sannsynligvis mer enn alle klubber på størrelse med Leicester tilsammen.

Svært enig i dette. Trist men sant.

Ja. Skal sies at jeg ikke liker at det er blitt slik.

Morsommere da det var åpent for flere klubber å ha «generasjoner». Nå blir «mindre» klubber som finner gode spillere ribbet. Kan vel delvis inkludere oss der. Ajax fra semien vi spilte et glimrende eksempel. Eksepsjonelt lag med tanke på liga. Fullstendig ribbet omtrent samme sommer.

@Kungreke Trofeer er målestokken

Jeg er uenig og er litt lei alle de som i diskusjoner insisterer på at det er slik det er.

Schism
            Takk, fant det!
            Ser man på siste sesongen før covid, er det et solid antall millioner mer i differanse på kommersielle inntekter kontra kampdag. Den virker å ha holdt seg konstant siden. For ikke å snakke om forskjellen i tv-inntekter (som er mer knytta opp mot sportslig suksess selvfølgelig).

For å ta igjen Liverpool må vi altså tette mye av den kommersielle differensen (som opplagt ikke skjer over natta), samt at pendelen må svinge ganske kraftig i vår favør på det sportslige.

Schism Og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå. Er man rikest over tid så vinner man ting. Betyr ikke at man som United kan slite, men over tid vinner de som genererer og bruker mest penger. Hvis vi kan holde oss topp 10 rikest i verden er det rimelig opplagt at vi vil vinne mer enn Leicester de neste 50 årene. Og sannsynligvis mer enn alle klubber på størrelse med Leicester tilsammen.

Problemet her er vel at topp 10 ikke betyr allverden når man ser hva topp 2-3 har å rutte med.

Dougie Problemet her er vel at topp 10 ikke betyr allverden når man ser hva topp 2-3 har å rutte med.

Delvis enig.

Slik ting ser ut nå vil City, Newcastle (før eller senere), RM, Barcelona (selv om de gjør alt de kan for å ødelegge for seg selv), United, PSG og BM vinne det meste. Bak disse vil klubber som oss, Liverpool, Arsenal, Chelsea (kommer litt an på - de har kanskje eiere som tar de hakket over), Juventus, AM og et par andre kjempe når man får «generasjoner» som det Liverpool nettopp har hatt. Juventus noen år før det osv. Bak disse igjen tror jeg ikke man vil finne noen som vinner PL eller CL - noen gang - uten nye eiere. Kanskje kanskje kan noen gjøre som oss og bygge seg opp. Et lag som Dortmund eller AC Milan eller lignende.

Derfor jeg mener man misforstår litt med ENIC. Jeg er blitt fortalt at det ikke teller at lag som City og Chelsea «plutselig» har dominert engelsk fotball. At vi allikevel burde ha vunnet flere titler med gode eiere. For meg er det helt merkelig. Ja. Det er mulig å kjempe helt i toppen uten olje, men da må man bygge fasilitetene og bygge seg opp kommersielt. Det har vi nå klart. Det tok 20 år, men fyflate vi har klart å komme langt på vei. Å sammenligne oss med lag som Everton og Villa er nå absurd. Det var det ikke for 20 år siden.

Det burde være enkelt å se i speilet at ENIC og Levy har vært et lykketreff for Tottenham, hvor ofte var vi et topp 6 eller topp 4 lag før ENIC og Levy? Å bli leketøy for en oljeprins er ikke mitt ønske...

Cuti Hovedsaklig glede og entusiasme. På lagnivå vil jeg si i fremgang på klubb- lag- og enkeltspiller-nivå. Fremgang måles både statisk og dynamisk i forhold til konkuransen rundt. Hva er fremgangen fra i fjor eller for 10 år siden, samtidig som man ser fremgang i forhold til utgangspunktet med lag rundt seg.