Premier League - de andre laga
cjmozart Du må gjerne være uenig og irritert men det endrer ikke det faktum at vi fortsatt bare er de beste av resten. Hvis Kane ville til City for å vinne trofeer så vet man hvor han egentlig står. Bale, Berbatov, Modric, Walker, Sheringham, bare en kort liste av profiler som også mener det samme som meg.
Glemte ingenting. De er med i tallene jeg la frem.
Hva gjelder stadion får jeg ta deg på ordet. Ingenting som tilsier at det vil bli ei dårlig investering dog. Så du mener vi brukte 500m på dårlig styring?
Og den norske stat, Oslo kommune osv ville vel sagt ja takk til 2x på ganske mange store byggeprosjekter.
Budsjettsprekk på syv milliarder visstnok. Ble jo skrevet og sagt ganske mye om det den gangen vi måtte spille enda ett år på Wembley som følge av den dårlige prosjektstyringen.
Tenkte kanskje @cjmozart ville huske dette, siden utenomsportslige aktiviteter visstnok er det en fotballklubb skal måles på
Dagbladet er vanligvis bare et bevis på det motsatte dessverre.
Var vel tidlig en forvirring der mellom hva stadion skulle koste og hele prosjektet?
"We are so worn down by the sheer effort of delivering it," Cullen added of the stadium, which will cost "£350-400million" – with the overall Northumberland Park project, including a hotel and nearly 600 new homes at closer to £850m.
Ikke Dagbladet som var først ute med den saken der. Men ja, prosjektet skled tidlig ut både tids- og kostnadsmessig. Så all ære til Pochettino som leverte det han gjorde med ekstremt utfordrende rammebetingelser sportslig.
Dougie I akkurat dette tilfellet er jeg uenig. Van Dijk er det perfekte eksempel på hvordan man med grundig arbeid og handlekraft kan identifisere og hente riktig spiller. Han tikket alle boksene for dem. Det gjorde virkelig ikke Maguire. Aldri i livet om de hadde betalt samme sum for ham.
Poenget er at det ikke var veldig opplagt. Da hadde RM osv kjøpt han. Hvis det var så klart.
- Redigert
Chelsea og City var også etter ham.
Er ikke så enkelt som at RM bare henter alle som er best til enhver tid. Ikke sikkert de trengte en ny midtstopper - iallefall ikke til den prisen osv.
Og det er et ganske stort spekter mellom opplagt og tilfeldig. I dette tilfellet var fyren en perfekt match, og det var betraktelig nærmere opplagt at han skulle lykkes i en toppklubb enn tilfeldig.
- Redigert
van Dijk hadde aldri endt opp hos Liverpool hvis det var så enkelt å se at han skulle bli så god. Og det finnes ikke en klubb han ikke hadde passet i da han var på sitt beste. Han hadde alt.
Alle som så VVD i Soton så at han hadde noe helt spesielt. Dominant, fysisk, teknisk - han hadde alt.
Timing er nok nøkkelordet her, og der traff Liverpool. Overgangsmarkedet er ikke som å spille Viking-lotto, selv om det i større og mindre grad er tilfeldigheter/flaks inne i bildet og.
Men vi blir nok ikke enige her.
- Redigert
Timing? Liverpool fikk ikke kjøpt han den sommeren. Allikevel kom ingen andre å hentet han.
Sier ikke at det er lotto, men når en klubb, som på det tidspunktet ikke var en absolutt toppklubb, henter det som er verdens suverent beste forsvarsspiller i flere år - så er det opplagt at alle andre faktisk ikke trodde han skulle bli så god som han ble. Hvis man da tror at Liverpool er så mye bedre enn alle andre..... noe sier meg ganske mange store klubber fulgte Southampton - større og bedre enn Liverpool.
Vi klager på Levy - at han roter seg bort i for mye. Levy i løpet av tre år hentet Berbatov, Bale og Modric. Det er to verdensklassespillere og en veldig veldig god spiss i Berbatov. Så plutselig var vi ikke så gode at vi ikke klarte å hente verdensklassespillere hvert år lengre. Kan ha noe med at tilfeldigheter spiller inn? Eller kanskje sluttet Levy plutselig å kjøpe selv (sarkastisk kommentar ikke spesifikt rettet mot deg, men mot alle som selektivt kritiserer Levy for å blande seg når det går dårlig, men gir han ingen kreditt når det går bra).
Dette er klassisk "fooled by randomness". Det er forskjell på gode og dårlige eiere. Det er forskjell på gode og dårlige speidere osv., men det er &#"&""%" vanskelig å vite når det er "ferdighet" og når det er "flaks" på et utvalg over noen ganske få år. Kan relatere det til USA hvor man har draft. Å vite hvem som faktisk er gode til å drafte er nesten umulig å si. Følger ikke like mye med i NHL nå, men så mye før - og "spiller" hardcore fantasy med en haug med kanadiere. Der "drafter" vi også som i virkeligheten. Vil påstå at jeg har draftet bedre der enn hva "min" klubb Vancouver har gjort de siste 10 årene. Sannsynligvis ikke fordi jeg har bedre peiling, men fordi det er så mange tilfeldigheter (og usikkerhet) med i spill.
Som sagt - det var ikke bare Liverpool som ønsket ham den sommeren. Conte gikk vel helt i fistel i media da han ikke havnet i Chelsea osv. Så var Liverpool raske på avtrekkeren i januar, da Soton faktisk var villige til å slippe. Virka dessuten som de hadde greit å selge inn klubben til VVD allerede. Sånne innsalg betyr nok en del - spille under Klopp, ta det riktige steget osv.
Er ikke sånn at alle spillere som ikke havner i Madrid eller en annen av de aller største fiskene automatisk ikke er opplagt verdensklasse-materiale. De hadde Ramos og Varane, hvorfor skal de hente VVD til en så stiv pris osv. Mange faktorer som spiller inn.
Så er ikke dette egentlig et innlegg i Levy vs FSG eller noe fra min side. Synes begge er bra eiere, for hva det er verdt.
Sier ikke at de ikke automatisk er det - men det beviser at det er mye tilfeldigheter i spill. Ingen klubber klarer over tid å hente inn folk som er "så mye bedre". Så kan man i snitt over tid være bedre. Jeg påstår ikke at alt bare er tilfeldig, men man kan få krone ti ganger på rad også, og når man er bedre så er man ikke uendelig mye bedre enn resten av verden - man kan være litt bedre.
Litt som i NHL når noen drafter ei superstjerne i runde 5. Så sier man at vedkommende er et "geni" for å ha funnet denne spilleren i runde 5. Det viser seg så at den samme klubben draftet ubrukelige spillere i runde 3 og 4. Hvorfor tok de ikke da han de hentet i runde 5 tidligere? Var de så sikre på at ingen skulle snappe han opp før så de hadde så mye is i magen? Sannsynligvis ikke. Sannsynligvis fordi de faktisk trodde spillerne de plukket i runde 3 og 4 var bedre.
Herlig resultat i Manchester
Ja. Lukter gull til Arsenal nå
At Håland ikke fikk straffe i denne var helt utrulig; hver gang det var frispark eller corner så var det minst 1 Brentford-spiller som tviholdt rundt kroppen hans. Katastrofedømming.
Rart hvordan ting kan snu på et år. Sitter å ser Shaitcastle-Chelsea og tenker et par ting. 1: at Newcastle faktisk er favoritt i denne kampen. De var rimelig ræva for et år siden. De hadde riktignok noen gode spillere som sannsynligvis underpresterte men dog.
2: Chelsea har 5 engelske i startoppstillingen, det har ikke vært vanlig de siste 25 åra
3: Eierene til de respektive klubbene. Mike Ashley var ikke kuleste karen i gata men duverden hvor mye mer spiselige de var da. Chelsea har om ikke gått andre veien så har det vært en rimelig radikal endring der. Veldig gode på talentarbeid og en i mine øyne sympatisk og fintspillende manager på plass som kanskje vil gi flere av de unge sjansen. Så ikke den komme for et års tid siden!
Hva tenker dere om de neste 5 årene? Av oss,arse, chelsea og newcastle . Hvilken rekkefølge vil dere tippe hvis vi skal måle i totalt antall poeng eller gjennomsnittlig tabellplassering?
Som du sier - veldig uforutsigbart.
Jeg tror vi har en god sjanse. Vi har egentlig en ganske bra stamme. Son og Lloris er vel de to eneste som ikke holder i fem år til. Kane tror jeg kan holde i fem. Selv om han ikke vil være vår beste spiller i de neste fem totalt sett.
Newcastle har en utrolig flyt akkurat nå. De trenger at noen virkelig tar steget opp. Bruno, Saint, kanskje folk som Isak, Botman etc kan bli stjerner. Bruno er veldig nære allerede. Så kommer det an på hvor mye de klarer å lure FFP.
Chelsea har mye gammelt. Litt overraskende at de plutselig sliter så mye. Vet ikke hvor mye det har å si for neste fem, men de mister snart Silva, Azpilicueta, Kante, Aubameyang. Jorginho og Koulibaly har nok også fort spilt sin beste fotball.
Arsenal er det laget med den unge stammen. Saliba kan fort være den neste forsvarsstjerna i PL. Ødegaard begynner å bli virkelig god. Vanskelig å si om de nå overpresterer litt og det faller sammen eller ikke.
Tottenham
Newcastle
Arsenal
Chelsea
Min spådom, men kan vel omtrent like gjerne bli den lista opp ned.
Jeg tror det hovedsakelig blir slik fordi vi og Newcastle vil bruke mye penger. Chelsea har nettopp brukt veldig mye uten spesielt god verdi. Det vil henge i. Arsenal holdt ikke ut i fjor. Satser på at de overpresterer litt nå. Men også en fare for at Arsenal har noe stort på gang. Spesielt hvis Saliba blir så god som jeg frykter. Har man et bra lag med en van Dijk-type der bak så er man i toppen. Vi må bare krysse fingrene for at Romero kommer seg tilbake.