Synes billettprisene vÄre er helt syke. FÞler med de lokale i nord London som ikke lenger har rÄd til Ä heie pÄ laget sitt, et lag som ikke har levert noe som helst i de 21 Ärene Enic har eid oss. Trofeer er mÄlestokken og der har vi ikke fÄtt noe som helst uttelling og mindre bemidlede klubber har vunnet mer. Leicester har vunnet Premier League. Vi vinner ingenting og bÞkene vÄre kan vÊre sÄ supre de bare vil, er ikke viktig for meg at vi er best i verden pÄ Ä putte penger i lommene pÄ eierne vÄre. Jeg jubler ikke hver gang vi har levert nok et Þkonomisk knallresultat for Levy og Lewis.

PÄ mobilen nÄ men finner tall hos Deloitte. Bare sÞke football money league.

Vi var vel antatt til Ä ha de mest lukrative hjemmekampene i verden fÞr RM fÄr sin nye stadion pÄ plass. Om det nÞyaktig stemmer vet jeg ikke, men med halve slekta som Liverpool-fans er det liten tvil om at det koster mer Ä gÄ pÄ kamp hos oss. Om ikke at alle billettene koster 2.5x mer sÄ er de definitivt dyrere.

Bortsett fra at vi ikke leverer penger til ENIC. ENIC tar ikke penger ut av klubben. SÄ sÄ fremt man ikke forventer at ENIC skal ta opp et lÄn basert pÄ verdien i klubben for Ä bruke pÄ spillere sÄ er det ikke noe argument. Levy tar seg betalt 1m pund eller noe slikt for mye. Det er det.

Og jeg forstÄr egentlig ikke hvorfor det er sÄ vanskelig Ä forstÄ. Er man rikest over tid sÄ vinner man ting. Betyr ikke at man som United kan slite, men over tid vinner de som genererer og bruker mest penger. Hvis vi kan holde oss topp 10 rikest i verden er det rimelig opplagt at vi vil vinne mer enn Leicester de neste 50 Ärene. Og sannsynligvis mer enn alle klubber pÄ stÞrrelse med Leicester tilsammen.

Schism Er man rikest over tid sÄ vinner man ting. Betyr ikke at man som United kan slite, men over tid vinner de som genererer og bruker mest penger. Hvis vi kan holde oss topp 10 rikest i verden er det rimelig opplagt at vi vil vinne mer enn Leicester de neste 50 Ärene. Og sannsynligvis mer enn alle klubber pÄ stÞrrelse med Leicester tilsammen.

SvĂŠrt enig i dette. Trist men sant.

Ja. Skal sies at jeg ikke liker at det er blitt slik.

Morsommere da det var Äpent for flere klubber Ä ha «generasjoner». NÄ blir «mindre» klubber som finner gode spillere ribbet. Kan vel delvis inkludere oss der. Ajax fra semien vi spilte et glimrende eksempel. Eksepsjonelt lag med tanke pÄ liga. Fullstendig ribbet omtrent samme sommer.

@Kungreke Trofeer er mÄlestokken

Jeg er uenig og er litt lei alle de som i diskusjoner insisterer pÄ at det er slik det er.

Schism
          Takk, fant det!
          Ser man pÄ siste sesongen fÞr covid, er det et solid antall millioner mer i differanse pÄ kommersielle inntekter kontra kampdag. Den virker Ä ha holdt seg konstant siden. For ikke Ä snakke om forskjellen i tv-inntekter (som er mer knytta opp mot sportslig suksess selvfÞlgelig).

For Ä ta igjen Liverpool mÄ vi altsÄ tette mye av den kommersielle differensen (som opplagt ikke skjer over natta), samt at pendelen mÄ svinge ganske kraftig i vÄr favÞr pÄ det sportslige.

Schism Og jeg forstÄr egentlig ikke hvorfor det er sÄ vanskelig Ä forstÄ. Er man rikest over tid sÄ vinner man ting. Betyr ikke at man som United kan slite, men over tid vinner de som genererer og bruker mest penger. Hvis vi kan holde oss topp 10 rikest i verden er det rimelig opplagt at vi vil vinne mer enn Leicester de neste 50 Ärene. Og sannsynligvis mer enn alle klubber pÄ stÞrrelse med Leicester tilsammen.

Problemet her er vel at topp 10 ikke betyr allverden nÄr man ser hva topp 2-3 har Ä rutte med.

Dougie Problemet her er vel at topp 10 ikke betyr allverden nÄr man ser hva topp 2-3 har Ä rutte med.

Delvis enig.

Slik ting ser ut nÄ vil City, Newcastle (fÞr eller senere), RM, Barcelona (selv om de gjÞr alt de kan for Ä Þdelegge for seg selv), United, PSG og BM vinne det meste. Bak disse vil klubber som oss, Liverpool, Arsenal, Chelsea (kommer litt an pÄ - de har kanskje eiere som tar de hakket over), Juventus, AM og et par andre kjempe nÄr man fÄr «generasjoner» som det Liverpool nettopp har hatt. Juventus noen Är fÞr det osv. Bak disse igjen tror jeg ikke man vil finne noen som vinner PL eller CL - noen gang - uten nye eiere. Kanskje kanskje kan noen gjÞre som oss og bygge seg opp. Et lag som Dortmund eller AC Milan eller lignende.

Derfor jeg mener man misforstĂ„r litt med ENIC. Jeg er blitt fortalt at det ikke teller at lag som City og Chelsea «plutselig» har dominert engelsk fotball. At vi allikevel burde ha vunnet flere titler med gode eiere. For meg er det helt merkelig. Ja. Det er mulig Ă„ kjempe helt i toppen uten olje, men da mĂ„ man bygge fasilitetene og bygge seg opp kommersielt. Det har vi nĂ„ klart. Det tok 20 Ă„r, men fyflate vi har klart Ă„ komme langt pĂ„ vei. Å sammenligne oss med lag som Everton og Villa er nĂ„ absurd. Det var det ikke for 20 Ă„r siden.

Det burde vĂŠre enkelt Ă„ se i speilet at ENIC og Levy har vĂŠrt et lykketreff for Tottenham, hvor ofte var vi et topp 6 eller topp 4 lag fĂžr ENIC og Levy? Å bli leketĂžy for en oljeprins er ikke mitt Ăžnske...

Cuti Hovedsaklig glede og entusiasme. PÄ lagnivÄ vil jeg si i fremgang pÄ klubb- lag- og enkeltspiller-nivÄ. Fremgang mÄles bÄde statisk og dynamisk i forhold til konkuransen rundt. Hva er fremgangen fra i fjor eller for 10 Är siden, samtidig som man ser fremgang i forhold til utgangspunktet med lag rundt seg.

Blir vel fort off-topic dette. Argumentet er at vi "alltid" har vĂŠrt en storklubb som underpresterer. Jeg vil i beste fall si det er delvis riktig.

Vi vant ligaen i 50-51, men vi spilte faktisk i divisjonen under i 49-50. Og da hadde vi ikke vÊrt i Þverste divisjon siden 34-35 da vi rykket ned. Vi vant ligaen i 50-51 og endte som nr. 2 i 51-52. SÄ var vi et bunnlag igjen hvor vi endte opp som nr. 10, 16,16 og 18. Fra 56 til 71 var vi jevnt over gode. Det er vÄr gullalder. Ett ligagull, en andreplass og fem tredjeplasser. OgsÄ flere cuper.

Siden 71 har vi tre tredjeplasser fĂžr ENIC og et nedrykk (samt noen cuper). Siden ENIC har vi to tredjeplasser og en andreplass. Samt en cup.

SÄ bortsett fra 56-71 og ligatittelen i 50-51 har vi gjort det bedre enn noen annen tid i ligaen. Fra 04 til nÄ har vi ett Är pÄ nedre halvdel (07-08 - da vi merkelig nok vant en cup - sier litt om hvor tilfeldig cuper kan vÊre). Det er 17 av 18 Är pÄ Þvre halvdel og de fleste av de Ärene snakker vi topp 6. Selv fra 56 til 71 som er den beste perioden vi har hatt hadde vi to Är pÄ nedre halvdel.

Jeg er enig i at det nok var et uforlÞst potensial i Tottenham fÞr ENIC. London og en overraskende stor fanbase var der alltid, men synes fortsatt ENIC har gjort en veldig god jobb. Jeg kan se hvordan noen kan mene at det ikke har vÊrt strÄlende, men for meg er det et spÞrsmÄl om de har gjort en strÄlende eller veldig god jobb.

Synes denne diskusjonen er litt vrien. For meg som supporter, er nok reisen det viktigste. Årene med Pochettino feks hadde jeg knapt byttet med noe.

Samtidig er det umulig Ä se tilbake pÄ de siste 20 Ärene uten Ä fÞle litt bitterhet over at vi har null Ä vise til. For det er jo et faktum at ingen husker andreplasser.

Hadde nok uansett ikke byttet det vi har med det ene gullet til Leicester.

Leicester vant ogsÄ FA-cupen.

Fotball mÄles i sportslige prestasjoner. Som all annen sport.

Ja. Og vÄre prestasjoner har blitt bedre.

SÄ har man alltid en tilfeldig Leicester. SÄ snakker man ikke om at klubber som Villa, Leeds, Newcastle (selv om det vil forandre seg) etc. var alle bedre enn oss, men har ikke vÊrt i nÊrheten siden ENIC tok over. Det er tatt som en selvfÞlgelighet at vi er stÞrre enn disse, men det var det ikke for 20+ Är siden.

Dette har vĂŠrt diskutert tidligere, men selv City trengte Guardiola. Han, Ferguson, Wenger, Mourinho og delvis Klopp har gjort ganske rent bord de siste 20+ Ă„rene. Og alle de klubbene de har ledet har slitt med Ă„ ha samme suksess med mer enn en manager i den perioden. Arsenal ingenting. United nesten ingenting. Chelsea har vĂŠrt litt merkelige, men de har aldri vĂŠrt stabilt gode som under Mourinho fĂžrste gang. Vi har aldri funnet vĂ„r topptrener - selv om det sĂ„ ut som Pochettino skulle bli vĂ„r. Det er ogsĂ„ litt tilfeldig. City med alle pengene. United med sitt navn. Arsenal som var en mye stĂžrre klubb enn oss osv. har seg i mellom kun funnet Guardiola. SĂ„ hvor kravstor skal man da vĂŠre mot ENIC? Å finne de trenerne er ekstremt vanskelig. SĂ„ vil noen si at det er "klubben", men hvor sant er det? Det er nok en kombinasjon, men disse klubbene har ikke generelt levert pĂ„ tvers av trenere (Chelsea det nĂŠrmeste). City har vĂŠrt gode med andre ogsĂ„, men det er begrenset hvor dĂ„rlig man kan bli med uendelig stor lommebok.

Det handler og om hvor mange trappetrinn det er smart Ä forsÞke Ä trasere i ett klyv. Vi har hele ENIC-perioden tatt konstante steg - av og til et feilskjÊr, men ingen av klubbene pÄ vÄrt nivÄ i 2001 har gjort det bedre uten juksekoder.

Enig.

Klart. Leicester vant. Og Liverpool som ikke er en utrolig mye stĂžrre klubb - har hatt mer suksess. Alt det er riktig. Men strukturelt vil jeg si at det er oss, Lyon og AM som organisk, uten Red Bull eller olje - har bygget opp klubbene mest (blant de som allerede var mellomstore - blant mindre kan man snakke om Bournemouth og andre selvsagt).

Vi kunne tatt en Leeds og mislyktes. Muligens ogsÄ en Liverpool. Hadde de truffet Maguire isteden for van Dijk ville ting sett fullstendig annerledes ut der. PÄ samme mÄte hvis Sanchez faktisk hadde vÊrt verdt pengene de Ärene kunne vi fort ha vunnet bÄde CL og PL (fort Ä glemme hvor dyr han var). SÄ kan jeg dele kritikken av ENIC noe. F.eks da vi brant alle pengene pÄ Keane, Defoe og Palacios i januar. Hvorfor ble ikke de pengene brukt den sommeren osv. ENIC har selvsagt ikke vÊrt feilfrie i alle disse Ärene.

Du glemte de to Ärene vi gikk uten Ä kjÞpe en spiller samtidig som vi spilte hjemmekampene borte. Fordi stadion ble dobbelt sÄ dyr og tok dobbelt sÄ lang tid.

Eller det januarvinduet vi trengte bittelitt mer for Ä kunne gÄ hele veien, men endte opp med Nelson og Saha gratis.

Good times.