Det er en del oppretholdene faktorer i fotballen som i andre ting. Hovedoppslagrt i NRK ifb med trekninga igÄr var: "ToppoppgjÞr i Europaligaen" og bilde av en manure spiller. Jeez. Var noen saftige oppgjÞr i CL ogsÄ men det var Äpenbart ikke like interessant

Cuti StĂžtter den, hadde gladelig tatt FSG over Enic 11 av 10 ganger.

Vi har stĂžrre stadion og tjener nesten 2.5x mer per sesongbillett.

Vi har med vilje valgt Ä ikke selge stadionnavnet. Jeg vil bli sjokkert om vi ikke snart tjener mer penger enn Liverpool pr. Är sÄ lenge vi gÄr like langt i CL.

Liverpool har en fordel over oss - deres navn og omdÞmme. Det er alt. Det er ikke uviktig selvsagt, men som lag som City har vist - sÄ er det mulig Ä snu det hvis man klarer Ä vÊre "sexy" i noen Är pÄ rad. NÄ som "alle" vÄre penger gÄr til fotball (noe selvsagt renter og nedbetaling pÄ stadion) er det bare et spÞrsmÄl om tid fÞr vi ogsÄ finner en van Dijk osv. som gjÞr oss konkurransedyktige. Vi trenger kanskje 30 Är pÄ Ä ta igjen alt Liverpool har av omdÞmme, men den biten av den finansielle forskjellen vil etter all sannsynlighet reduseres. Allerede neste Är hvis Liverpool er uten CL vil ting fort begynne Ä snu. van Dijk og Salah er kraftig pÄ vei nedover - og plutselig er Klopp tom igjen.

Schism Liverpool har en fordel over oss - deres navn og omdĂžmme. Det er alt.

Men dette er jo den mest vesentlige fordelen? I og med at den er sÄpass avgjÞrende for generering av kommersielle inntekter. Er en grunn til at United kan gÄ 10+ Är uten Ä oppnÄ noe som helst, men likefullt vÊre pÄ en annen planet hva gjelder inntekter.

City synes jeg forþvrig vanskelig kan brukes som eksempel. Der er det jo bare juks og triksing med tall og sponsoravtaler. Visstnok genererer de mest kommersielle inntekter i hele ligaen 😂

Sier ikke at det er uvesentlig, men det hjelper at vi har tatt igjen og overgÄtt de pÄ alt annet.

London er en kjempefordel - hadde selvfþlgelig vért enda bedre kommersielt om stadion hadde ligget noen knepp lenger mot sentrum 😃

Men har vi virkelig det - overgÄtt dem pÄ alt annet? Finnes det tall pÄ dette? Jeg bare sliter med Ä se det.

Se trÄden her feks (handler hovedsakelig om City, men likevel). Som sagt ca £65m bak LFC i kommersielle inntekter. Total differense pÄ inntekter ligger pÄ over £120m. Differensen vil nok se mindre ut post covid pga stadion, men da snakker vi ikke i nÊrheten av nok til Ä tette det gapet. Ikke litt en gang.

Er ikke sÄnn at Liverpool ikke drar inn gode cash pÄ Anfield de og. Treningsanlegget deres er som sagt helt nytt og sikkert like state of the art som vÄrt. Og ikke minst - vÄr gjeld er 4 ganger sÄ stor som deres. Ser virkelig ingen grunn til at vi skal vÊre bedre stilt enn dem fremover rent Þkonomisk. Da skal det skje mye sportslig fÞrst isÄfall.

Bare Ä se pÄ billettprisene sÄ ser man at vi drar inn veldig mye mer pÄ hjemmekampene.

I fjor tjente Liverpool mest av alle lag i CL. USD91m (det er vel bare prispenger og ikke da tatt med inntekten fra hjemmekampene). Vi tjente vel noen fÄ glansbilder pÄ Conference.

Vi rakk ikke Ä bruke nye WHL lenge fÞr Covid, men som Deloitte viser var vi EUR25m hÞyere enn Liverpool fÞr Covid stoppet alt av inntekter. Jeg vet ikke hva det gapet blir i 2022-2023, men nÄr vi ca. like langt i cuper/CL forventer jeg at det gapet utvider seg ganske betydelig.

2022-2023 blir et veldig interessant Är med tanke pÄ inntekter. Vi har egentlig ganske gode muligheter til Ä gÄ lengre enn Liverpool basert pÄ trekningen (de tjente vel litt mer enn oss i gruppa pga flere poeng riktignok).

City sitt resultat er selvsagt bare humbug. Min referanse til City var ment mer for omdÞmmet de har fÄtt og at det faktisk allerede nÄ har begynt Ä tiltrekke seg fans globalt. De har i fÞlge Deloitte allerede flere fÞlgere pÄ Facebook enn Liverpool.

AltsĂ„; Året fĂžr (dvs 14 mĂ„neder) FSG kjĂžpte Liverpool kom de pĂ„ 2ndre-plass i ligaen, 4 poeng fra en seier. De var i kvartfinalen i CL og hadde et tiĂ„r med 5te-plass i serien som dĂ„rligste resultat. De hadde 1 litt dĂ„rlig sesong fĂžr FSG tok over, men var en toppklubb.

Årene fĂžr ENIC kjĂžpte seg inn endte vi pĂ„ 11. plass. 3 Ă„r fĂžr var vi 4 poeng unna nedrykk.

NÄr det gjelder matchday income, sÄ er vi og Liverpool ganske like akkurat nÄ (ca £3M for oss og £3,08M for pool).

Man kan diskutere forskjell i resultater fra alle vinkler, ofte avhengig av hvilken side man stÄr pÄ, men Liverpool har fra et villt mye bedre utgangspunkt en oss vinni PL 1 gang og CL 1 gang i denne perioden - vi har en 2. plass i ligaen og en tapt finale i CL. Ingen husker de nest beste i historiens lÞp, men med tanke pÄ utgangspunket for de 2 eierne synes jeg ikke vi skal si at det er sÄ ulikt.

Schism Bare Ä se pÄ billettprisene sÄ ser man at vi drar inn veldig mye mer pÄ hjemmekampene.

Hvis du refererer til statistikken du la ut over, sÄ er det sÄvidt jeg kan se bare snakk om de dyreste sesongbillettene? Kan ikke se for meg at vi selger sÄ mange sesongbilletter i den prisklassen at det gjÞr sÊrlig utslag.

Hva viser tallene fra Deloite - matchday revenue? Har du link isÄfall?

Med fare for Ă„ gjenta meg selv - ingenting av dette er vel uansett i nĂŠrheten av Ă„ utjevne de drĂžyt ÂŁ65m de tjener mer enn oss i kommersielle inntekter.

Synes billettprisene vÄre er helt syke. FÞler med de lokale i nord London som ikke lenger har rÄd til Ä heie pÄ laget sitt, et lag som ikke har levert noe som helst i de 21 Ärene Enic har eid oss. Trofeer er mÄlestokken og der har vi ikke fÄtt noe som helst uttelling og mindre bemidlede klubber har vunnet mer. Leicester har vunnet Premier League. Vi vinner ingenting og bÞkene vÄre kan vÊre sÄ supre de bare vil, er ikke viktig for meg at vi er best i verden pÄ Ä putte penger i lommene pÄ eierne vÄre. Jeg jubler ikke hver gang vi har levert nok et Þkonomisk knallresultat for Levy og Lewis.

PÄ mobilen nÄ men finner tall hos Deloitte. Bare sÞke football money league.

Vi var vel antatt til Ä ha de mest lukrative hjemmekampene i verden fÞr RM fÄr sin nye stadion pÄ plass. Om det nÞyaktig stemmer vet jeg ikke, men med halve slekta som Liverpool-fans er det liten tvil om at det koster mer Ä gÄ pÄ kamp hos oss. Om ikke at alle billettene koster 2.5x mer sÄ er de definitivt dyrere.

Bortsett fra at vi ikke leverer penger til ENIC. ENIC tar ikke penger ut av klubben. SÄ sÄ fremt man ikke forventer at ENIC skal ta opp et lÄn basert pÄ verdien i klubben for Ä bruke pÄ spillere sÄ er det ikke noe argument. Levy tar seg betalt 1m pund eller noe slikt for mye. Det er det.

Og jeg forstÄr egentlig ikke hvorfor det er sÄ vanskelig Ä forstÄ. Er man rikest over tid sÄ vinner man ting. Betyr ikke at man som United kan slite, men over tid vinner de som genererer og bruker mest penger. Hvis vi kan holde oss topp 10 rikest i verden er det rimelig opplagt at vi vil vinne mer enn Leicester de neste 50 Ärene. Og sannsynligvis mer enn alle klubber pÄ stÞrrelse med Leicester tilsammen.

Schism Er man rikest over tid sÄ vinner man ting. Betyr ikke at man som United kan slite, men over tid vinner de som genererer og bruker mest penger. Hvis vi kan holde oss topp 10 rikest i verden er det rimelig opplagt at vi vil vinne mer enn Leicester de neste 50 Ärene. Og sannsynligvis mer enn alle klubber pÄ stÞrrelse med Leicester tilsammen.

SvĂŠrt enig i dette. Trist men sant.

Ja. Skal sies at jeg ikke liker at det er blitt slik.

Morsommere da det var Äpent for flere klubber Ä ha «generasjoner». NÄ blir «mindre» klubber som finner gode spillere ribbet. Kan vel delvis inkludere oss der. Ajax fra semien vi spilte et glimrende eksempel. Eksepsjonelt lag med tanke pÄ liga. Fullstendig ribbet omtrent samme sommer.

@Kungreke Trofeer er mÄlestokken

Jeg er uenig og er litt lei alle de som i diskusjoner insisterer pÄ at det er slik det er.

Schism
              Takk, fant det!
              Ser man pÄ siste sesongen fÞr covid, er det et solid antall millioner mer i differanse pÄ kommersielle inntekter kontra kampdag. Den virker Ä ha holdt seg konstant siden. For ikke Ä snakke om forskjellen i tv-inntekter (som er mer knytta opp mot sportslig suksess selvfÞlgelig).

For Ä ta igjen Liverpool mÄ vi altsÄ tette mye av den kommersielle differensen (som opplagt ikke skjer over natta), samt at pendelen mÄ svinge ganske kraftig i vÄr favÞr pÄ det sportslige.

Schism Og jeg forstÄr egentlig ikke hvorfor det er sÄ vanskelig Ä forstÄ. Er man rikest over tid sÄ vinner man ting. Betyr ikke at man som United kan slite, men over tid vinner de som genererer og bruker mest penger. Hvis vi kan holde oss topp 10 rikest i verden er det rimelig opplagt at vi vil vinne mer enn Leicester de neste 50 Ärene. Og sannsynligvis mer enn alle klubber pÄ stÞrrelse med Leicester tilsammen.

Problemet her er vel at topp 10 ikke betyr allverden nÄr man ser hva topp 2-3 har Ä rutte med.

Dougie Problemet her er vel at topp 10 ikke betyr allverden nÄr man ser hva topp 2-3 har Ä rutte med.

Delvis enig.

Slik ting ser ut nÄ vil City, Newcastle (fÞr eller senere), RM, Barcelona (selv om de gjÞr alt de kan for Ä Þdelegge for seg selv), United, PSG og BM vinne det meste. Bak disse vil klubber som oss, Liverpool, Arsenal, Chelsea (kommer litt an pÄ - de har kanskje eiere som tar de hakket over), Juventus, AM og et par andre kjempe nÄr man fÄr «generasjoner» som det Liverpool nettopp har hatt. Juventus noen Är fÞr det osv. Bak disse igjen tror jeg ikke man vil finne noen som vinner PL eller CL - noen gang - uten nye eiere. Kanskje kanskje kan noen gjÞre som oss og bygge seg opp. Et lag som Dortmund eller AC Milan eller lignende.

Derfor jeg mener man misforstĂ„r litt med ENIC. Jeg er blitt fortalt at det ikke teller at lag som City og Chelsea «plutselig» har dominert engelsk fotball. At vi allikevel burde ha vunnet flere titler med gode eiere. For meg er det helt merkelig. Ja. Det er mulig Ă„ kjempe helt i toppen uten olje, men da mĂ„ man bygge fasilitetene og bygge seg opp kommersielt. Det har vi nĂ„ klart. Det tok 20 Ă„r, men fyflate vi har klart Ă„ komme langt pĂ„ vei. Å sammenligne oss med lag som Everton og Villa er nĂ„ absurd. Det var det ikke for 20 Ă„r siden.