Sommervinduet 2022
Greit å fortsette Kane-praten her tenker jeg.
Egentlig enig i alt som er sagt - selv om jeg ikke vil avskrive Real Madrid. Mange Tottenhamfans som mener vi burde bruke 50m+ på en ny spiss som kan være backup og delvis partner - så hvorfor skulle ikke RM bruke 100?
Derimot tviler jeg litt på at Kane tar sjansen på et bytte rett før VM - og med Conte. Gir veldig mening å i alle fall spille en sesong til hos oss.
Det eneste jeg kan se som kan forandre dette er at Conte drar.
Forøvrig tror jeg Kane og Haaland kunne blitt et helt absurd bra par, men ikke helt slik City spiller. Og som Guardiola sier - City kan ikke konkurrere med de største når det kommer til penger
Skulle City tilby 100m og Grealish er jeg redd vi hadde måtte tenke hardt på saken. Grealish er vel en av få som i et lag der han er klar "no. 10" kunne erstattet den delen av Kane sitt spill. Etter mitt syn en av PLs 3-5 beste spillere da han spilte for Villa. Helt overbevist om at han hadde blomstret igjen i en klubb hvor han hadde hatt en mer tydelig rolle som den som kontrollerer spillet.
- Redigert
Ang dette med å ta rekorder så begynner han å få dårlig tid på å ta igjen Shearer - om han ikke kvikner litt til igjen på poacher-fronten da
Nja, tipper han trenger 5 sesonger til for å få det til. 81 mål på 193 kamper burde være fullt mulig selv om han ikke lengre er spilleren som garanterer 25 mål per sesong.
Skadefri og med straffer klarer jeg ikke å se at han ikke tar den.
Og jeg tror det betyr noe for han å ta den rekorden. United kan vel bli aktuelt neste sommer osv.
Leser flere steder at vi skal gå for Romero og Deki for £ 80 mill (eller om det var €) Mye penger men røverkjøp viser det seg.
Romero alene er på vei til å prises der.
Go for it!
De er allerede i praksis kjøpt.
Blir vel fort flere lån/kjøp i sommer tenker jeg.
- Redigert
Dersom atte vissom atte vi er så heldige og får CL må det eventuelt forsterkninger til - vi har ikke stall til å spille to turneringer av slike kaliber nå…
- Redigert
Antar Romero sin kontrakt gjelder uansett.
Hva gjelder troppen så er det interessant å se hvor få spillere Liverpool og City faktisk bruker.
Keepere:
Lloris, Allison og Ederson
Gollini, Kelleher og Steffen
Vi må nok erstatte Gollini - med forhåpentligvis en type som Kelleher.
Stoppere:
Romero, Dier, Davies, Sanchez, Rondon og Tanganga
Van Dijk, Matip, Konate og Gomez
Dias, Laporte, Stone og Ake
Vi spiller med 3, mens Liverpool og City stort sett spiller med 2.
Vi trenger ikke flere stoppere, men tipper vi selger Rondon for å erstatte han med noen som er bedre - som enklere kan rullere med de tre som stort sett starter. Gjerne en med venstrefot.
Backer:
Doherty, Emerson, Sessegnon og Regiulon
Arnold, Williams, Robertson og Tsimikas
Walker, Cancelo og Zinchenko
Ganske interessant hvordan City mer eller mindre bare har brukt tre backer. Folk som Cancelo og Arnold spiller ekstremt mye.
Vi trenger nok fire. Sessegnon og Emerson viser noe fremgang så kan se for meg at Reguilon ryker og blir erstattet.
Sentral midtbane:
Bentancur, Højbjerg, Skipp, Winks og Sarr
Fabinho, Keita, Henderson, Thiago, Milner, Chamberlain, Jones og Morton
Rodri, Silva, Gundogan og Fernandinho
Liverpool spiller med tre - så på samme måte som vi har flere stoppere gir det mening at de har flere CMs. De har også en ganske imponerende bredde - selv om folk som Milner og Jones knapt er så mye bedre enn Winks (Milner er bedre fordi han passer Liverpool så bra og bruker rutinen på en strålende måte - Jones er veldig god i perioder, men sliter også veldig i perioder fordi han holder lengre på ballen enn de andre hos Liverpool). City har få "CMs", men folk som KdB og andre kan også spille dypere.
Lite trolig at Sarr går inn og tar store minutter. Ser nok for meg at vi får inn en etablert CM i sommer, men tviler på at vi trenger mer enn det. Winks tror jeg blir værende og en som nok vil få ganske mye spilletid på høsten fordi det blir så mange kamper.
Angripere:
Kane, Son, Kulusevski, Lucas, Bergwijn og Gil (kommer an på)
Salah, Mane, Jota, Diaz, Firmino, Minamino, Origi og Elliott
De Bruyne, Foden, Sterling, Grealish, Jesus og Mahrez
Ser man på sentral midtbane og angripere som en gruppe har vi 1 mer enn hva City har (dette inkluderer Sarr og Gil selvsagt).
Vi har etter mitt syn riktig antall, men da må Bergwijn og Gil faktisk bli rotert.
"Konklusjon"
Vi trenger ikke en haug med spillere fordi troppen er så tynn. City har i praksis brukt 17 utespillere i år. Liverpool er på 20.
Hvis man teller Romero, Dier, Davies, Sanchez, Doherty, Emerson, Sessegnon, Reguilon, Bentancur, Højbjerg, Skipp, Winks, Kane, Son, Kulusevski, Lucas og Bergwijn som vår "kjerne" så er det 17 mann.
Sanchez, Reguilon, Winks og Lucas burde ikke være en del av en slik kjerne hvis man skal kjempe om titler, men da handler det mer om å oppgradere enn å fylle på.
Ny stopper (slik at Sanchez blir 5. valg), erstatte Reguilon, ny CM slik at Winks blir femtevalg og en ny angriper (hvis ikke Gil) som gjør at Lucas ikke alltid er den som kommer inn først. Så er vi der. Da er vi på 20 som er det samme som Liverpool. Utvider vi med mer blir det bare rot etter mitt syn - for mange spillere som ikke får spille regelmessig. Og ikke sikker på om vi trenger 3 til heller. Mulig 2 er nok. F.eks hvis vi får inn en CM som også kan spille i en mer offensiv rolle. På mange måter det vi håpte Ndombele og Lo Celso kunne være. Eller en CM ala Fabinho som kan gå ned som stopper hvis det blir krise der. Ettersom vi spiller med 3 bak burde det fint være mulig å finne en CM som kunne spilt stopper ved nød. Kan også se for meg at hvis vi kjøper en stopper med venstrebein at Reguilon ryker men at Davies da blir ansett som "backup" på venstre vingback.
Solid post. på en måte har jeg tatt meg i å tenke at overgangsvinduet ikke kunne komme fort nok. Men i det siste begynner stallen plutselig å se litt mer homogen ut. Så på den andre siden er det litt synd at ikke spillere som Emerson, Sessegnon, Doherty, Bergweijn osv ikke kunne fått 5 kamper til på å vise at de passer inn i systemet og greier å utvikle seg. Samme med Rodon. Han blir jeg ikke klohmk på. Ser ut til å ha fysikken og Conte har begynt å hive ham innpå på slutten av kamper plutselig. Da synes jeg han ser bra ut. Da Conte kom inn var vi involvert i alle 4 turneringer hvis ikke jeg husker feil, men synes ikke rullering sett opp mot kontinuitet fungerte så veldig bra. Han hadde vel et behov for å prøve å sette et lag.
Utvilsomt noen vanskelige valg som må tas med tanke på hvem som faktisk er gode nok - neste år.
Mitt inntrykk er at Emerson og Sessegnon har spilt seg "inn" i troppen. Emerson trenger ikke være så veldig god heller da Doherty plutselig ble et veldig tydelig førstevalg og faktisk spilte bra nok til å være et førstevalg. Jeg har vært ekstremt kritisk til Emerson og jeg er ikke overbevist enda, men for meg er det OK å gå inn i neste sesong med Doherty og Emerson.
På venstre har Sessegnon sett bra ut nå. Ble vel banens beste i avstemningen på Twitter sist - noe jeg mener han fortjente. For meg er Sessegnon + en ny helt fint.
Bergwijn er jeg sikker på at er god nok. Virker som han blir sett på som Son sin "erstatter". Med CL/EL i høst blir det mye kamper på Bergwijn selv som "andrevalg". Spørsmålet er om han orker enda et år hvor han tydelig ikke er førstevalg.
Rodon har jeg egentlig alltid likt, men vi må ha en som er naturlig mer komfortabel på venstre. Da må Rodon eller Sanchez ryke. Kommer det et stort bud på Sanchez er det meget mulig vi beholder Rodon, men vi kan ikke etter mitt syn beholde begge - spesielt ikke ettersom vi har Tanganga også (som er en billig kar å ha som "sjettevalg").
Watford rykka ned, synes vi bør vurdere en spiller som Sarr. Han har imponert stort de kampene jeg har sett dem, men usikker på hvor disiplinert han er defensivt.
Men høyre kant er vel den plassen vi åpenbart kan ha mye å hente.
Hvordan har utviklingen hans vært? Husker han så veldig spennende ut for noen år siden. Ser ikke så ofte Watford, men for meg virker han til å ha stagnert. Så kan det være at han plutselig blomstrer i en ny klubb. Karen har opplagt talent.
Litt usikker på om han er riktig type for Conte. For meg er han mer en tradisjonell ving som passer i 4-3-3. Hvis det er feil og at han også kan spille på venstre som backup for Son (ettersom det ikke er usannsynlig at Bergwijn drar) - så er det mer interessant. Da kan han gi oss noe annet på høyre når det trengs samtidig som han kan avlaste Son.
De få gangene jeg har sett Watford i år har det vært Dennis som har vært best. Han tror jeg passer bedre som type, men usikker på om han er god eller om han bare har hatt en periode hvor alt bare flyter.
Begynner å bli linket opp mot noen spillere nå. Spennende å se om vi er tidlig ute i år, mtp på hvor tydelig Conte har vært på at pre season er veldig viktig. Her er noen spillere som er nevnt en del siste dagene.
-Fraser Forster
-Ivan Perisic
-Allesandro Bastoni
Så blir det spennende å se hvem vi klarer å få solgt. Lo Celso regner jeg med går til Villarreal. Men Ndombele tror jeg kan dra ut. Winks er sikkert aktuell for diverse PL klubber. Bergwijn og Moura?
Sitter å ser litt på Valencia. Gill er noe for øyet altså. Spent på om han kommer tilbake, hvis så har kanskje lånet vært smart selv om jeg ikke helt skjønte hvorfor. Var kanskje for at han fikk lovnader om mye spilletid