Antar Romero sin kontrakt gjelder uansett.
Hva gjelder troppen så er det interessant å se hvor få spillere Liverpool og City faktisk bruker.
Keepere:
Lloris, Allison og Ederson
Gollini, Kelleher og Steffen
Vi må nok erstatte Gollini - med forhåpentligvis en type som Kelleher.
Stoppere:
Romero, Dier, Davies, Sanchez, Rondon og Tanganga
Van Dijk, Matip, Konate og Gomez
Dias, Laporte, Stone og Ake
Vi spiller med 3, mens Liverpool og City stort sett spiller med 2.
Vi trenger ikke flere stoppere, men tipper vi selger Rondon for å erstatte han med noen som er bedre - som enklere kan rullere med de tre som stort sett starter. Gjerne en med venstrefot.
Backer:
Doherty, Emerson, Sessegnon og Regiulon
Arnold, Williams, Robertson og Tsimikas
Walker, Cancelo og Zinchenko
Ganske interessant hvordan City mer eller mindre bare har brukt tre backer. Folk som Cancelo og Arnold spiller ekstremt mye.
Vi trenger nok fire. Sessegnon og Emerson viser noe fremgang så kan se for meg at Reguilon ryker og blir erstattet.
Sentral midtbane:
Bentancur, Højbjerg, Skipp, Winks og Sarr
Fabinho, Keita, Henderson, Thiago, Milner, Chamberlain, Jones og Morton
Rodri, Silva, Gundogan og Fernandinho
Liverpool spiller med tre - så på samme måte som vi har flere stoppere gir det mening at de har flere CMs. De har også en ganske imponerende bredde - selv om folk som Milner og Jones knapt er så mye bedre enn Winks (Milner er bedre fordi han passer Liverpool så bra og bruker rutinen på en strålende måte - Jones er veldig god i perioder, men sliter også veldig i perioder fordi han holder lengre på ballen enn de andre hos Liverpool). City har få "CMs", men folk som KdB og andre kan også spille dypere.
Lite trolig at Sarr går inn og tar store minutter. Ser nok for meg at vi får inn en etablert CM i sommer, men tviler på at vi trenger mer enn det. Winks tror jeg blir værende og en som nok vil få ganske mye spilletid på høsten fordi det blir så mange kamper.
Angripere:
Kane, Son, Kulusevski, Lucas, Bergwijn og Gil (kommer an på)
Salah, Mane, Jota, Diaz, Firmino, Minamino, Origi og Elliott
De Bruyne, Foden, Sterling, Grealish, Jesus og Mahrez
Ser man på sentral midtbane og angripere som en gruppe har vi 1 mer enn hva City har (dette inkluderer Sarr og Gil selvsagt).
Vi har etter mitt syn riktig antall, men da må Bergwijn og Gil faktisk bli rotert.
"Konklusjon"
Vi trenger ikke en haug med spillere fordi troppen er så tynn. City har i praksis brukt 17 utespillere i år. Liverpool er på 20.
Hvis man teller Romero, Dier, Davies, Sanchez, Doherty, Emerson, Sessegnon, Reguilon, Bentancur, Højbjerg, Skipp, Winks, Kane, Son, Kulusevski, Lucas og Bergwijn som vår "kjerne" så er det 17 mann.
Sanchez, Reguilon, Winks og Lucas burde ikke være en del av en slik kjerne hvis man skal kjempe om titler, men da handler det mer om å oppgradere enn å fylle på.
Ny stopper (slik at Sanchez blir 5. valg), erstatte Reguilon, ny CM slik at Winks blir femtevalg og en ny angriper (hvis ikke Gil) som gjør at Lucas ikke alltid er den som kommer inn først. Så er vi der. Da er vi på 20 som er det samme som Liverpool. Utvider vi med mer blir det bare rot etter mitt syn - for mange spillere som ikke får spille regelmessig. Og ikke sikker på om vi trenger 3 til heller. Mulig 2 er nok. F.eks hvis vi får inn en CM som også kan spille i en mer offensiv rolle. På mange måter det vi håpte Ndombele og Lo Celso kunne være. Eller en CM ala Fabinho som kan gå ned som stopper hvis det blir krise der. Ettersom vi spiller med 3 bak burde det fint være mulig å finne en CM som kunne spilt stopper ved nød. Kan også se for meg at hvis vi kjøper en stopper med venstrebein at Reguilon ryker men at Davies da blir ansett som "backup" på venstre vingback.