Jepp, tror det er dét free agent-markedet først og fremst handler om for oss i sommer; å skaffe noen smarte signeringer som kan «frigjøre» økonomi til andre nødvendige signeringer.

Tarkowski tenker jeg er en ganske opplagt smart signering - iallefall hvis får penger for Sanchez og/eller Rodon i tillegg. Han kan fint gjøre samme jobb som dem + kanskje tilogmed utfordre Dier, og har masse verdifull erfaring. Så kan man heller bruke større penger på oppgraderingen av Davies. Ny fyr, Davies, Dier, Tarkowski, Romero og evt Tanganga (selv om han dessverre ser ut til å være kronisk skada) er ganske perfekt dekning bakover.

Belotti vet jeg ærlig talt ingenting om annet enn at han er stor og sterk. Conte har jo en nærmest dogmatisk hangup i store og sterke spisser, så da gir det bare mening - spesielt når han er italiensk i tillegg. Såvidt jeg skjønte på Gold skal Scarlett lånes ut, så mm man går for Parrott (noe som hadde vært meningsløst nå som han endelig har nytt tillit i Football League), kommer det nok en spiss. Selv om jeg (som du) hadde foretrukket Bergwijn i miksen der, og frykter det er et vanvittig waste av talent vi bedriver med ham.

Personlig hadde jeg foretrukket Brereton Diaz tror jeg, han har tidvis herja i Championship, er forholdsvis ung, fyller hg-kvota, og har en kul historie (hele Chile-greia).

Feks Johnstone, Brereton og Tarkowski inn for Gollini og Rodon/Sanchez hadde jo gjort underverker for HG-kvota vår samtidig som vi hadde blitt styrket både økonomisk og sannsynligvis også på benken. Sleng på Lingard for Lucas i tillegg (lite trolig) og vi begynner virkelig å snakke handlingsrom.

Belotti er vel en slags blanding av Llorente og Morata. Ikke like treg som Llorente, men heller ikke like teknisk og rask som Morata. Var vel litt hype rundt Belotti for en del år siden - synes ikke han har utviklet seg noe som helst. Spesielt stor er han heller ikke selv om han er sterk i kroppen.

Antar nå som han er gratis og 28.5 år at han minst vil ha 4 år - hvis ikke 5. Klarer ikke å se at det skal være noe gunstig avtale for oss - selv om det ikke ville vært krise heller - så lenge lønna er relativt lav (han er visstnok på rundt 50k i uka i dag - som vi selvsagt enkelt kunne høynet ganske betydelig).

Ikke at jeg har noe bedre forslag på spiss. Eneste jeg er rimelig sikker på at han vil være dårligere enn Bergwijn.

Schism Merkelig hele opplegget med Bergwjin. Utenfra ser det jo ut som at han har langt større potensiale enn Moura. Det virker som at han aldri har fått sjansen til å lykkes hos oss. Er det noe vi ikke ser? Det hele er en stor gåte.

For all del, jeg liker Moura pga innsats og tilsynelatende holdninger (never give up), men til og med jeg som er «Moura-fan» ser at toget har gått, han kan sikkert gi oss noen fine enkeltopplevelser fortsatt, men han kommer mest sannsynlig ikke til å slå igjennom for fullt i en alder av 29.

Men dersom Bergwjin virkelig er så god som mange av oss, meg inkludert, tror, så måtte han da fått flere muligheter? Noe må det være...

Belotti vet jeg ingenting om, men vet at jeg ikke ønsker en ny Llorente, enda han scoret noen viktige mål for oss. Kane pusher 30, så ønsker egentlig noen som er markant yngre, uten at jeg har noen i tankene.

Eneste jeg kommer på i farten av spillere som kunne vært tilgjengelig er Rashford, da han er habil i alle tre rollene der framme og ville fått en del spilletid. Samtidig vet man ikke om Rashfords formsvikt er permanent som med Alli, eller om den har en sammenheng med tilstanden i United.

Det ser sannelig ikke enkelt ut å forsterke angrepet vårt...

Basert på hvordan Conte snakker på under pressekonferansene ser han på Kulusevski og Lucas som konkurrenter i den ene rollen og Son/Bergwijn i den andre - med Bergwijn som også mulig erstatter til Kane. Og med så få kamper kan Son og Kane starte alt.

Personlig mener jeg Bergwijn fint kunne spilt for Kulusevski også isteden for Lucas, men er vel noen nyanser i rollene der som gjør at Conte tenker annerledes.

Neste år med EL/CL blir det mer spilletid på Bergwijn (eller mer sannsynlig han som erstatter han).

Delvis enig i logikken med Kane, men virker til å være en trend at man kan holde det gående litt lengre nå enn for noen år siden. Man kan se på Benzema og Lewandowski som eksempler. Alt tyder på at Kane kommer til å eldes med stil - så kjøper man en på 23 nå er han fort nesten 30 selv før Kane er ute.

3-årskontrakt med en som Belotti hadde jeg tatt.

Personlig liker jeg Watkins veldig godt. Han er selvsagt ingen Kane, men han tror jeg kunne spilt både med Kane og delvis erstattet han når Kane hviler. Dvs når jeg sier veldig godt er han ingen verdensstjerne, men en jeg tror kunne passet bra. Men blir vel også vel dyr for en som i stor grad vil være backup.

Toney liker jeg også, men Brentford lar vel ikke han gå billig heller.

Ser for lite fotball utenfor England til å vite nok om andre. Belotti har jeg tilfeldigvis sett en del og han spiller jo også noe for Italia som jeg gjerne ofte får med meg.

Det har vært nevnt at Bergwijn egentlig ønsker seg hjem, mulig det kan være en grunn til at han er tilsidesatt...?

Ang Bergwijn, så tror jeg det ganske enkelt handler om at Conte har et litt «dogmatisk» forhold til posisjoner på banen. Dvs kanksje litt merkelig å hevde når vi snakker om mannen som brukte Victor Moses som høyre vingback, men jeg tror han har en veldig klar oppfatning av at «han har kvalitetene til å spille der, men ikke der».

Med Bergwijn virker det som han har bestemt seg for at han skal spille ute til venstre. Det er jo ikke et såå rart take heller egentlig, han har aldri vært spesielt bra på høyresida. Men det er jo et problem for ham åpenbart når Son er foran i køen og (nesten) aldri skada. Selv om jeg personlig skulle sett litt mer rullering, så forstår jeg jo samtidig at Son spiller alt når vi stort sett bare har én kamp i uka.

Så jeg tror det rett og slett handler om uflaks for Bergwijn og hvem han kjemper mot. Conte har jo selv vært ganske tydelig på at Bergwijn er den spilleren i troppen som hadde fortjent flere sjanser enn han har fått. Sånn sett kan du si at Bergwijn kanskje kom på litt feil tidspunkt - jeg tror han hadde nytt mer tillit under Pochettino, som brukte et mer «flytende» system.

Så tror jeg forsåvidt Conte ikke har noe imot å beholde Bergwijn, og jeg tror også han ville fått spille betraktelig mer neste sesong. Men det handler nok like mye om at Bergwijn er litt «fed up», stressa for VM, og at vi samtidig da øyner en mulighet til å cashe inn.

Enig i alt det der omtrent.

Vet det er rykter om at Bergwijn vil hjem, men jeg tviler. Hadde han spilt noenlunde fast i PL nekter jeg å tro at Nederland hadde vært et alternativ.

Han spiller jo en del for orange og det er klart han er litt fortvilet over situasjonen hos oss. Ikke rart og helt naturlig at han vil hjem og spille kamper

Knut Det har vært nevnt at Bergwijn egentlig ønsker seg hjem, mulig det kan være en grunn til at han er tilsidesatt...?

Mulig. Men tror kanskje ikke det er rekkefølgen. Han er tilsidesatt og ønsker seg derfor hjem. Vanskelig å si..🙄

• Knut svarte på dette.

Asked about his prospects by Dutch newspaper Algemeen Dagblad, Bergwijn said: “A place in the starting line-up? Here? I honestly don't think so. The attack works well, but I don’t get to play much.”

He added that he will “see what is best for both parties” at the end of the season: “It's important to me that I'm going to get to play now.”

Ajax had a bid for the Tottenham attacker rejected in January, with Bergwijn asked if a return to the Eredivisie would be a possibility, especially with this winter’s World Cup in mind. He has won 18 caps for his country.

“It certainly would be. A return to the Netherlands would certainly be an option for me. The World Cup is coming. Mr Van Gaal, the national coach, brought me into the selection last time, even though I didn't play much.”

“Then you come back to the club and you barely play. It is a shame, of course. In the summer we really have to look for a solution”.

Kommer vel rimelig greit frem her hva som er motivet, og det er fullt forståelig. Finnes vel ikke mange klubber som er bedre match akkurat nå enn Ajax - så får vi se om han kommer seg ut igjen senere.

Dougie

Absolutt, og helt ærlig, det bør han prøve å få til.

Greit å fortsette Kane-praten her tenker jeg.

Egentlig enig i alt som er sagt - selv om jeg ikke vil avskrive Real Madrid. Mange Tottenhamfans som mener vi burde bruke 50m+ på en ny spiss som kan være backup og delvis partner - så hvorfor skulle ikke RM bruke 100?

Derimot tviler jeg litt på at Kane tar sjansen på et bytte rett før VM - og med Conte. Gir veldig mening å i alle fall spille en sesong til hos oss.

Det eneste jeg kan se som kan forandre dette er at Conte drar.

Forøvrig tror jeg Kane og Haaland kunne blitt et helt absurd bra par, men ikke helt slik City spiller. Og som Guardiola sier - City kan ikke konkurrere med de største når det kommer til penger 😆

Skulle City tilby 100m og Grealish er jeg redd vi hadde måtte tenke hardt på saken. Grealish er vel en av få som i et lag der han er klar "no. 10" kunne erstattet den delen av Kane sitt spill. Etter mitt syn en av PLs 3-5 beste spillere da han spilte for Villa. Helt overbevist om at han hadde blomstret igjen i en klubb hvor han hadde hatt en mer tydelig rolle som den som kontrollerer spillet.

Schism Derimot tviler jeg litt på at Kane tar sjansen på et bytte rett før VM

Dette tror jeg er meget viktig for Kane ja, så kan være enig i den vurderingen. Hva som evt da skjer i januarvinduet er en annen sak. Hvor lang kontrakt sitter Kane på, 2024?

Ang dette med å ta rekorder så begynner han å få dårlig tid på å ta igjen Shearer - om han ikke kvikner litt til igjen på poacher-fronten da 😄

Nja, tipper han trenger 5 sesonger til for å få det til. 81 mål på 193 kamper burde være fullt mulig selv om han ikke lengre er spilleren som garanterer 25 mål per sesong.

Skadefri og med straffer klarer jeg ikke å se at han ikke tar den.

Og jeg tror det betyr noe for han å ta den rekorden. United kan vel bli aktuelt neste sommer osv.

8 dager senere

Leser flere steder at vi skal gå for Romero og Deki for £ 80 mill (eller om det var €) Mye penger men røverkjøp viser det seg.
            Romero alene er på vei til å prises der.
            Go for it!

De er allerede i praksis kjøpt.

Blir vel fort flere lån/kjøp i sommer tenker jeg.

Dersom atte vissom atte vi er så heldige og får CL må det eventuelt forsterkninger til - vi har ikke stall til å spille to turneringer av slike kaliber nå…