Har vel ikke ligget så dårlig an til jul siden slutten av 90-tallet. Spillemessig regresjon og en manager totalt blottet for taktisk innsikt. Sorry, men han må gå.

FromtheLane Artig med alle som meiner at Poch ikkje burde bli sparka. Spesiellt i og med at Poch sjølv sa at han fortjente å bli sparka.

Eg hadde på TVen mens eg lagde middag. Vart mykje matlaging og bobler, og lite kamp-sjåing.
    Tafatt og dødt.

FromtheLane Eg har ingen forhåpningar om Tuchel hos oss. Men å påstå at han er verre en Ange. Det krever ballar større en eg har.

John_chef denne førsteomgangen? Det er maaaange runder siden aktiviteten her inne hadde stoppet om det kun var positive innlegg som kunne postes..

Essi det er sant. Tok bare førsteomgangen som et eksempel

Antakeligvis de kjedeligste “høydepunktene” jeg har analysert. Vi har knapt et angrep som fører til noe - og Forest har vel to. Fryktelig kamp. Fascinerende å se Liverpool på kvelden som er så mange mil foran at man nesten ikke helt forstår at det kan være sant. Selv Wolverhampton så mye bedre ut enn oss i går - selv om United er veldig dårlige og preget av ei tåpelig utvisning.

Det første høydepunktet er vel det beste angrepet vi har i kampen. Sier sitt. Backene er plassert slik vi kjenner de. Skal ikke si at Ange Masterclass ikke er forutsigbart. Litt mer usikkert hvorfor Sarr havner nede på backene. Men det er også et kjennetegn ved Ange Masterclass - mye er forutsigbart i sped noe som er helt “meningsløst” (dvs. kan ikke si i denne situasjonen spesifikt om det er meningsløst, men det er også en trend). Udogie får oppspillet.

Spiller pent med Son.

Prøver så å slå en egentlig ganske enkel ball til Johnson, men mislykkes. Det positive her er at det er vi som fyller på. Så når ballen “spretter” ut er det Spence som når den først.

Spence når ballen. Vi har mye folk oppe. Bra. Son den eneste som mangler - lat som vanlig.

Spence spiller først til Solanke som får et skudd blokkert så går den til Kulusesvki før den til slutt havner hos Spence igjen. Denne type ting skjer når man har mye folk høyt i banen godt posisjonert. Man klarer å få lit trykk. Det er oppsiden ved å kjøre opp folk slik Ange ber oss om. Problemet er risikoen og evnene til å løpe fornuftig bakover - som vi skal se snart vi ikke klarer. Spence spiller den så til Johnson som fyrer av et bra skudd, men vinkelen er litt vanskelig. Et bra angrep som kunne blitt veldig bra hvis Udogie hadde truffet på pasningen. Uansett skaper vi noe fordi her har vi trykk. Skjedde knapt flere ganger.

Målet er slik vi kjenner Angeball. Nå kan man ikke skylle på Porro, men man legger merke til at Spence er på etterskudd (noe han som Porro må være når vi får brudd i mot og man står så høyt som Ange vil at de skal stå - dette er ikke Spence sin skyld - på samme måte som det ikke er Porro sin skyld - tydeligvis vanskelig for mange å forstå). Fordi Spence er på etterskudd velger Bentancur å dekke hans posisjon mot høyre. Det gir Gibbs-White fullstendig fritt spillerom sentralt. Merkelig beslutning fra Bentancur. Udogie har egentlig god kontroll på Elanga.

Som vi ser er midtbanen helt tom. Gibbs-White kan slå sin pasning i fred og ro. Udogie prøver av alle ting å sette Elanga i offside. Man må nesten le. Hva er det med folk som skal sette offside i de mest absurde situasjoner? Sist Dragusin - nå Udogie. Dette er helt opplagt dårlig coaching og ikke tilfeldig. Ballen slås perfekt og Elanga avslutter pent. 1-0. Dette er vel så Angeball som det er mulig å få det. 1.5 år og dette er hva vi er. Mulig det kan “fikses”, men hjelpe meg det er dårlig av en manager.

Vår neste sjanse er småpent småspill fra Kulusevski og Johnson. Kulusevski får ballen. Spiller vegg med Johnson.

Kulusevski spiller ballen pent tilbake. Men legg merke til hvor lite trykk vi har i denne situasjonen. Son og Solanke er med foran, men ingen kommer etter. Svakt.

Absolutt ingen bevegelse bak. Denne gangen ei OK avslutning fra Johnson. Godt det ikke var Solanke eller Porro som bommet. Da hadde det blitt kjeft å få. Uansett pent lite angrep - og viser at Forest også gir bort rom i blant på ganske enkelt vis. Vi klarte bare så sjelden å utnytte det.

Så til Forest sin største mulighet foruten målet. Som vanlig er vi et kaos defensivt. Med tre mann på midten er man alltid litt tynn og da kan man virkelig ikke ha tre mann posisjonert på denne måten. Kulusevski er i presset - noe Ange tydelig ber om - da er man fire mann høyt oppe. Da kan ikke de to gjenværende midtbanespillerne dekke det samme rommet. Fryktelig. Udogie har her grei kontroll på sin mann - enn så lenge.

Ballen ender opp bredt. Son gjør sin vanlige labre innsats defensivt. Altså null press. Udogie mister sin mann. Bentancur or Sarr havner litt i ingenmannsland.

Fordi Son ikke gjør noe defensivt og Udogie egentlig har mistet sin mann må han flytte over. Bentancur er for langt unna situasjonen og rekker ikke å flytte inn. Til slutt ender dette opp med et innlegg.

Dragusin blir for fokusert på det som skjer foran seg. Veldig vanlig selvsagt for stoppere, men det rommet er nå helt ufarlig. Samtidig kan ikke han på forhånd vite at Wood planlegger å gå dypt bak.

Innlegget kommer. Forster får slått unna, men legg merke til hvordan vår midtbane er ingen steder igjen. Midtbanen klarte ikke å stoppe innlegget og er ei heller på plass for å gjøre noe med ballen som kommer inn. Dette er ikke bare et personellproblem. Det er strukturelt også. Det siste står på Ange.

Den siste sjansen vår er litt klabb og babb etter en corner (tror jeg det var). Fin dragning av Johnson for å komme seg fri, men svak avslutning.

Er vel ikke så mye å si. Vi ligger under 1-0 i store deler av kampen og vi klarer ikke en eneste gang etter at Forest skårer å skape skikkelig trykk på de. Det er altså så dårlig. Defensivt slipper vi ikke til så mye - så totalt sett er ikke det krise, men de situasjonene vi slipper til er så gjenkjennelige. En ting er det innlegget som fører til litt rot. Man klarer ikke å stoppe alle innlegg og man kan ikke vinne alle andreballer. Det er greit, men måten det skjer på er svakt. Målet er helt krise. Den slags type kontringer har vi fått i mot oss i over 1 år nå. Om noe virker det bare til å bli verre - da alle motstandere vet hvordan man kan angripe oss når vi mister ballen høyt.

Jeg skal innrømme at da jeg “endelig” endte opp med å uttale at jeg ikke tror Ange får dette til så var jeg ikke helt sikker på om jeg uttalte meg basert på “følelser” eller “hjernen”. Man tror selvsagt hjernen, men var det følelsene som klarte å overtale hjernen? Desto mer man analyserer det vi holder på med desto sikrere er jeg på at dette ikke går. Samtidig viktig å påpeke at jeg fortsatt tror dette blir magisk hvis Ange får det til. Og selv om jeg ikke tror det går så er det ikke slik at jeg er 100% sikker på at det er umulig.

Foreløpig er jeg faktisk helt OK med å la Ange fortsette. Jeg ser ikke at laget har gitt opp (det kan dog skje fort). Og hvis alternativet er Mason i et halvt år før man ansetter en ny - så kan man like gjerne la Ange holde på litt til. Problemet til Ange nå er hvis vi taper 4-0 mot Wolverhampton så tror jeg ikke man har noe valg (tror ikke vi gjør det - tvert imot tror jeg vi vinner den).

Schism Foreløpig er jeg faktisk helt OK med å la Ange fortsette. Jeg ser ikke at laget har gitt opp (det kan dog skje fort). Og hvis alternativet er Mason i et halvt år før man ansetter en ny - så kan man like gjerne la Ange holde på litt til. Problemet til Ange nå er hvis vi taper 4-0 mot Wolverhampton så tror jeg ikke man har noe valg (tror ikke vi gjør det - tvert imot tror jeg vi vinner den).

Enig. Og kommer Ange seg over nyttårshelga så er de vel i panikk i transferavdelingen. Det kan redde oss ut sesongen, men er ikke nødvendigvis gunstig i det lange løp... Håper vi er pragmatiske og låner fremfor å kjøpe.

Schism Samtidig viktig å påpeke at jeg fortsatt tror dette blir magisk hvis Ange får det til. Og selv om jeg ikke tror det går så er det ikke slik at jeg er 100% sikker på at det er umulig.

Enig 👍

Schism Og hvis alternativet er Mason i et halvt år før man ansetter en ny - så kan man like gjerne la Ange holde på litt til

Vet for lite om hvor dyktig Mason EGENTLIG er, og så lenge den formen vi har nå fortsetter (seier i hver tredje kamp), så er vi trygge i PL, vil havne på i overkant av 40 poeng. Så så lenge vi er med i alle de andre turneringene er jeg forsåvidt enig (er nok bittelitt mer i "Ange-out "hylekoret"" enn deg da). Men jeg må innrømme at jeg kommer til å klage veldig mye så lenge formen er som den er 😅 Skulle derimot et skifte ligge i kortene, hadde det kanskje vært kjekt om det skjedde før vi starter med FA cupen.

Schism Godt det ikke var Solanke eller Porro som bommet.

...eller Werner, Bissouma eller Richy?

Leste forresten at Ange nå ikke har tatt turen innom for å takke bortefansen de siste kampene som følge av ufine tilrop ved en anledning tidligere... ingen god spiral.

Knut

For å være så “down to earth” og modig som Ange liker å late som han er så er han egentlig ingen av delene.

• Knut svarte på dette.

Mabbutt Vet for lite om hvor dyktig Mason EGENTLIG er

Hvis noen tenker at Mason kan ta over permanent så bytt nå. Det jeg mente var å kaste inn Mason som en “Sherwood” er ikke noe jeg ser vitsen med. Da kan man like gjerne satse på at Ange får det til.

Hva gjelder Mason og få jobben permanent så er nok ikke tidspunktet riktig. Da blir det bla bla om at Levy går for den billige løsningen osv. Isteden for at man ser på det på en positiv måte at vi har en egen tidligere spiller som er kvalifisert. Og Mason var jo en kjedelig spiller så da er han også en kjedelig manager. Fanlogikk.

Schism Har hørt fra sikre kilder at Mason er blottet for karisma.

Schism Tja, de (Reddit) sier det var mer eller mindre dødstrusler som ble ytret av våre egne - så jeg vet ikke helt.

Knut

Da må han nesten slutte i jobben. Enten får man tåle det - eller så gjør man det ikke.

Og det er ikke til forsvar av dødstrusler.

Schism Enig, dette er en del av jobben. Gjør du det dårlig sier bortefansen i fra.