Blir spennende å følge prosjektet til Conte videre. Han som trener har noen åpenbare plusser og minuser.
Antonio Conte
- Redigert
Ingen lag opplever kun fremgang og selv om Conte er hysterisk frustrerende i blant så har jo ting blitt radikalt bedre. Og som United har vist i mange mange år nå så er det veldig vanskelig å finne den "perfekte" manager. Selv Wenger på slutten var knapt det (Arsenal er et annet "stort" lag som virkelig har slitt på managersiden.
Så jeg er fortsatt veldig optimistisk med tanke på hva Conte kan få til hos oss. Nå skal ikke Emerson få skylden alene (man har en tendens til å fokusere veldig på individer som syndebukker - det har vært Winks osv. tidligere - og da fikk Emerson være litt i fred så lenge han viste fremgang, men nå som Winks er borte så må man finne en ny). Men jeg tror det er ganske få ting som kan gjøre at vi "plutselig" ser mer solide ut igjen. De fleste lag sliter når en av klubbens beste spillere bidrar med lite (Son). I de siste to kampene Romero har spilt har han også slitt - spesielt på slutten av kampene - som jeg vil nesten si direkte har ført til mål og sjanser imot. Han har heller ikke kunne bidratt særlig mer enn Sanchez med ball - som er litt skremmende. Så "plutselig" har vi kanskje våre to beste fra i fjor som egentlig ikke bidrar med mye. Der må Conte selvsagt ta en del av "skylden", men spillere har selvsagt hovedansvaret (og noen ganger mister man det bare uansett hvor mye man ønsker å spille godt - hvor mye seriøs man er osv). Tilbake til poenget rundt Emerson så så man i fjor når Doherty våknet hvor mye det plutselig hadde å si for vårt spill. Med en god høyreside, en Son og Romero i slag så ville vi vært noe helt helt annet enn hva vi nå er.
Det bringer meg over til det som er så frustrerende med Conte. Han "liker" tydeligvis spesifikke spillere og da tror jeg det er riktig å si at han blir litt blind. Jeg forstår hvorfor han liker Emerson. Emerson løper mye, sutrer aldri og prøver virkelig å leve opp til den slags back Conte ønsker. I går hadde han også et fabelaktig innlegg (som ingen så komme) og kunne ha skåret på ei ganske god avslutning og et glimrende løp. Men generelt bidrar han selvsagt med lite - og den eneste han har litt kjemi med er Kulusevski (som Conte da heller ikke bruker nå). Jeg vil si litt samme med Bentancur. Absolutt ingen grunn til at Bentancur med gult kort skal være på banen på slutten i går. Han sliter med å holde kampene og med gult kort kunne han ikke håndtere overgangene i mot i det heletatt. Og hvordan tror Conte dette vil påvirke både motivasjon og enda viktigere selvtilliten til folk som Bissouma? Nå har Conte med rette klaget over bredden, og har gitt ganske sterke hint om at han ønsker etablerte spillere, når han så får dette bruker han det ikke i kamp. Kan vel mer eller mindre garantere at Levy nok ikke er imponert - og at dette vil bli en konflikt hvis resultatene, og viktigere spillet (resultatene i ligaen har vært bra selvsagt så langt i år), ikke blir bedre.
Vi så i fjor at vi gjorde det mye bedre med lang tid mellom kampene. Er mye som tyder på at Contes stil kanskje ikke passer når man skal spille tett med kamper. Tiden vil vise da også trenere selvsagt kan tilpasse seg.
Jeg er fortsatt optimist, men jeg er veldig overrasket over hvor, etter mitt syn, dårlig Conte har håndtert starten av denne sesongen. Jeg håper det er fordi folk som Bissouma trenger med tid med det taktiske. At Conte ikke ønsker å ødelegge hans selvtillit osv. før han er klar. At vi utover i sesongen vil se en mye mer aktiv Conte med tanke på å bruke benken. Hvis ikke er jeg redd dette kan gå veldig galt veldig mye raskere enn man kunne drømme om bare for 1 mnd siden. Litt Tom Nordlie i Start - hvor han i praksis drepte a-laget fysisk ved å ikke bytte og alle motivasjon til resten av samme grunn. Det fungerer i en periode, men ikke i lengden.
- Redigert
For min del er spillestilen det jeg har mest problemer med, og som jeg tror vil bli Contes fall før eller siden.
Der managere som Guardiola, Klopp, Tuchel/Potter, Arteta og Ten Hag ønsker å dominere kampene med ballen gjennom kreative ballspillere virker det som Conte ønsker en mer reaksjonær spillestill gjennom «enklere» og mer fysiske spillere.
Det gjorde underverker da Conte kom inn midt i forrige sesong etter katastrofen med Mourinho og Santo. Du nevner Tom Nordlie. Litt den feelingen fikk jeg også. Er bare veldig usikker på om det er noe som funker over tid….
- Redigert
For meg er det ikke spesielt viktig om man "dominerer" kamper eller ikke. Den manageren jeg mener har fått mest ut av sitt mannskap de siste 10+ årene er Heynckes hos Bayern Munchen. Et helt utrolig lag på sitt beste. De hadde selvsagt stjerner også, men det var definitivt 2+2=5. Hans stil var aldri ment for å dominere i banespillet, men først og fremst straffe lag når de er i ubalanse. Vil si Knutsen i Norge er tilsvarende (selvsagt vil Bodø også dominere i Norge mot dårlige lag, men mot bedre lag er de mindre opptatt av å holde ballen for å holde ballen). Eggen også. Da RBK slo store lag i Europa gjorde de det gjennom å utnytte ubalanse - ikke nødvendigvis gjennom å "spille ut lag". Liverpool er også litt lignende - da de var på sitt beste.
Det er alltid morsomt å se på når man "maler" motstanderen i stykker, men for meg må ikke en Tottenham-manager stå for en slik stil. Tvert imot er det veldig vanskelig å slå lag som har mer ressurser enn en selv ved å gjøre akkurat det samme. Og i England akkurat nå er det bare Guardiola som har hatt helt klar suksess med den slags spill.
- Redigert
Bayern under Heynckes malte i stykker lagene de spilte mot. Det var rett og slett for mye kvalitet i det laget. Men de hadde også artister som Robben og Ribery. Det er nettopp slike spillere jeg savner hos oss. Artister som er best en-mot-en offensivt og knapt har defensive fibre.
Du nevner også Pool. Under Klopp suger de stort sett lufta ut av motstanderne fra første minutt. De står høyt og dominerer kampene.
RBK under eggen og Glimt under Knutsen er egentlig samme greia. De dominerer banespillet og har sitt eget spill. Så må de selvsagt justere mot overmakten i CL osv.
Så skjønner jeg at Tottenham ikke er City eller Bayern. Men kan Pool eller Brighton for den del spille sexy fotball, kan vi også.
Vi blir aldri enige om det. At noen kan mene at Heynckes "malte" lag i stykker finner jeg helt merkelig, men respekterer at man har forskjellige syn der. Selvsagt vil et lag som BM i Tyskland uansett ha en del ball, men hans filosofi var etter mitt syn nærmere Drillo enn Guardiola.
At vi mangler "artister" kan knapt være Contes feil - selv om han også påvirker hva slags typer vi kjøper.
Liverpool er først og fremst høyt press. Vi hadde også høyt press mot Sporting. Som Klopp har uttalt mange ganger - min "10'er" er "gegenpress" - ikke en klassisk 10'er som skal slå de geniale pasningene. Folk som Milner, Henderson, Ox osv. er rollespillere og ikke noe annerledes enn det Conte stort sett gjorde med Chelsea og det vi prøvde på i går (i går sto vi høyt).
Eggen og Knutsen er nærmere Conte enn Guardiola. Begge de to "dominerte" gjennom å spille ballen raskt i lengderetning. Det handler så i måte ikke om filosofi, men om kvalitet. Det du snakker om å "dominere" er jo i stor grad slik Conte ønsker å dominere kamper. Og selv om vi har forsvart oss mye dypt under Conte var han under Chelsea kjent for å ha enormt press over hele banen.
I fjor var vel ikke Contes målsnitt for Tottenham så veldig langt bak Klopps målsnitt i hele hans periode i Liverpool (må gjerne arrestere meg hvis jeg husker feil der, men ganske sikker på at jeg skrev et innlegg om det på det gamle forumet - tror det i PL er litt over 2 mot 2.2 eller der omkring).
Problemet for meg nå er at vi ikke virker til å bygge på det beste fra i fjor under Conte og bli da 10% bedre. Ikke at "alle andre" spiller så flott fotball og Conte ikke gjør det. Det mener jeg er feil og en veldig selektiv måte å "huske" ting på.
Sånn jeg vurderer det, så spiller vi en vesentlig mer baktung og kontringsorientert fotball enn både Glimt, gamle RBK, Bayern og Pool som er eksempler her.
Alt for ofte er formasjonen 5-4-1, noen ganger til og med 5-5-0. Jeg skulle ønske at vi i langt større grad ønsker å styre kampene som nevnte lag over.
Så tar vi jo greit med poeng og sånn sett er det moro å være med i topp 4-kampen. Men at spillet vi leverer er særlig moro å se på tror jeg den nøytrale supporter er uenig i.
I går sto vi veldig ofte med Kane høyt inne på Sportings banehalvdel. Og Contes Chelsea var vel egentlig mest kjent for å presse over hele banen - ledet an av Costa.
Så er jeg helt enige i at vi ofte forsvarer oss dypt under Conte, men det i seg selv er ikke for meg et problem (i alle fall ikke i enkeltkamper - jeg tror ikke det fungerer hvis man spiller slik alltid - som vi nesten gjorde under Mourinho) - hvis man tar overgangene godt. Selv om det overrasker meg at vi ikke varierer mer i presshøyde enn vi gjør.
Overrasket meg også hvor lenge Liverpool klarte å holde den ekstreme stilen gående. Kan jo virke som ballongen plutselig sprakk der (noen år etter at jeg trodde det skulle skje). Jeg vet ikke hvor levedyktig det er å være så ensidig fokusert på å alltid løpe motstanderen i senk er heller. Så hadde en blanding vært fint.
Et toppet og skadefritt Spurs skal ikke ha ballen mindre enn et middels lag fra Portugal spør du meg. Mann for mann kommer ikke en spiller fra Sporting seg inn i elleveren vår sånn i utgangspunktet.
Men spillestil til side.
Tror fort det blir murring i spillergruppa snart om ikke det gjøres flere og tidligere bytter i kampene. Nå har vi en tropp med 20-25 mer eller mindre jevngode spillere. Tviler på at nye spillere som Spence og Bissouma har joinet klubben bare for å være tredjevalg i sine posisjoner som et eksempel.
For meg er ikke % på balleinnehav et spesielt godt mål på noe som helst. Hvis man kan lokke frem motstanderen til å gi for store rom når de selv har ballen - og da straffe de på overganger - så er det en glimrende måte å spille fotball på.
I noen mnder med Mourinho var vi veldig veldig gode der.
Så er jeg enig med deg (dvs jeg tror du mener det jeg nå skal si) at det kan ikke være alt vi gjør. Mourinho klarte aldri å bygge alternativer til den stilen - og da blir man forutsigbar over tid. Man kan jo frykte at det samme kan skje under Conte - tiden får vise. Jeg tror Conte skal komme seg ut av dette, men ikke like sikker som før (man måtte alltid forvente at det blir litt to skritt frem og ett tilbake osv - akkurat nå føles det ut som vi er i en periode med ett skritt tilbake).
Og hva gjelder bytter og rotasjon er vi 100% enig. Skal være forsiktig med å bruke for sterke ord, men det virker ganske håpløst av Conte. Jeg håper (og kanskje tror) at det er litt midlertidig til folk har fått "satt seg" mer i troppen, men han har alltid hatt et rykte for å bytte for sent og for lite. Så at det skal bli så mye som fansen håper tviler jeg på, men det må bli "bedre" (etter mitt syn) enn det for øyeblikket er.
Conte vil nok alltid være en trener som vektlegger det å fange motstanderen i ubalanse fremfor å styre alle faser av spillet, men han er ikke Mourinho, som nærmest har førstnevnte som et dogme.
De beste lagene til Conte evner absolutt å dominere motstanderen med eget grunnspill i perioder av kampene. Jeg synes vi var ganske gode på dette i vår, men nå virker det å ha forsvunnet litt, og da går det fort lenge mellom de gode prestasjonene.
Litt som under Mous beste periode er vi fortsatt solide defensivt, og så lenge vi er dey vil det plukkes greit med poeng. Men det solide fundamentet kan også fort forsvinne om prestasjonene fortsetter å svinge sånn her, og da sliter vi.
Poengfangsten i ligaen er jo fortsatt bra, så vi får bare håpe dette ikke er «normalen» - at vi finner tilbake til evnen å spille ut motstanderen også. Om vi ikke er bedre mot et Leicester-lag i full krise, kan man jo begynne å bli litt stressa.
Vi har tapt en kamp
Eg kjenner eg har eit veldig ambivalent forhold til Conte. Eg elskar han for å ha "stabilisert" skuta etter kaoset før han. Han virkar til å ha ein plan. Han hentar dei "rette" spelarane til systemet sitt, og vi vinn kampar. Dette er hans fortjeneste, og han bør få all cred for det.
Samtidig så er eg og ein av dei som saknar "tottenham way" fotballen. Eg har fulg Tottenham (med ujamn mengde og interessenivå) sidan eg såg FA semien mot Arsenal i 91. Eg har sett oss spele mykje dårleg fotball. Men vi har som regel alltid hatt ein viss "magi". Den ser eg ikkje akkurat no. Det betyr ikkje at det ikkje kjem bedre fotball en dette. Men akkurat no saknar eg den fotballen vi spelte på det beste under Poch. Eg saknar og "individuell magi" fra enkeltspelarar som Ginola, Dembele, Modric, Bale etc.
Det er trofe som tel, og eg kan leve ei stund med gørrkjedeleg fotball, så lenge vi er med å kjempe om sølvtøy. Men om vi ikkje er med, så er eg redd dette kan bli ein kjedeleg sesong.
- Redigert
At det har sett litt grått og kjedelig ut i det siste tror jeg handler veldig mye om at våre to verdensklassespillere der fremme har vært ute av form. Når det begynner å gli for dem vet vi at vi får mål, magi og at det ser mye bedre ut offensivt. Kane synes jeg faktisk har sett bra ut som tilrettelegger i de fleste kampene. Son derimot, han har slitt og vært svak i alle kampene. Jeg er kanskje den eneste som mener dette, men i fjor hadde han en lang periode med en rekke kamper der han var svak spillemessig. Men likevel hadde han en utrolig evne til likevel å gå av banen med et mål eller en assist. Husker en kamp han hadde 24 balltap, og det var mer en resten av laget hadde til sammen. Så husker alle at det løsnet de siste 2-3 mnd og han var klasse. Så at han ikke ble nominert til årets spiller overrasket ikke meg. Men han fikk tid til å spille seg i form og det får han tydeligvis nå også. Jeg håper og tror det kommer til å snu for begge ila noen uker nå.
Mer bekymret for vingbackene der jeg ikke kan se at vi har kvalitet nok til å kjempe i toppen. Sentralt mangler det også noe som gjør at vi dominerer midtbanen mot god motstand. Dette kan endre seg om Bissouma og Skipp kan komme inn og høyne nivå og bredde.
Som andre undrer jeg meg veldig på manglende bytter, spesielt i denne kampen. Tror Conte verken er dum eller utaktisk, men tolker det vel til at han foreløpig ikke stoler nok på formen til spillere som Doherty, Spence, Skipp, Yves, Sarr og Gil.
Blir fort årets snakkis dette frykter jeg, men er folket fornøyd med at vi i utgangspunktet legger oss lavt og satser på kontringer mot alle lag?
Nei.
Er veldig merkelig at Conte er blitt Mourinho mk2.
Borte mot Arsenal er greit. Skjønner at noen her inne vil at vi alltid skal dominere uansett. Det skjer aldri, men vi er for forutsigbare. Samme som med Mourinho. Vi var gode på «en ting», men du må utvikle det over tid ellers blir det for forutsigbart.
Synes det er helt greit at vi jobber med å bli solide først, har stor tro på at spillet vil utvikle seg i mer proaktiv retning med tiden. Vi trenger å bli kvitt en del spillere samt få inn nye i enkelte posisjoner, dersom Conte er tolmodig og Levy gir ham tiden han trenger så blir dette bra på sikt, det er jeg helt overbevist om.
Nei. Det burde jo være styrevedtak på at Tottenham skal spille offensiv fotball