Ingen lag opplever kun fremgang og selv om Conte er hysterisk frustrerende i blant så har jo ting blitt radikalt bedre. Og som United har vist i mange mange år nå så er det veldig vanskelig å finne den "perfekte" manager. Selv Wenger på slutten var knapt det (Arsenal er et annet "stort" lag som virkelig har slitt på managersiden.
Så jeg er fortsatt veldig optimistisk med tanke på hva Conte kan få til hos oss. Nå skal ikke Emerson få skylden alene (man har en tendens til å fokusere veldig på individer som syndebukker - det har vært Winks osv. tidligere - og da fikk Emerson være litt i fred så lenge han viste fremgang, men nå som Winks er borte så må man finne en ny). Men jeg tror det er ganske få ting som kan gjøre at vi "plutselig" ser mer solide ut igjen. De fleste lag sliter når en av klubbens beste spillere bidrar med lite (Son). I de siste to kampene Romero har spilt har han også slitt - spesielt på slutten av kampene - som jeg vil nesten si direkte har ført til mål og sjanser imot. Han har heller ikke kunne bidratt særlig mer enn Sanchez med ball - som er litt skremmende. Så "plutselig" har vi kanskje våre to beste fra i fjor som egentlig ikke bidrar med mye. Der må Conte selvsagt ta en del av "skylden", men spillere har selvsagt hovedansvaret (og noen ganger mister man det bare uansett hvor mye man ønsker å spille godt - hvor mye seriøs man er osv). Tilbake til poenget rundt Emerson så så man i fjor når Doherty våknet hvor mye det plutselig hadde å si for vårt spill. Med en god høyreside, en Son og Romero i slag så ville vi vært noe helt helt annet enn hva vi nå er.
Det bringer meg over til det som er så frustrerende med Conte. Han "liker" tydeligvis spesifikke spillere og da tror jeg det er riktig å si at han blir litt blind. Jeg forstår hvorfor han liker Emerson. Emerson løper mye, sutrer aldri og prøver virkelig å leve opp til den slags back Conte ønsker. I går hadde han også et fabelaktig innlegg (som ingen så komme) og kunne ha skåret på ei ganske god avslutning og et glimrende løp. Men generelt bidrar han selvsagt med lite - og den eneste han har litt kjemi med er Kulusevski (som Conte da heller ikke bruker nå). Jeg vil si litt samme med Bentancur. Absolutt ingen grunn til at Bentancur med gult kort skal være på banen på slutten i går. Han sliter med å holde kampene og med gult kort kunne han ikke håndtere overgangene i mot i det heletatt. Og hvordan tror Conte dette vil påvirke både motivasjon og enda viktigere selvtilliten til folk som Bissouma? Nå har Conte med rette klaget over bredden, og har gitt ganske sterke hint om at han ønsker etablerte spillere, når han så får dette bruker han det ikke i kamp. Kan vel mer eller mindre garantere at Levy nok ikke er imponert - og at dette vil bli en konflikt hvis resultatene, og viktigere spillet (resultatene i ligaen har vært bra selvsagt så langt i år), ikke blir bedre.
Vi så i fjor at vi gjorde det mye bedre med lang tid mellom kampene. Er mye som tyder på at Contes stil kanskje ikke passer når man skal spille tett med kamper. Tiden vil vise da også trenere selvsagt kan tilpasse seg.
Jeg er fortsatt optimist, men jeg er veldig overrasket over hvor, etter mitt syn, dårlig Conte har håndtert starten av denne sesongen. Jeg håper det er fordi folk som Bissouma trenger med tid med det taktiske. At Conte ikke ønsker å ødelegge hans selvtillit osv. før han er klar. At vi utover i sesongen vil se en mye mer aktiv Conte med tanke på å bruke benken. Hvis ikke er jeg redd dette kan gå veldig galt veldig mye raskere enn man kunne drømme om bare for 1 mnd siden. Litt Tom Nordlie i Start - hvor han i praksis drepte a-laget fysisk ved å ikke bytte og alle motivasjon til resten av samme grunn. Det fungerer i en periode, men ikke i lengden.