Litt synd at høydepunktene som legges ut ofte er ganske korte. Mulig det kommer en lengre versjon senere ettersom det var ganske mye interessant i denne kampen.
1-0 er en dødball som viser ekstremt tydelig hvor store mangler dette laget har hva gjelder å ta ansvar. Man lar ikke motstanderens spiss få slikt spillerom som han her gjør. Johnson virker til å ha ansvaret for å følge med. Helt greit at han står med litt avstand, men som vi ser senere blir han lett stoppet. Ikke noe nytt hva gjelder Johnson.
Pasningen går og Wolverhampton kjører et sperretrekk. Man kan diskutere hvor lovlig det trekket er, men dette har vi sett mer og mer av de siste årene. Og stort sett dømmes det ikke på - så man må være forberedt. Det er vi ikke. Som er en lang trend under denne treneren.
Vi ender da opp med å gi deres midtspiss et fritt skudd fra litt utenfor 16 uten en mann i nærheten. Det skal faktisk ikke være mulig. Men pent gjort av Wolverhampton.
Så er alle mål stort sett en eller annen form for feil og det er definitivt også 1-1. Først var jeg ikke sikker på hvordan Wolverhampton stilte opp om det var 3 mot 2 eller 3 mot 3 på bakerste. Det er 3 mot 3, men Doherty sovner fullstendig. Ganske komisk når man ser videoen.
Bentancur får da gå helt fritt og Doherty forstår ikke at han har mistet mannen sin før ballen er mer eller mindre i mål.
Så går vi inn i vår beste periode hva gjelder sjanser. Hvor Kulusevski og Johnson kombinerer pent et par ganger. Verdt å legge merke til - ALLTID når det er godt kombinasjonsspill er Kulusevski i nærheten.
Dragusin slår opp mot Johnson som slipper den til Kulusevski.
Kulusevski tar den med seg med en perfekt touch med høyre. Han får så evig med plass til å ta ballen fremover.
Slår ei perfekt pasning til et sterkt løp fra Johnson. No Bueno eller hva han nå heter følger ikke med og det var vel Andre som helt unødvendig takler Johnson. Uansett - glimrende kontring fra Kulusevski og Johnson. Satt i gang av Dragusin - som for en gangs skyld gjorde noe fornuftig (ikke akkurat verdens vanskeligste pasning, men må få skryt når han endelig bidrar riktig vei - han koster oss ett mål senere dessverre).
Målet er litt tilsvarende. Bentancur driver fint opp. I utgangspunktet ikke en situasjon det er enkelt å skape noe, men Johnson gjør seg pent spillbar og Kulusevski er alltid i bevegelse. Pent spilt av Johnson.
Når Kulusevski er i form bruker han på litt merkelig vis å få kontroll på ballen. Og han er litt ekkel å takle så i boksen er det ingen som våger. Johnson på vei inn i posisjon. Solanke og Son er også med. Greit trykk her.
Kulusevski får kontroll og har oversikt nok til å se Johnson. Johnson med ei perfekt avslutning. Den type avslutninger med høyre er han veldig god.
Så til 2-2 som er en komedie i organisering. Begynner å bli en vane. Vanskelig å vite hvor man skal begynne.
- Kulusevski har egentlig full kontroll
- De tre på midten har ingen logisk struktur. Maddison står greit, men hva og hvem dekker spesielt Sarr, men også Bentancur?
- Hva gjør Dragusin? Skal han sikre Porro? I så fall har vi både Sarr og Dragusin i sikring på en mann som så lenge Kulusevski er i posisjon ikke har noe press? Skal ikke gjenta dette for mye, men jeg har trent gutter på 12-13-14 år som ikke ville holdt på slik.
- Hvem har ansvaret for mannen i gult?
Kulusevski gjør en fryktelig jobb i presset. Dragusin prøver å sette folk i offside IGJEN. Vi har en mann på 30m uten skikkelig press på seg og Dragusin skal sette offside. En interessant ting ved disse “analysene” er at man ser hvor fryktelig Dragusin er til tider. Gray får nå løp mot seg både foran og bak. Så fra en ganske ufarlig situasjon på kanten har vi nå i løpet av sekunder åpnet oss helt opp. Man kan slå den ballen som blir slått, men man kan også angripe mer sentralt bak Gray (selv om vår back selvsagt står der også).
Samme bilde nesten bare litt senere. Dragusin setter linja og selv om man kanskje ikke ser det på et stillbilde så hopper Gray faktisk ut for å ikke falle bak Dragusin. Helt naturlig ting å gjøre da det i utgangspunktet alltid er stopperen nærmest ballen som setter linja. At en 18 år gammel midtbanespiller da faller tilbake til å gjøre det som er “tommelfingerregelen” har jeg få problemer med. Hvis Gray faller ned og opphever en offside blir han “skyldig”. At han ikke klarer/rekker å kalkulere at uten press kan han ikke gjøre samme feil som Dragusin kan jeg tilgi.
Dette målet er 1. Dragusin 2. Kulusevski og 3. Gray. I den rekkefølgen og denne må de to første løse bedre.
Dette er sofascores “Momentum tracker”. Sier meg ganske enig. Vi hadde en periode i slutten av første hvor vi skapte et par sjanser gjennom fint spill. Vi blir aldri “overkjørt” av Wolverhampton, men at vi egentlig aldri har litt kontroll i andre mot et såpass svakt lag på hjemmebane er helt ufattelig. Og vi kan snakke så mye vi vil om skadene, men Wolverhampton hadde nettopp i kampen mistet to av sine beste - og vi står egentlig ganske sterkt. Målet 2-2 er svakt individuelt spesielt av Dragusin, men at vi aldri dominerer ballen skikkelig, ikke engang i perioder, er ikke pga Dragusin eller skader. Det er fordi vi er gått fra å være et middels lag til å bli et dårlig lag.
Skryt til Kulusevski, Bentancur og Johnson. I perioden vi var OK var spesielt Kulusevski og Johnson gode. Noe av det beste jeg har sett av Johnson - så da bytter selvsagt Ange han ut. Så selv om jeg var enig med Ange i at man burde bytte på det tidspunktet er jeg ikke helt sikker på hvorfor Johnson forsvant.
Son og Porro tragedier i denne kampen. Son er helt opplagt ferdig som en spiller som starter alle kamper. Vi får se når Ange forstår det. Porro er på ingen måte så dårlig som noen her inne skal ha det til, men i blant har han helt hinsides dårlige kamper. Aldri sett en kar med så bra pasningsfot slå så mye rart. På samme måte som med Maddison får Ange eksepsjonelt lite ute av disse to. Merkelig nok to av våre beste spillere under Ange høsten i fjor - før han rakk å “coache” de for mye.