Ange - status desember 2024
- Redigert
Cuti Arteta bl.a. startet med to 8. plasser i serien.
Nå har jeg aldri fulgt Ars* tett så jeg vet ikke svaret. Men hvordan var progresjonen til laget under ham egentlig? Så man gradvis forbedring i spillet eller var det huskestue? Husker jo at han virket å være utsatt for sjansen til sparken flere ganger - ihvertfall i følge "media" - og sikkert ikke mer enn 2-3 tap unna heller i realiteten.
Kan vi nevne et moderne eksempel utover Arteta?
Jeg er veldig for å gi folk tid. Men ta feks Arteta. Han hadde fremgang i serien hvert år. Noen som mener vi er blitt bedre under Ange? Høsten i fjor så lovende ut tidlig. Og jeg synes vi spilte ganske bra i starten i år. Hadde ikke Romero fortsatt hatt promille fra sommeren kunne vi fort ha hatt en fantastisk start i år også. Og vi har noen kamper i mellom som er veldig gode. Det skal man ikke glemme, men ser vi ut veldig annerledes hva gjelder styrke nå enn for 1.5 år siden?
Jeg sliter med å se det. Og der hvor vi så fremgang i folk som Udogie, Porro osv er det nå omtrent ingenting. Kulusevski bedre. Mulig Johnson, men er jo bare å se kampen i går hvor mye verdi Johnson har i det generelle spillet. Null.
Så mener jeg fortsatt at Ange bør fortsette. Ikke fordi jeg egentlig tror han kan snu det, men er ikke slik at jeg er 100% sikker på det motsatte heller. Og vi har lite å tape. Om ikke annet kan spillerne få kjenne litt på smerten i et halvt år til. Kanskje noen av de lærer noe.
- Redigert
Schism Det er også et spørsmål om alternativer. Hvem i huleste fra (nesten) øverste hylle ville ønsket å komme til oss nå? (edit: ingen fra aller øverste hylle ønsket å komme til oss før Ange ble ansatt heller - og jeg tror ikke sjansen er noe større for at noen vil det nå heller)
Antakelig vesentlig bedre å avvente sommeren og gjøre en evaluering da, med mindre vi begynner å lukte på nedrykk da.
- Redigert
Cuti
Selvfølgelig satt på spissen, men Arsenal har definitivt blitt et lag som prioriterer å mure igjen bakover, og ikke nødvendigvis må ha ballen. Men ingenting i veien med litt pragmatisme altså! Om noe kan man jo håpe Ange lærer av Arteta (uten at jeg håper vi noen gang stiller med fire stoppere og tre midtbaneankere i samme ellevet).
Forøvrig et poeng at det er vanskelig å finne noen nå ja. Det er mitt største holdepunkt til Ange (+ det bra man ser mot Villa, United og City selvfølgelig).
Sånn sett synd Amorim ble tatt. Han tror jeg hadde vært match made in heaven for oss, men ikke fullt så sikker på om han er det samme i United (i den grad noen er det).
Å sammenligne med Artetas første sesong med cupgull blir jo hinsides. Hadde Ange klart det ifjor eller i år om han får sitte så lenge, vil 99%av spursfansen være fornøyd. Da kan man faktisk nedprioritere ligaen i april-mai om man har en FAcupfinale på trappene, særlig om man ligger på rundt 8.plass
- Redigert
Det er jeg ikke så bekymret for. Chelsea et fint eksempel.
Men å plukke en manager betyr også i stor grad å velge bort managere. Folk som Iraola og McKenna er muligens ikke ledige nå. Til sommeren vil de være det (bare som et eksempel. Vet ikke om det er noen av de vi vil ha - selv om jeg personlig liker begge).