Jeg vet ikke helt. Det vil være en ganske kompleks "utregning" som egentlig er umulig å gjøre uten at man sitter med mye mer informasjon enn hva vi gjør.
La oss si at man byr 65m for Bastoni og man får njei fra Inter. Byr man da 80? Det handler da ikke bare om Maddison vs. CE, men også hvem er "andrevalget" bak Bastoni? Hvis man f.eks mener Ndicka er nesten like god som Bastoni og man kan ikke si med sikkerhet at han ikke utvikler seg til å bli bedre - og han er tilgjengelig for 30 - hvorfor går man da fra 65 til 80?
Videre må man ta det lange bildet med også. CE er "gratis", men rimelig sikker på at han vil ha en bra "sign on fee" (selvasagt ikke 40m så uansett en besparelse). Og han vil nok kreve ei høyere lønn enn Maddison (selv om det ikke blir så mange millionene i det større bildet her). Den største forskjellen er at Maddison normalt sett vil ha en verdi om 3 år. Kjøper vi han så er det fordi vi mener han er god - så om 3 år er Eriksen i praksis verdt 0, men Maddison kan være verdt mer - og hvis han ikke går "full Ndombele" vil han i alle tilfeller ha noe verdi igjen. Hvis Maddison går fra 60 til 40 så har han nok vært billigere enn det Eriksen ville ha vært over de 3 årene.
Så vet jeg ikke helt hvorfor Maddisons omdømme har falt litt. Hans mest produktive år i PL var i fjor - en sesong hvor Leicester helt tydelig ikke hadde samme flyt som årene før. I et lag som endte på 8. plass hadde han målpoeng hvert 123 minutt. Eriksen hadde forøvrig målpoeng hver 187 minutt for Brentford. Som jeg faktisk tror er bedre enn hva Eriksen noen gang har hatt for oss.
Så mener jeg ikke at "stats" som det der er SÅ viktige når det kommer til fotball. Men Maddison er utvilsomt en produktiv kar (vært det i 4 år nå) som spiller med høy intensitet i spillet sitt - og som slår gode dødballer (for meg virker det som han er bedre der enn Eriksen, men slikt merker man best for spillere på eget lag - så skal ikke mene det for sterkt - kanskje treffer Maddison forsvareren på første stolpe stort sett han også). Jeg drømmer ikke om Maddison fordi jeg mener han ikke helt passer 3-4-3. Men jeg mener han er mer spennende enn man kan få inntrykk av når han diskuteres om dagen (ikke bare her inne).