Schism
I løpet av to år (2020-22) forsvant følgende (etablerte) spillere på free transfer: Mustafi, Ozil, Sokratis, Mkhitaryan, Auba, Chambers, Willian, David Luiz, Kolasinac, Bellerin og Lacazette. I tillegg solgte de Leno, Torreira og Guendouzi for knapper og glansbilder. Eneste som er igjen fra "gammel morro" er Pepe, som nok kan sammenliknes med Ndombele hva gjelder overgangssum og lønn.
ITK - diskusjonstråden
- Redigert
En kunne jo også sett for seg at man bruker opp Kane-pengene på å kvitte seg med noen av disse spillerne nå, men det er vel en løsning verken Levy eller fansen vil synes er spesielt god?
Men gikk kontraktene ut eller ble de frigitt? Tviler på at så mange av de Knut har listet opp vil signere nye kontrakter så fremt de ikke spiller - så enten forsvinner de nå, 2024 eller 2025. Arsenal var bare ganske mange år før oss i å samle skrot.
Kjenner ikke Arsenal SÅ godt så mulig de tok store tap med «vilje» for å gi fremtidig fleksibilitet på den måten jeg også forsåvidt argumenterer for, men vet ikke om det er det Arsenal gjorde.
Også et poeng at Levy nok drømmer om Sunderland fortsatt. En tid hvor vi kunne tjene store penger på folk som Wimmer. Så er det kanskje på tide for Levy å forstå at den slags ikke vil skje igjen.
Schism
Jeg tror det i stor grad dreier seg om dette. Hadde et par vanvittige vinduer der, Levy, og greier neppe å gi helt slipp. Og jeg kan til en viss grad forstå det mtp Saudi og alt det der. Men dette er spillere med lite markedsverdi, som (som nevnt) enten er for dyre eller for dårlige for andre klubber.
Hva gjelder Arsenal er det såvidt jeg kan se bare David Luiz og Lacazette som var på utgående kontrakt (så de teller ikke - fair enough). Resten ble terminert/gitt bort.
Håper ikke det.
Så er dette et klassisk eksempel nå en kostnad alle vet kommer, men som man bare utsetter og utsetter - selv om man vet den kommer.
Ganske skuffet over Levy der. Han fremstår mesteparten av tiden som veldig «rasjonell». Kanskje for «kalkulerende», men her mistenker jeg at følelsen av å skulle ta et tap blokkerer han.
Så kan jeg fint se for meg at vi også terminerer noen. Spesielt når det kun er ett år igjen. Vi hadde jo den fine med Doherty. Hjelpe meg.
Mye av problemet har nok også vært at man tenker folk kan våkne til. Bare å se på optimismen rundt Ndombele de første dagene etter at Ange kom. Eller at Lo Celso faktisk plutselig har reell verdi. En av de mest avskrevne var vel Sanchez. Som plutselig ser ut som et bra fjerdevalg. Kan kanskje til og med holde som tredjevalg hvis vi ikke får lange skader på VDV eller Romero.
- Redigert
Schism
Jepp, og derunder ligger også (med fare for å gjenta meg selv) mye av problemet. Når man har så mange spillere på høye lønninger som ikke spiller, vil naturlig nok verdien på disse synke til bunns.
Tanken om at flere av disse vil spille seg opp og dermed øke markedsverdien kan jeg skjønne, men flesteparten av disse har vel brukt opp kvota og vel så det. Da kan man ikke forvente et marked som ikke er der.
100%. Men der får man da høre av et veldig stort antall Spursfans at man må ha bredde. Folk som Skipp kan ikke være en av seks midtbanespillere osv.
Etter mitt syn har Levy vært for feig og gitt for mye etter når alle managere siden Pochettino (og da inkludert han) har mast om mer bredde. Det har blokkert for yngre spillere og gjort oss mindre fleksible til å feks utnytte av vi nå er fulle av kontanter i et seigt marked (ikke at jeg synes denne sommeren har vært dårlig, men kunne/ kan bli bedre).
Å miste Europeisk fotball bidrar jo også bare til at problemet forsterkes (var vel ikke så mange som så den komme før forrige sesong). Får håpe vi kommer langt i cupene om ikke annet.
Nå har vi vel forsøkt å løse problemene våre ved å bytte ut stort sett alt i klubben. En ting vi ikke har prøvd er å bytte ut Levy.
Schism
Her er vi nok inne på mye av essensen ja!
Samtidig følger jeg ikke helt det må å være fleksibel. Alle vet jo at vi kommer til å kvitte oss med så å si alle disse spillerne - spørsmål er bare hvordan.
Så så lenge det er økonomisk handlingsrom burde det ha lite å si hvorvidt folk som Reguilon og Sanchez fremdeles er her. Om vi virkelig vil bli kvitt dem forsvinner de i værstefall på lån mot slutten av vinduet. Så for meg handler det litt om å reagere fremfor å agere.
Mtp utlån er vi allerede i en dårlig forhandlingsposisjon da "alle" skjønner at vi må selge eller låne ut. Om vi kjøper før vi kvitter oss med noen så blir forhandlingsposisjonen enda verre...
Personlig tror jeg det beste ville vært å gi Ange orban og evt en spiller til han ber om, rive opp kontraktene på hele gjengen, si det blir trangt i Januar men at det kommer penger til neste sesong. Nå er Kane borte så vi slipper å please han, resten av spillergruppen overlever nok dersom vi havner utenfor CL en sesong til. EL burde vi klare i år, kan ikke skjønne at vi ikke skal kunne greie det, enten via liga eller cupseier.
Fortsetter Sanchez som han har gjort bør vel heller en kontraktsforlengelse vurderes. Det kan jo faktisk være spillere som får ut sitt potensial under et nytt regime.
Hadde jeg styrt pengene så ville jeg prioritert disse ut, gjerne med tap.
Lloris (2024 - her ønsker klubben å være fleksibel på overgangsfee pga lang og tro tjeneste)
Højbjerg (2025) Tja... får vi mye penger så selg.
Reguilon (2025) UT - har enda tilgode å overbevise meg
Spence (2027)
Tanganga (2025) UT - Har ikke vist noe spesielt (har dog ikke sett ham under ny sjef)
Sessegnon (2025) Tja... Kan kanskje få sjansen til å vise seg
Davies (2025)
Dier (2024) UT - trenger ikke mer forklaring
Sanchez (2024)
Gil (2026) Usikker...
Lo Celso (2025)
Parrott (2025) Usikker, men begynner vel å miste troen
Ndombele (2025) UT, UT, UT Tydelige signaler om at dette prosjektet har nådd sin endestasjon.
Dier baby.
Blir interessant å se om den siste uka kan forandre noe på Dier sitt standpunkt om å bli værende. Beholdt Sanchez og byttet Dier med Tosin hadde vært fint.
Ikke at jeg synes det er noe krise om Sanchez selges selvsagt. Plutselig faller han tilbake til gamle synder igjen, men ingen garanti for at en ny tar nivået og da er det plutselig Davies eller Dier som spiller stopper. Ønsker virkelig ikke det.