Hercules er nok inne på noe her.
ITK - diskusjonstråden
Antar et par av de er problemfrie, men ja. Ndombele er vel bare det mest ekstreme tilfellet.
Derfor jeg sier jeg tror vi er ferdige med det vi måtte gjøre - og at ting vil gå tregere så fremt ikke folk plutselig begynner å gå ut. Vi måtte ha en VDV, Maddison, Vicario og kan nok si Solomon. Det var helt helt nødvendig. Resten er ikke krise - selv om det er ønskelig. Også en alternativkostnad her. Kjøper vi en stopper så vil han evt blokkere for en bedre stopper neste sommer osv. Akkurat som vi har det nå på nytt igjen.
Også derfor det er så irriterende at vi ikke bare tar en sommer hvor alt selges - selv på billigsalg. Så har man mer fleksibilitet i de neste vinduene. Forstår de regnskapsmessige problemene, men nå er man langt inne i kontraktene til Ndombele, Reguilon osv så den avskrivingen er ikke lengre så stor. Og med tanke på FFP fikser salget av Kane det uansett.
Forstår også at man ikke ønsker å bli en klubb andre vet vil selge billig. Generelt enig i at det må man unngå, men litt pragmatisme må være mulig. Burde gjort det i fjor sommer, men med ny trener osv finnes det virkelig ingen unnskyldning nå.
- Redigert
Arsenal var i en liknende situasjon for et par vinduer siden, og endte vel med å måtte terminere flesteparten av spillerne det gjaldt. Men de gjorde det, og se på dem nå.
Dette var vel forøvrig også gjennomgangsmelodien den sommeren vi endte uten å kjøpe en eneste spiller. Skulle hente noen, vi måtte bare få solgt Sanchez og et knippe andre overflødige spillere først.
- Redigert
Dougie Det har veldig mye å si hvor lange kontrakter de sitter på (som @Schism sier) ift nedskrivninger klubben må ta + økonomiske forlik som følge av terminerte kontrakter.
Spiller med kort kontrakt = lettere å terminere. mindre økonomiske konsekvenser (liten nedskrivning + lite forlik)
Spiller med lang kontrakt på høy lønn = vanskeligere å terminere. potensielt veldig store økonomiske konsekvenser (stor nedskrivning + stort forlik)
Skulle hatt en ebay lignende løsning for kjøp og salg av spillere
Knut
Det er et poeng ja. Usikker på hva som er minst lønnsomt av det og subsidierte lån hvert eneste vindu, men der vil jeg tro Levy har kontroll. Uansett håpløst å tro at man skal få noe særlig igjen for noen av disse spillerne - flesteparten har liten eller ingen markedsverdi lenger, og da må man bare svelge noen kameler og ta tapet.
Er det helt riktig? Klarer ikke å finne noe vindu som er så annerledes for de?
Uten å ha gjort en stor analyse mistenker jeg at vi har kjøpt en del flere «førstelagsspillere» enn Arsenal de siste vinduene. Så har vi kvittet oss med noenlunde samme antall, men det har gjort at vi har fylt opp mer.
Så er det ikke urimelig å si at vi nok er litt tregere enn mange andre. Selv om jeg mener slikt ofte overdrives. Liverpool som så mange Spursfans har hyllet for måten de oppfører seg i overgangsmarkedet sliter nå muligens mest av alle «storklubber». Den slags går opp og ned.
- Redigert
Knut Kontraktslengder med forbehold om litt vel rask googling:
- Lloris (2024 - her ønsker klubben å være fleksibel på overgangsfee pga lang og tro tjeneste)
- Højbjerg (2025)
- Reguilon (2025)
- Spence (2027)
- Tanganga (2025)
- Sessegnon (2025)
- Davies (2025)
- Dier (2024)
- Sanchez (2024)
- Gil (2026)
- Lo Celso (2025)
- Parrott (2025)
- Ndombele (2025)
Så de "letteste å bli kvitt" er Lloris, Dier og Sanchez. Samtidig så løsner det vel litt om senest 2 år - med mindre man fornyer kontraktene med utløp da eller har pådratt seg ny "gammel moro" som må legges til i listen innen den tid...
Schism
I løpet av to år (2020-22) forsvant følgende (etablerte) spillere på free transfer: Mustafi, Ozil, Sokratis, Mkhitaryan, Auba, Chambers, Willian, David Luiz, Kolasinac, Bellerin og Lacazette. I tillegg solgte de Leno, Torreira og Guendouzi for knapper og glansbilder. Eneste som er igjen fra "gammel morro" er Pepe, som nok kan sammenliknes med Ndombele hva gjelder overgangssum og lønn.
- Redigert
En kunne jo også sett for seg at man bruker opp Kane-pengene på å kvitte seg med noen av disse spillerne nå, men det er vel en løsning verken Levy eller fansen vil synes er spesielt god?
Men gikk kontraktene ut eller ble de frigitt? Tviler på at så mange av de Knut har listet opp vil signere nye kontrakter så fremt de ikke spiller - så enten forsvinner de nå, 2024 eller 2025. Arsenal var bare ganske mange år før oss i å samle skrot.
Kjenner ikke Arsenal SÅ godt så mulig de tok store tap med «vilje» for å gi fremtidig fleksibilitet på den måten jeg også forsåvidt argumenterer for, men vet ikke om det er det Arsenal gjorde.
Også et poeng at Levy nok drømmer om Sunderland fortsatt. En tid hvor vi kunne tjene store penger på folk som Wimmer. Så er det kanskje på tide for Levy å forstå at den slags ikke vil skje igjen.
Schism
Jeg tror det i stor grad dreier seg om dette. Hadde et par vanvittige vinduer der, Levy, og greier neppe å gi helt slipp. Og jeg kan til en viss grad forstå det mtp Saudi og alt det der. Men dette er spillere med lite markedsverdi, som (som nevnt) enten er for dyre eller for dårlige for andre klubber.
Hva gjelder Arsenal er det såvidt jeg kan se bare David Luiz og Lacazette som var på utgående kontrakt (så de teller ikke - fair enough). Resten ble terminert/gitt bort.
Håper ikke det.
Så er dette et klassisk eksempel nå en kostnad alle vet kommer, men som man bare utsetter og utsetter - selv om man vet den kommer.
Ganske skuffet over Levy der. Han fremstår mesteparten av tiden som veldig «rasjonell». Kanskje for «kalkulerende», men her mistenker jeg at følelsen av å skulle ta et tap blokkerer han.
Så kan jeg fint se for meg at vi også terminerer noen. Spesielt når det kun er ett år igjen. Vi hadde jo den fine med Doherty. Hjelpe meg.
Mye av problemet har nok også vært at man tenker folk kan våkne til. Bare å se på optimismen rundt Ndombele de første dagene etter at Ange kom. Eller at Lo Celso faktisk plutselig har reell verdi. En av de mest avskrevne var vel Sanchez. Som plutselig ser ut som et bra fjerdevalg. Kan kanskje til og med holde som tredjevalg hvis vi ikke får lange skader på VDV eller Romero.
- Redigert
Schism
Jepp, og derunder ligger også (med fare for å gjenta meg selv) mye av problemet. Når man har så mange spillere på høye lønninger som ikke spiller, vil naturlig nok verdien på disse synke til bunns.
Tanken om at flere av disse vil spille seg opp og dermed øke markedsverdien kan jeg skjønne, men flesteparten av disse har vel brukt opp kvota og vel så det. Da kan man ikke forvente et marked som ikke er der.