CWaddle

Nesten virker slik? Da blir igjen spørsmålet hvorfor?

For all del ikke fremmed for konspiratoriske teorier. Som uvaksinert er jeg mer åpen for det enn de fleste, men hva er hypotesen her?

Antar det finnes mer intelligente argumenter for det standpunktet enn hva Cuti klarer å hoste opp?

Jeg er åpen for å bli overbevist.

Schism
    Er vel mer komplisert enn at den ene er bedre enn den andre.

De fleste ser nok at Spence har noen mangler og krever en del arbeid. Samtidig som han helt opplagt har en større potensiell oppside enn Doherty og Emerson.

Da blir jo spørsmålet; skal man bruke tid og arbeid på å jobbe med Spence, eller gå for «trygge» Doherty eller Emerson? Conte har åpenbart valgt det siste. Og jeg tror helt klart det ligger litt politikk i det, ja. Så kan man jo spørre seg, hadde Conte fått Porro dersom han hadde vist en vilje til å jobbe med Spence?

Forøvrig et godt poeng ang Inter. Conte var såvidt jeg har skjønt ganske lunken til Barella til å begynne med og, som også var en «club signing». Så det er på ingen måte game over for Spence, selv om jeg tror grunnen til at klubben nekta opsjon handler like mye om at de vet at Conte sannsynligvis er borte til sommeren.

Dougie

Å gå for det trygge på kort sikt, spesielt når man har et lag som ikke fungerer defensivt, trenger ikke bety så mye mer?

Jeg blir sjokkert om ikke Spence, hvis han overbeviser i Rennes, ikke er et reelt alternative neste år for oss.

Klart, det trenger ikke bety som mye mer. Men i dette tilfellet er jeg ganske overbevist om at det gjør det. En ting er når det defensive fungerer, men når den høyresida har vært så håpløs begge veier som den har vært?

Umulig å bevise selvsagt. Annet enn at Conte helt opplagt var frustrert over at han ikke fikk inn den type vingback han ønsket. Nå har han (tilsynelatende) fått det som han ønsket da, så om det faktisk var politikk, kan man jo ikke si annet enn well played 😅

Så er jeg som sagt enig i at det ikke behøver å bety så mye på lengre sikt. Dersom Spence gjør det bra i Renne, er jeg sikker på at han vil få sjansen til å overbevise på nytt.

Dougie

Hva gjør deg overbevist? Og hvorfor?

Conte kan ikke svelge at han ikke fikk sin spiller så da er han villig til å «ofre» laget pga sitt ego? Eller noe annet?

Gjennom at en SD han har jobber med før har kjøpt en spiller? En spiller man ikke trenger å se lengre enn til vår HG for å skjønne at gir mening. Conte er ikke i stand til å legge skuffelsen bak seg?

Jeg kan ikke vite at jeg har rett, men høres ekstremt søkt ut for meg.

Hadde Conte trodd spence ville hevet startelleveren hadde spence spilt. Dermed basta.

Å si noe annet er synsing på eventyrlig høyt nivå.

Schism Nesten virker slik? Da blir igjen spørsmålet hvorfor?

Fordi jeg syntes det. Fordi de var uhørt å ikke prøve noe annet.
            Ingen bevis på dette selvfølgelig i motsetning til de som har bevis på det motsatte.

CWaddle

Ikke bevis. Men da mener man at man har en manager som er villig til å sabotere eget lag. Et lag som fort kan ende på femte ett poeng unna CL.

Så er jeg også forundret over hvordan Conte har håndtert høyrebacken. Men jeg tror oppriktig at han tror de som har spilt har vært for lagets beste. På samme måte som vi ikke kjøpte en ny stopper for å utfordre Dier - fordi Conte, i alle fall trodde, Dier skulle bli nære verdensklasse i den rollen.

Schism Men da mener man at man har en manager som er villig til å sabotere eget lag.

Mener ikke det. Bare fryktelig trassig.

Schism
                Nå henger du deg opp i en litt enkel fremstilling synes jeg. Det går an å gjøre politikk i et valg og samtidig mene at du gjør det rette for laget. Det er jo fordeler og ulemper med både Spence og Emerson/Doc - selv for den objektive part her.

Tror jeg Conte skjønner at Spence potensielt er en bedre løsning enn Doc/Royal? Ja
                Betyr det at jeg tror Conte mener Spence hever førstelaget pr. nå og dermed aktivt «saboterer» laget for sin egen agenda? Selvfølgelig ikke.
                Å få Spence til å bli en solid spiller i Contes støpning, vil nok kreve mye jobb. Og hvorfor skal Conte gidde det når det er snakk om spiller han ikke ønsket en gang? Synes ikke det er lite plausibelt i det hele tatt.

Så er det flere ting som gjør meg overbevist. Allerede nevnt måten han har forholdt seg til hele signeringen. Legg til Contes historie med å være «aktiv» innen klubbpolitikk. Mener som sagt det er ganske opplagt at sjansene for å få Porro minker dersom Conte går «all in» med Spence.

Dougie

Han brukte over 1 år på Eriksen. Samme med Perisic.

Kan forsåvidt si det samme om Emerson og Sessegnon. Hvorfor gidder han? Emerson kunne vært solgt i sommer. Få vil påstå han var veldig god i fjor. Så et prosjekt for Conte (som få andre forstår). Sessegnon later han som han liker. Meget mulig det er riktig også, men lov å spekulere i at Sessegnon også er press fra klubben med tanke på HG?

Schism
                    Ja, og derfor tror jeg som sagt det fortsatt er håp for Spence. Nå er jeg ganske sikker på at Conte forsvinner til sommeren uansett, men la oss si at han ikke gjør det. Nå har han (forhåpentligvis) fått sin mann i Porro, og Spence vil få et halvår på å utvikle seg med førstelagsfotball i en topp 5-liga. Greier han å ta noen steg, er det ingenting i veien for at Conte ser på ham med nye «briller».

Hva gjelder Sess og Emerson, er det ikke helt sammenliknbart. Begge har mye erfaring fra høyeste nivå, fremstår som lettskolerte typer, og har i det minste et basic av defensiv forståelse. Det virker å være et minimum for hva Conte tenker han kan jobbe med. Sessegnon tror jeg forøvrig er en slags hvit hval blant de fleste managere pga råmaterialet. Går nesten sport i være den som skal få det til å løsne for ham, litt som med Dier.

Dougie

Veldig lite der jeg er uenig i. Dvs. jeg tror ikke Conte drar, men heller ikke så relevant for denne diskusjonen. Og selv om jeg ikke tror det er det opplagt en realistisk mulighet.

Poenget mitt er at ingenting av det som skrives der tilsier at Conte nekter å spille Spence fordi han ble kjøpt inn på den måten han ble kjøpt inn (som startet denne diskusjonen). Conte er villig til å forandre mening - og Conte er villig til å spille spillere som per i dag ikke er så veldig gode, men som han tror kan bli gode på sikt.

Uten at jeg da mener at Conte ikke er sta (det gjør jeg) og mener at Conte er veldig glad i å utvikle unge spillere (det er det lite som tilsier). På det siste punktet er det nok dog kun nyanseforskjeller mellom folk som Conte, Guardiola, Klopp osv. Guardiola og Klopp liker å ha noen «prosjekter», men hovedvekten der er fortsatt ferdigutviklede eller nære ferdigutviklede spillere. Det gjelder nok alle toppmanagere siden Wenger. Så har Ferguson og Guardiola opplevd absurde årganger som kommer opp fra akademiet, men det tror jeg var vel så mye et spørsmål om å være på riktig sted til riktig tid - som at de var mye bedre enn resten til å satse på unge.

2 måneder senere

Litt spesielt å se Lo Celso for Villareal. Borte mot Real Madrid ikveld. Ser jo ut som en spiller vi kunne hatt bruk for eksempelvis de siste 3 kampene.

Madball Tenkte det samme. Kunne absolutt trengt pasningene hans på siste tredjedel av banen. Egentlig over hele banen 🙂

Madball Tror både Lo Celso og Ndombele kunne vært spillere som hadde tilført laget noe annet sånn situasjonen er nå.

Samtidig har vi vært ekstremt uheldige med skader på våre to beste ballspillere sentralt i Bissouma og Bentancur. Men selv de blir løpende mye i mellom sånn vi spiller. Sett det spesielt godt på Bissouma at typen fotball ikke passer så godt med mest løping uten ball.

Uansett så er det viktigste at vi igjen får inn en manager som spiller med tre sentralt fremfor tre stoppere så vi i langt større grad står bedre rustet til å vinne midtbanekrigen og får flyttet spillet høyere i banen. Da åpner det seg muligheter for at den tredje spilleren kan være typer som Lo Celso/Ndombele/Maddison osv, alt etter behov i kampen.

Strålende at Lo Celso gjør det godt. En spiller jeg har forsvart mye, men samtidig aldri vil se for oss igjen. Helt enig i at spillere må få støtte og hjelp fra sin trener, men samtidig må man forvente et slags minste fra spilleren selv også. Der sviktet Ndombele fullstendig og Lo Celso ganske hardt. Best for alle parter at de spiller (eller i Ndombeles tilfelle; sitter) et annet sted.

Får håpe vi får en bra slump penger for Lo Celso. Ikke umulig at Winks gir noen kroner også. Ndombele er vel ikke helt verdiløs heller, men hva betaler man for en reserve som han? 5m? Kan kanskje håpe at en «Bolton» kjøper han for å gjøre han til JayJay. Ikke umulig hvis han selv har fått realitetsorientert seg nok til å godta en slik overgang. Så kan man selvsagt drømme at Napoli tar han for en del mer.

Tror det kan være nyttig å ha litt forskjellige typer i stallen. Kan Lo Celso starte for Villareal og Ndombele spille en halvtime for Napoli, kan de også bidra noe for Tottenham sånn det er nå.

Men dersom vi kjøper enda mye bedre tilsvarende spillere enn de to i sommer, så greit nok. Da er det bare å selge begge.

Ndombele får vi neppe solgt - blir nok nytt utlån. Frykter det samme med Gio. Personlig håper jeg begge får sjansen til å vise seg frem for ny manager, da ingen av dem fikk det med Conte.

Winks har vel gjort det såpass bra i Italia at en mid table PL-klubb kan finne på å kaste noe penger på bordet.