For meg blir det en helt merkelig unnskyldende beskrivelse. Man skal forklare Ndomebles håpløse spill høsten 2019 med at Pochettino var utladet? Også litt usikker på hva Pochettino fotball er - og hvordan de to i så fall skulle passe til det. Etter mitt syn var Pochettino-fotball, på sitt beste rundt 2016-2017, høyt press og ganske direkte spill. Noe Ndombele opplagt ikke er i stand til - og som Lo Celso heller ikke er spesielt god på.
Nå er det snart 4 år siden Ndombele kom, og siden har han oppnådd nada, det gjelder med diverse managere hos oss - tilbake i Lyon og hos Napoli. Han er vel nå noe som et femtevalg i Napoli. Jeg kan ikke forklare hva som skjedde siden han så så god ut hos Lyon, men antar det er en kombinasjon av at han hadde en utrolig flytperiode i Lyon i en periode og at han faktisk ikke er så god.
Hva gjelder Lo Celso er det ikke slik at han har levert hinsides siden han dro fra oss. Og er det noe som har kjennetegnet hans karriere så er det «fleksibilitet». Han spilte DM i PSG. AM i Betis. De gangene jeg har sett han i Villareal så har han vært ving i 4-4-2. Men for oss skal man forklare hans generelt svært dårlige spill med at ingen av våre managere passet han?
Og for alle Mourinhos svakheter var det noe han faktisk prøvde på så var det å oppriktig få det beste ut av hver enkelt. Han skreddersydde en egen backrolle til Aurier. Han prøvde Ndombele som AM for å beskytte han defensivt. Han prøvde han som CM. I en periode så var han faktisk god under Mourinho også, men vi snakker god - og ikke veldig god. Så ble han dårlig igjen - da skal man si det var vår fotballs skyld? En av grunnene til at vi var svake offensivt var fordi Ndombele, som skulle være vår skapende man, var dårlig.
Jeg forsvarte de kjøpene lenge. Og jeg synes Pochettino oppførte seg særs barnslig etter å ha fått Ndombele, Lo Celso og Sessegnon. Dessverre var det tre spillere som ikke var spesielt gode, alt for dyre, og ikke spillere som faktisk passet Pochettino eller PL. Så er det vel en ting som kjennetegner de siste årene under Pochettino mer enn noe annet - helt fantastisk ubrukelig hva gjelder innkjøp.