Ndombele var tydelig tiltenkt rollen som indreløper i Pochettinos nye diamant. Med ball er han som skapt for den rollen, men uten ball ville han aldri kunne levert i en slik rolle.
Lo Celso tipper jeg han så på som indreløper eller AM - litt ettersom.
Ikke nødvendigvis bare Pochettino sin skyld, men nå er det ganske utenkelig å se for seg et lag som spiller med Ndombele og Lo Celso som indreløpere i PL. Det var dødfødt fra starten av.
Kan jo lure på i hvilken rolle kan Ndombele levere i PL? Han har aldri levert nok målpoeng til å være en AM. Han er ikke defensivt god nok til å være CM (selv om han løste det bra i en liten periode under Mourinho). For Napoli - som faktisk spiller med to indreløpere - har han ikke startet en viktig kamp siden november. I den perioden har Napoli brukt tre andre indreløpere og en sentralt. Så femtevalg. Og ikke bare femtevalg, men en som man tydelig ikke har tillit nok til å la starte. Og når han kommer inn spiller han aldri mer enn 25min.
Og jeg var vel blant de blindeste. Jeg trodde han skulle bli PLs beste CM.
Tror faktisk Mourinho er akkurat den manageren som passer for han. Hvor man forsvarer seg dypt uten særlig press. Hvor Mourinho etter at man har prøvd kontringen egentlig ikke virker til å bry seg så mye om hva man gjør (overdriver selvsagt). I et slikt lag kunne man da gitt Ndombele ganske frie tøyler fra en indreløper-posisjon. Ikke helt ulikt det Mourinho faktisk prøvde.
Så tar jeg gjerne feil. Selv om Ndombele finner seg en annen klubb å skinne i så er han en av få spillere man kan skru på en kamp for. Ekstremt imponerende når han får det til. Men for meg er det blitt ganske tydelig at han er mer Taarabt enn Modric.
Kunne vi fått se en bedre Ndombele hvis Pochettino hadde fortsatt? Ser egentlig ingen særlig grunn til det. Han svarte jo faktisk på Mourinhos utfordring - og spilte både mye og sin beste fotball etter det. Med Pochettino sto han med hendene på knærne etter 23 min mot Aston Villa.