"Will eventually catch up with them..." dvs de er avhengige av å lykkes sportslig for at denne "oversatsingen" skal gå bra.

Etter å ha sett United kampen i går, så må jeg si at både Neto, Cunha og Lemina er svært interessante.

Spesielt Neto som et alternativ/en utfordrer på høyre ving og som sentral angriper. Riktig alder og bør kunne være overkommelig prismessig.

Knut Vi kan jo håpe på et nytt Leeds. Ah, nå forstår jeg. Pochettino er der for å sende Chelsea inn i en dødsspiral.

Knut

Enkelt og greit - selv om de fleste fans ikke forstår 50% av det der engang.

Chelsea har 10 spillere med kontrakter som ender i 2030 eller senere.

City har ingen etter 2028. Vi har en til 2029 (Veliz). Liverpool ingen etter 2028. Arsenal ingen etter 2028. United ingen etter 2028.

Så lenge spillere blir dyrere og folk lykkes - null problem. Den dagen de smeller på to Ndombele - kan bli veldig tungt.

Virker som Chelsea gjør mye riktig nå dessverre.

Har de pusha en milliard i net spend siden Boehly tok over? For meg er Chelsea kanskje det største symptomet på hvor fucked fotball er - verre en oljestatene til og med. Hvis ikke den hinsides pengebruken får konsekvenser, så er det liksom ingen vits lenger.

FFP har feilet totalt. Bidrar kun til å holde små klubber nede. Men det var vel intensjonen.

Cuti
        Den der mangler nok Caicedo og flere andre, for ifølge Transfermarkt har de 70 mill euro i minus. Med Lavianog Olise skal vi fort opp i 150. Men det er et stykke opp til forrige sesongs -€553m i net spend - det skal sies!

Kungreke Jepp. FFP har feilet totalt. Kan ikke skylde på klubbene som utnytter reglene.

Det er en gamble som kan lykkes eller feile. Som @Schism sa så tåler de dårlig å ta et par Ndombeler. Nedsiden er formidabel med konsekvenser i mange år hvis de mislykkes.

Utnytter? Jeg har ingen problemer med at Chelsea handler med kredittkort. Det er ikke å utnytte, men det betyr at kostnaden kommer på et eller annet tidspunkt - så fremt man ikke tilegner seg så store inntekter gjennom de kostnadene at det allikevel er verdt det. Noe forsåvidt alle klubber spekulerer litt i, men Chelsea tar det til et helt nytt nivå - ikke sett siden Leeds.

Havertz: -5m
          Koulibaly: -15m
          Pulisic: -44m
          Mendy: -6.5m
          Kovacic: -15.9m

Tar ikke med Kepa og de som de slapp gratis. Så berges dette av godt arbeid med unggutter hvor Mount, Loftus-Cheek og Ampadu selges til bra summer. Klarer Chelsea å selge egne unggutter til nære 100m per sommer går dette fint. Samt å lure klubber som Arsenal til å betale hinsides summer for spillere som Havertz.

Og de fleste store klubber selger selvsagt store deler av sine spillere med tap - rett og slett fordi man i stor grad selger de man ikke lengre ønsker.

Jeg gleder meg til å se hvordan dette går. Hvis de vinner titler og får solgt folk videre med gevinst eller uten tap - så går det helt fint. Hvis de ender opp med å rote, som de fleste lag gjør før eller senere uansett, så har de raskt et helt ufattelig problem. Må man selges på «bunn» kan den spiralen bli stygg.

Det er ingen grunn til å ønske seg at Poch lykkes med dette prosjektet nei, på tross av at han er en fin fyr.

Madball Hvis Poch kan dra noe lignende i land for oss hadde jeg ikke blitt sur 😆

Det mest skremmende for PL er forøvrig hvis (når?) Newcastle begynner med den typen storkjøp. De kan i teorien kjøpe hvem som helst for hva som helst uten nedside. Om de kjøper en spiller som ikke fungerer kan de fikse FFP-problemet ved å la et Saudi-lag kjøpe spilleren i neste overgangsvindu til samme eller høyere sum og Newcastle vil få balanse i bøkene...

Dvs en helt annen variant av å omgå regelverket enn det Man City driver med ift overdrevent høye sponsorinntekter.