Cuti
Isolert sett mange gode grunner dette!
Og hadde dette "opprøret" vært for de riktige grunnene (dvs drevet av en slags idealisme rundt disse spørsmålene) så hadde jeg nok støtta det.
Men jeg gjør det ikke fordi;
1) Jeg tror dette først og fremst er en kulminering av at ting har gått dårlig siden Pochettinos storhetstid. Rett og slett menneskelig å trenge noen/noe å skylde på. Under Mou hadde man den perfekte scapegoaten, men når problemene ikke forsvant med ham, er det helt naturlig at man peker oppover i systemet. Sier ikke at det nødvendigvis er helt grunnløst altså, men det blir bare så lettvint når alt flettes inn i en fortelling hvor Levy ene og alene har skylda.
2) Jeg tror ikke det finnes noen realistiske alternativer som hadde gjort mange av disse tingene annerledes. Dvs vi kunne helt sikkert hatt mer pokaler i skapet med en rekke andre eiere, men det leder meg egentlig bare tilbake til punkt 1 - at det er dét dette først og fremst dreier seg om. Hadde man faktisk hatt idealistiske grunner her, hadde kampsakene vært så mye dypere. Da snakker vi 50+1, mot aspekter ved den moderne fotballen som VAR osv, og protester mot den generelle pengegaloppen, sportsvaskingen og annen drit som gjennomsyrer sporten. Men jeg tviler på at mer enn et par usle % av
#ENICout er der, fordi det finnes ingen virkelighet hvor dette er kompatibelt med å være en big player på dette nivået.
Så da kan man jo ta for seg et slags ideelt alternativ. Si samme gate som FSG; folk som har en viss emosjonell tilknytning, driver forholdsvis fornuftig, og ikke minst stuerent. Umulig å kategorisk benekte at de hadde forsøkt å flytte klubben til Stratford. Rent økonomisk hadde det nok vært den beste løsningen, og det er helt normalt i den moderne fotballen at man flytter den typen stadionprosjekter til sjelløse industriområder hvor det ikke bor folk. Det har vel dessuten blitt langt på vei hevda at det var en slags smokescreen fra Levy for å få fart på prosessen i N17 (uten at det kan verifiseres).
Super League (hvor enn mye jeg misliker Levy for akkurat det) hadde selvsagt skjedd med alle andre enn fan-eide klubber, eller eiere som hadde noe politisk å tjene på å stå utenfor (Qatar/PSG). Samtalene med Qatar faller under samme kategori - det er realistisk sett bare et fåtall aktører som kan hoste opp pengene det vil koste å ta over klubben. De kan like gjerne ende opp i Liverpool eller United. Synes også billettprisene er ganske umusikalske, men så har man jo bygd de beste fasilitetene i landet. Jeg sliter igjen med å se andre kommersielle aktører som hadde lagt seg på et annet nivå.
Gjennomtrekk av managere og manglende sølvtøy er noe annet. Igjen - der er det mye å ta Levy på, selv om det er ganske mange eiere/klubber i PL som er levende bevis på at det vi har oppnådd under ENIC er en bragd i seg selv. Og det skal sies at FSG feks tok over en klubb som lå brakk, men som likefullt var et av verdens største brands innen fotballen, og traff så eurojackpot som du får det med Klopp.
Men dette leder meg jo bare tilbake hovedpoenget - at disse protestene først og fremst handler om sportslig suksess. Og det er der jeg blir bekymra, for det åpner for å akseptere noen alternativer jeg mildt sagt tror er verre. Tar
#ENICout til gatene om QSI blir nye eiere feks? Jeg tviler, for da vet jo nettopp folk at vi vil sannsynligvis vil være konkurransedyktige i all overskuelig fremtid. Om noe tipper jeg en god del av de folka som nå er anti-Levy ville tatt på seg sportsvaskebrillene, og forsvart Qatar med nebb og klør i sosiale medier. Det er bare sånn mekanismene funker.
Så ja, mye å kritisere Levy for, men jeg har absolutt null tiltro til at kreftene som nå bygger seg mot ham ønsker å ta klubben til et (for min del) bedre sted.
(Dette ble ca 10 ganger lengre enn jeg hadde planlagt 😅)