La oss ta for oss det siste målet. Så kan vi se om alle foruten Cuti kan være enige i at det Romero gjør på dette målet er håpløst. Nei - betyr ikke at han er alene om å gjøre feil. Maddison og Bissouma er også svake. Så må man spørre seg hvis Romero er «verdens beste» burde man da forvente litt mer at han faktisk redder oss også?
Her er vi ganske godt posisjonert. Klarer Maddison å bare holde han foran seg så er Newcastle under press - hvor skal han da spille? Maddison trenger ikke prøve å vinne ballen, men han kan ikke la Joelinton (tror det er han) løpe rett forbi han.
Linja er OK. Kulusevski har sin mann. Romero følger med. Udogie er ganske godt posisjonert (muligens litt i ingenmannsland hvis man skal være ekstremt nøye). Werner er klar for å legge press hvis Joelinton må spille bakover. Bissouma har på sett og vis sin mann også - selv om man aldri er sikker med den mannen.
Vi har egentlig full kontroll. Skal være umulig for Newcastle å skape noe umiddelbart her.
Maddison blir ikke bare gått av - han blir mer eller mindre bare løpt rett igjennom. Gjør Maddison en bedre jobb så presser han Joelinton mot Werner. Isteden får Joelinton et hav med tid for å slå sin pasning.
Bissouma bare står. Det blir viktig ved neste screenshot. Legg så merke til at tre av fire i forsvaret har forstått at her må man hjem fort som fy. ALLE som har vært 12-år vet at når ballfører er uten press er det en ting som gjelder her - løp hjem. Romero går ikke fremover, men lar sin mann - som han bare for under et sekund så på stå helt fritt. Udogie som egentlig ikke sto helt mot vingen eller tett nok til å redde Romero når han bommer blir for sen senere.
Hadde Romero løpt hjemover, men allikevel blitt spilt ut så greit nok, men det skjer faktisk ikke. Løper han hjemover som Dragusin avverger vi den sjansen. For å gjøre det enda verre er Romero her den dypeste.
Romero har enda ikke forstått alvoret. Akkurat som på 1-0 skrur han fullstendig av.
Se også Bissouma. Markert i svart er der han sto. Han har egentlig tre valg. Han kan 1) Kaste seg mot Joelinton for å stresse (det han burde ha gjort) 2) Han kan bryte ballbanen (Joelinton slår med høyrefot - han burde ha flyttet seg deretter) 3) Han kan løpe hjemover. Det eneste han ikke kan gjøre er å senke seg 1-2m eller bevege seg mot høyre. Han gjør altså en av de tingene man ikke kan gjøre.
Nei, jeg synes ikke Romero er en dårlig spiller. Tvert imot synes jeg han er veldig god. Og for at vi skal kjempe om topp 3 i år må Romero levere tett opp mot verdensklasse. Man må nesten være blind for å ikke se at det blant annet Cuti mener er vår beste spiller ikke kan gjøre denne type brølere hvis vi skal ha en god sesong. Og det hadde vært like sant selv om vi hadde vunnet denne kampen 3-2. Gode lag slipper ikke inn slike mål mer enn et par ganger i løpet av en sesong. Og stoppere helt i verdensklasse er maks involvert i 3 mål som Romero allerede har vært involvert i i løpet av en sesong.
Og hva gjelder Maddison og Bissouma. Dette er Ange sitt verk. Kanskje noe jeg og Cuti er enige i. Maddison er god, men er han så god at vi kan tillate så store svakheter defensivt i den rollen? Folk som Eriksen og Alli ble ALDRI gått av så lett på den måten. Og Maddison er ikke i nærheten av de to offensivt. Kulusevski kan bli gått av slik fordi han er så vimsete, men jeg velger å påstå at det skjer mye sjeldnere enn med Maddison. La så være at Maddison spiller. Da må man ha en bak i Bissouma som kan redde han. Bissouma er her IGJEN fryktelig. Dette har fansen sett lenge - og jeg husker jeg hadde han som vår beste de første 5–6 kampene i fjor. Jeg virkelig elsket Bissouma, men så er det noe med at man må la prestasjonene faktisk tale. Jeg er Tottenhamfan, ikke Bissoumafan (eller Romero for den del). Jeg støtter selvsagt Bissouma og Romero som Tottenhamspillere, men Bissouma bør virkelig ikke spille. Og Romero håper jeg virkelig er en annen spiller etter landslagspausen. Ange har vel hintet at han ikke er fysisk der han skal være. Noe må det være - fordi hans spille så langt i sesongen holder bare ikke.