Jeg tror at mye av problemet vårt er at vi har veldig mange kreative offensive spillere som alle er veldig like.
Alle ønsker ballen i beina
Alle ønsker å utfordre
Alle ønsker å sende kortpasninger
Ingen ønsker å avslutte
Vi må lære å variere spillet, ta overganger, kjøre bakromspasninger.
Og selvfølgelig savner vi en target man på topp.
Selvfølgelig enklere å variere presset når man har en på topp som kan holde på ballen, legge til rette, eller stusse den videre.
Det virker som det tar tid før ting setter seg, og det er lov å være skuffa for dette er ikke bra nok.
PL: Newcastle - Tottenham | 1. september 2024
- Redigert
Delvis enig. Så må man forvente at en trener gjør noe for at det skal bli bedre. Nå har han fått alt hva han ønsker.
Så har vi skåret nok mål igjen. Det er ikke egentlig problemet.
Husker da vi slo Arsenal hjemme under Mourinho. Mourinho lot bare Arsenal få komme høyt fordi han visste at man fikk kontre fritt. Og at Arsenal ikke realistisk sett kunne skåre på innlegg. Vi er blitt litt samme under Ange. Lag presser sjelden høyt fordi de vet vi prøver å spille ut av det første presset. Isteden inviterer de oss fremover for så å bryte på oss. Overganger pluss dødballer (selv om det har sett litt bedre ut i år) er nok til å skåre.
Samtidig synes jeg vi har vært bra i år. Så skal ikke overdrive. Hadde Romero vært den spilleren Cuti tror han er hadde vi fort hatt 9 poeng nå. Og i dag spiller vi en jevn kamp mot et veldig bra lag på bortebane uten vår beste spiller og to spisser ute. Det er ikke krise. Samt at vår beste på banen normalt sett, Romero, leverer fryktelig. Da blir det tungt å vinne.
Ange er en idealist. Når det fungerer blir det ofte veldig bra. Så får vi se. Neste kamp blir kanskje litt viktigere enn man skulle håpe nå, men tar vi tre poeng der (noe vi har alle muligheter til å gjøre) - så er starten helt OK. Taper vi den kommer Ange til å havne under skikkelig press for første gang.
Dette er Sofascores vurdering av hvem som kontrollerer kampen. Stemmer veldig godt overens med hvordan jeg oppfattet kampen. Vi tar helt over etter «dommerbyttet». Vi starter andre solid, presser på og får fortjent skåring. På 1-1 er det egentlig bare vi som ser skapende ut, men som alltid under Ange er vi ekstremt åpne så fort man kommer ut av presset. Etter 2-1 er vi egentlig ferdige.
- Redigert
Uenig. Problemet vårt er som i fjor hovedsakelig defensivt. Betyr ikke at vi ikke må bli giftigere fremover - det må vi også, men man kan ikke slippe inn så enkelt som vi gjør. Vi er vel fortsatt ganske nære 70% i snitt over tre kamper i ballinnehav. Og husker jeg ikke feil har vi ikke sluppet inn fra dødball enn så lenge i år. Og er jo ikke slik at vi blir utspilt i bølger etter bølger i etablert forsvar. Vi gjør helt banale feil (alle gjør feil - vi får også et mål i dag etter store feil - så er ikke det, men er noe med hyppigheten av banale feil) - topplag kan ikke gjøre mange banale feil.
Så vet vi alle at vi mangler en stjernespiller i angrep. Der må man håpe at Odobert og/eller Moore blir noe spesielt. Solanke også hvis han spiller som i fjor. Så må man håpe at folk som Son og Johnson gjør nytten - selv om Son er ferdig som verdensstjerne i kamp etter kamp og Johnson tvilsomt blir det. Inntil den tid vil vi ikke være et absolutt topplag hva gjelder å omsette sjanser i %. Derimot må det være mulig å slippe inn mindre. Ikke at 3 mål er håpløst på 3 kamper. Kan bare bli tungt å holde det snittet med tanke på at motstanden ikke har vært voldsom i snitt over de tre kampene. Vi skårer 2 i snitt og har 5 mål fra «open play». Det er 63 over en sesong som er helt på linje med de beste lagene bak City normalt. Bare å glemme at vi skal snitte på noe særlig høyere enn hva vi har gjort så langt i år. Selv om man fint kan argumentere for at man burde snitte litt høyere på akkurat de tre kampene.
Schism
Ikke at jeg unnskylder forsvarsspillet eller er uenig i at vi har et problem med defensiv struktur. Men kvaliteten på det vi skaper er rett og slett for dårlig målt opp mot vår spillemessige dominans. Da greier vi ikke å drepe kampene, og så lenge kampene lever og vi fortsetter å male på, er det fort gjort at baklengsmålene kommer.
Ikke uenig i at det er en faktor, men finnes null lag som presser seg frem til 3-0 i kamp etter kamp.
Og jeg er 100% overbevist om at noe av det vi ser i starten av denne sesongen skyldes taktiske disponeringer fra våre motstandere. De inviterer oss inn.
Jeg tror fortsatt å Ange. Det er også sant at veldig mange «eventyrhistorier» baserer seg på lag som våger å være modige. Om det er norske eksempler som Bodø/Glimt eller Rosenborg - eller utenlandske eksempler som Ajax osv. Man spiller på små marginer som i situasjonen før 2-1. I en sekvens ikke lenge før vinner Maddison ballen høyt og vi kan fort skåre. Når Maddison så blir gått av er vi enda ikke modne nok til å håndtere situasjonen. Kanskje kan det bli en dag. Samtidig er jeg ikke i tvil om at hvis vi fortsetter uten fremgang hva gjelder den slags mål i mot så får Ange sparken uavhengig av hvor gode vi blir i angrep (realistisk sett - hadde noen gitt han «peak» Henry, Kane og Suarez som angrepsrekke kunne vi muligens bare ha «most» alle uavhengig av forsvarsspill). Rydder vi opp defensivt vil det motsatte være sant. Jeg kan akseptere at vi slipper inn 1 av de 3 - og til nøds 2. At vi slipper inn 3 slike på 3 kamper er «skandale». Og mye verre enn noen av det som har foregått motsatt vei.
Men når vi nå en gang har perioder med såpass stor dominans er vi nødt til å utnytte det bedre. En del baklengsmål vil vi måtte leve med under Ange (selv om vi må luke ut de av den idiotiske sorten). Da må vi drepe kampene når vi har momentum.
Som nevnt; avstanden til da vi hadde Son/Eriksen/Dele/Kane er ganske massiv. Så vil det nok bli bedre når relasjonene setter seg mer og de nye blir varmere i trøya.
- Redigert
Vår beste sesong etter mitt syn i 16/17 - så slapp vi inn 26 mål.
I fjor under Ange 74 / 61. Vår beste sesong under Pochettino 86 / 26.
Vi liker alle VDV, Romero, Udogie og delvis Porro. Vi er «så» skuffet over de spillerne vi har fremover i banen. Tallenes tale er klare - det er bakover problemet er. Men da mener jeg ikke bare spiller for spiller, men også strukturelt. Pochettino hadde et aggressivt høyt press også, men vi var ikke naivt aggressive så ofte. Ange er naivt aggressiv og selv om han har mye individuell kvalitet bakover på banen så har han ikke den samme fotballintelligensen som vi hadde under Pochettino (da ikke bare i bakerste ledd, men Eriksen eller Alli ville aldri latt seg gå av slik Maddison gjorde på 2-1 i dag feks). Noe av det er hvem vi nå har av spillere - noe av det er Ange som ikke klarer å få oss organisert bedre. Samt at folk som Alderweireld og Vertonghen da de var på sitt beste aldri ga bort tre mål på måten Romero har gjort på tre kamper. Skjedde bare ikke (selv om Vertonghen også hadde «tabber» i seg den gangen også).
Regel nummer en i fotball. Få flere mål enn motstander. Det greide vi ikke.
- Redigert
Lurer på hvor mange ganger du skal skrive at Romero har gitt bort tre mål på tre kamper. Helt til du tror det blir sant?
Som alle andre her skriver. Vi sliter stort med å omsette spill og sjanser i tellende resultat. Det er vårt største problem akkurat nå.
Ikke at Romero er dårlig på siste målet i dag, eller at VDV ga bort 2-3 mål i tilsvarende kamp i fjor osv. Å spille midtstopper under Ange må være fotballens vanskeligste jobb. Svake backer defensivt på hver side, ingen DM som beskytter noe som helst og til tider latterlig høy linje (ref. Chelsea i fjor med 9 mann).
Jeg står fortsatt på at det er midtbanetrioen som er vårt store problem og årsaken til at vi ikke evner å verken beskytte forsvaret bedre eller å hjelpe angriperne med gode pasninger til riktig tid. Alt for mye føring av ball. Spesielt Biss, Kulu og Maddison. Går rett og slett for tregt.
Du presterer å droppe Romero når man snakker om målet mot Leicester. Sier vel mer om dine vurderinger enn mine.
Kan ta Gold sine vurdering i dag. Angående Romero:
Defended well until the goal when he was caught out of position after pressing up the pitch. Caught flat-footed for the second goal as well
Uenig?
At du ikke forstår at dette er svart hvitt er en annen sak. Selvsagt ikke bare Romero sin skyld. Som du kan se her gir jeg Maddison og Ange skyld også. På samme måte som det ikke bare var Romero mot Leicester. Du vet disse nyansene.
Kan hende vi burde ha en mer tydelig dm i laget.
- Redigert
La oss ta for oss det siste målet. Så kan vi se om alle foruten Cuti kan være enige i at det Romero gjør på dette målet er håpløst. Nei - betyr ikke at han er alene om å gjøre feil. Maddison og Bissouma er også svake. Så må man spørre seg hvis Romero er «verdens beste» burde man da forvente litt mer at han faktisk redder oss også?
Her er vi ganske godt posisjonert. Klarer Maddison å bare holde han foran seg så er Newcastle under press - hvor skal han da spille? Maddison trenger ikke prøve å vinne ballen, men han kan ikke la Joelinton (tror det er han) løpe rett forbi han.
Linja er OK. Kulusevski har sin mann. Romero følger med. Udogie er ganske godt posisjonert (muligens litt i ingenmannsland hvis man skal være ekstremt nøye). Werner er klar for å legge press hvis Joelinton må spille bakover. Bissouma har på sett og vis sin mann også - selv om man aldri er sikker med den mannen.
Vi har egentlig full kontroll. Skal være umulig for Newcastle å skape noe umiddelbart her.
Maddison blir ikke bare gått av - han blir mer eller mindre bare løpt rett igjennom. Gjør Maddison en bedre jobb så presser han Joelinton mot Werner. Isteden får Joelinton et hav med tid for å slå sin pasning.
Bissouma bare står. Det blir viktig ved neste screenshot. Legg så merke til at tre av fire i forsvaret har forstått at her må man hjem fort som fy. ALLE som har vært 12-år vet at når ballfører er uten press er det en ting som gjelder her - løp hjem. Romero går ikke fremover, men lar sin mann - som han bare for under et sekund så på stå helt fritt. Udogie som egentlig ikke sto helt mot vingen eller tett nok til å redde Romero når han bommer blir for sen senere.
Hadde Romero løpt hjemover, men allikevel blitt spilt ut så greit nok, men det skjer faktisk ikke. Løper han hjemover som Dragusin avverger vi den sjansen. For å gjøre det enda verre er Romero her den dypeste.
Romero har enda ikke forstått alvoret. Akkurat som på 1-0 skrur han fullstendig av.
Se også Bissouma. Markert i svart er der han sto. Han har egentlig tre valg. Han kan 1) Kaste seg mot Joelinton for å stresse (det han burde ha gjort) 2) Han kan bryte ballbanen (Joelinton slår med høyrefot - han burde ha flyttet seg deretter) 3) Han kan løpe hjemover. Det eneste han ikke kan gjøre er å senke seg 1-2m eller bevege seg mot høyre. Han gjør altså en av de tingene man ikke kan gjøre.
Nei, jeg synes ikke Romero er en dårlig spiller. Tvert imot synes jeg han er veldig god. Og for at vi skal kjempe om topp 3 i år må Romero levere tett opp mot verdensklasse. Man må nesten være blind for å ikke se at det blant annet Cuti mener er vår beste spiller ikke kan gjøre denne type brølere hvis vi skal ha en god sesong. Og det hadde vært like sant selv om vi hadde vunnet denne kampen 3-2. Gode lag slipper ikke inn slike mål mer enn et par ganger i løpet av en sesong. Og stoppere helt i verdensklasse er maks involvert i 3 mål som Romero allerede har vært involvert i i løpet av en sesong.
Og hva gjelder Maddison og Bissouma. Dette er Ange sitt verk. Kanskje noe jeg og Cuti er enige i. Maddison er god, men er han så god at vi kan tillate så store svakheter defensivt i den rollen? Folk som Eriksen og Alli ble ALDRI gått av så lett på den måten. Og Maddison er ikke i nærheten av de to offensivt. Kulusevski kan bli gått av slik fordi han er så vimsete, men jeg velger å påstå at det skjer mye sjeldnere enn med Maddison. La så være at Maddison spiller. Da må man ha en bak i Bissouma som kan redde han. Bissouma er her IGJEN fryktelig. Dette har fansen sett lenge - og jeg husker jeg hadde han som vår beste de første 5–6 kampene i fjor. Jeg virkelig elsket Bissouma, men så er det noe med at man må la prestasjonene faktisk tale. Jeg er Tottenhamfan, ikke Bissoumafan (eller Romero for den del). Jeg støtter selvsagt Bissouma og Romero som Tottenhamspillere, men Bissouma bør virkelig ikke spille. Og Romero håper jeg virkelig er en annen spiller etter landslagspausen. Ange har vel hintet at han ikke er fysisk der han skal være. Noe må det være - fordi hans spille så langt i sesongen holder bare ikke.
Og her fra MOTD. «I have no idea what he is doing» er beskrivelsen av Romero på mål nr. 1.
Legg merke til spilleren de fokuserer på. Kanskje det ikke bare er Schism som er tullete her.
Og legg merke til hvem de fokuserer på på mål nr. 2 også.
Begynner det å bli sant nå? Eller er man fortsatt like blind?
Nå var vel Romero banens beste så sent som mot Everton. Så la oss ikke late som at han har vært så dårlig som du selvsagt prøver å påstå.
At han har en stor del av skylda for siste målet i går er det vel ingen så vidt jeg har fått med meg som ikke mener? Når tre av fire løper hjem og en prøver å stå så blir det ingen forsvarslinje som fungerer. Det skjønner alle.
Men det første målet vi slapp inn i går har du jo et veldig fint bilde av der. Er vi 4 mot 2 inne i 16? Eller kanskje nesten 5 mot 2? Og ingen av de virker å bry seg om Barnes.
Likevel er det altså han som ikke er der inne sin feil? Fordi de 4-5 som er der er så dårlige? Halve laget må altså antas at de ikke kan noe som helst så her må Romero tenke at han må gjøre alt selv?