Trenger ikke ta mitt ord for det. MOTD plukker ut Romero og sier altså "jeg aner ikke hva han gjør der". Så kan man alltids være uenige - greit nok - men at du later som at det jeg sier er spesielt kontroversielt er bare tull.

Du må gjerne snakke om Everton, men nå har vi sluppet inn 3 mål og det er godt dokumentert at Romero er hardt involvert i alle disse (han er den klart nærmeste spilleren til Barnes og når Bissouma har senket seg ned for å dekke for Romero må selvsagt Romero gjøre alt han kan for å komme tilbake til Bissoumas posisjon - betyr ikke at Romero har 100% av skylden, men alle ser at han kan gjøre en bedre jobb der - igjen - bare å se MOTD så trenger du ikke forholde deg til meg). Ingen annen spiller har vært like involvert. Så er det en liten "sample size" osv - og du hører ikke meg si at Romero er dårlig. Det du hører meg si er at de feilene han har gjort så langt er for store og for mange i de tre kampene.

Et bilde sier mer enn tusen ord. Så bare se på det nest siste bildet ditt.

Ja, mange kunne gjort mye annerledes i forkant. Hvorfor er Maddison høyreback. Hvorfor står Porro sammen med Udogie på venstre. Hvorfor er Romero utenfor situasjonen når legget kommer. Osv osv. Men til syvende og sist så er vi mer enn nok folk til å ta et steg ut og ta ut Barnes. Og det må nesten de som ligger i overtall og balanse og kunne gjort, svare på hvorfor de ikke gjør.

Fordi situasjonen oppstår etter en dødball. Romero jakter så ut. Det har jeg ingen store problemer med, men da flytter altså folk ned i uvante roller for å organisere seg etter den dødballen. Kan jo spørre seg om ikke en av våre ledere da burde stått igjen bak for nettopp å dirigere?

Det største problemet er at når Romero tar den turen så må han for F løpe tilbake alt han makter. Det gjør han ikke. Enkelt og greit.

Kanskje han ikke gjør det fordi han ser at vi har mer enn nok folk til å ta ut Barnes?

Så da synes han det er bedre å ikke dekke opp noen som helst? Hva er den negative konsekvensen av at Romero dekker Barnes? At vi dekker opp for godt?

Hadde han faktisk dekket noen så kunne man i det minste ha diskutert hvem han skulle dekket opp. Her har man ingen.

Hadde Romero vært en av de fire inne i 16 som bare står og ser på Barnes hadde jeg glatt gitt ham en del av skylda. Men her er altså Romero ikke en gang inne i 16.

Nå står det ikke fire inne og "ser på" Barnes, men ikke uenig i at Bissouma (som vanlig) og Udogie også gjør feil. Det forandrer ikke at Romero er hovedansvarlig. På samme måte som han er det mot Leicester og på mål nr. 2. Og jeg må vel gjenta og gjenta at ingen av målene er 100% Romero.

Bissouma er som vanlig feilplassert. Dragusin dras ut for å hjelpe Maddison, men da må Bissouma være lengre inn. Dette setter Udogie i en litt vanskelig situasjon senere - da han lar seg trekke mot Isak isteden for å plukke opp Barnes. Romero gjøre null innsats for å komme på rett side.

Bissouma skulle vært på innsiden av Isak. Udogie dekker ingenting. Romero har ikke brukt en kalori på å gjøre seg nyttig defensivt. Litt som Bentancur (hvis jeg husker riktig) mot Leicester. Mulig Romero ikke når ballen uansett, men det forandrer ikke at han ikke burde vært der. Bytter Romero plass med Bissouma i den situasjonen (som det burde vært) tviler jeg på at Newcastle skårer.

Vi er 4-5 stk inne i boksen. Ja, Romero kunne vært der han også. Men det er mer enn nok folk til å ta ut Barnes. Så å si at Romero er hovedansvarlig blir faktisk latterlig. Hatt noen trenere opp gjennom, og jeg vet akkurat hvilken hårføner de som er inne i 16 her hadde fått som har et stort overtall og likevel ender Barnes opp umarkert. Er faktisk sjelden man er så mange på riktig side mot så få motspillere inne i boks.

Skal vi se;

1. Vår mest rutinerte og meritterte forsvarer
  2. En av to midtstoppere
  3. Ute av posisjon etter mislykket forsøk på å vinne ball
  4. En av to visekapteiner i laget
  5. Jogger tilbake når forsøk på å stanse motstander har feilet

Det som er kjernen her er ikke at Romero er i feil posisjon egentlig, det som er kjernen er at han først mislykkes i det han prøver på, noe som er greit. Ikke alt man lykkes med. Det som ikke er greit er at han JOGGER tilbake. Uavhengig av hvor mange som allerede er der så skal ikke midtstopperen vår jogge tilbake her, han skal springe omtrent like kjapt hjem som han gjorde ut. Er ikke noe å diskutere en gang, alle skjønner det. Han er faktisk hovedansvarlig for det er nettopp hans ansvarsområde som har blitt forlatt, jeg skjønner hva han prøver på men da må han springe tilbake, sånn er det bare.

Sist jeg sjekket spiller vi soneforsvar.

Litt morsomt. Men har sett det siste baklengsmålet en del ganger i veldig slow motion nå, og det er faktisk Dragusin som opphever offsiden ved å falle for tidlig av. Hadde han og muligens Porro stått på linje med Romero og Udogie hadde situasjonen blitt blåst av for offside. Så kan man si at alle fire burde falt av samlet selvsagt, noe som jeg personlig ville foretrukket både som spiller og trener.

Men om vi bør spille med så høy linje er jeg mer usikker på, selv om Angeball til tider er utrolig naiv der. Da blir det noen sånne ila. en sesong.

Du får ta MOTD på hvor «latterlig» det er. Men du klarte jo å analysere målet mot Leicester uten å nevne Romero. Sånn apropos god humor.

Mye mental gymnastikk her for å frikjenne kjeledeggen sin. Minner meg om ungdomsskolen.

Må vel understreke nok en gang at jeg mener Romero kunne gjort ting annerledes på det siste målet (først og fremt kroppsstillingen). Samtidig er det han som setter linja bak der, og da kan man ikke ha folk som bryter ut av den så lenge Ange har bestemt at vi skal spille på denne måten.

Har med vilje unngått å dele denne slags vurderinger, men hvis du vil kan jeg finne 50 som sier det motsatte. Jaco elsker Romero muligens mer enn du gjør. Ikke noe nytt der. Må gjerne vise meg en eneste trener som mener man skal sette ei linje når ballfører har null press. Tviler på at du finner noen.

Og man ser klart hvordan alle de tre andre reagerer så fort Joelinton går forbi Maddison. Argumentet er at alle de tre andre gjør feil?

Som sagt mener jeg kroppsstillingen til Romero er feil. Jeg mener Romero skal sidestille kroppen og være klar til å løpe hjemover dersom det blir nødvendig.

Men samtidig må man nesten forvente at de fire bak klarer å stå på linje. Faller en av for tidlig ryker det for alle de tre andre. Og det er vel naturlig at det er Romero som skal sette linja bak i denne kampen?

Jeg hadde hatt få problemer med Romero hvis Joelinton hadde vært under press. Da reduserer man sjansene for at Joelinton treffer og man kan se verdi i å ta sjansen på å stå høyt. Og ser man på det første bildet jeg la inn ser man at alle står høyt med ansiktet fremover - altså som Romero. Forskjellen er bare at alle andre reagerer når Maddison blir rundet - Romero gjør det ikke. Altså står man høyt så lenge presset er der - hvis det forsvinner kan man ikke fortsette å holde det.

Så tipper jeg dette delvis er Romero som ikke tilpasser seg en ny partner. Hadde VDV spilt hadde han løpt opp den.

Den største feilen i kampen er vel det at vi har 20 målsjanser uten å få ballen i mål (på egenhånd)

Odobert bør skåre, men bortsett fra den sjansen tror jeg du skal lete lenge etter noen som gjør en feil på samme nivå som de feilene Romero gjorde.

Skal man falle av, så må alle falle av.
Og skal man holde linja, så må alle holde linja.
Å fordele skyld er litt håpløst nå, men at dem bør ha et kurs i kommunikasjon er kanskje ikke så dumt.

• Cuti svarte på dette.