Mabbutt
Så ikke dessverre, men kan tro på mye av det der.
Porro og Romero har en den sesonger på høyt nivå nå, men Udogie og VDV har det ikke. Romero hadde også et rykte på seg for å være et kaos tidlig i karrieren i Italia. Glenn Strømberg eller hva han heter (muligens min favoritt «ekspertkommentatoren» spilte vel i samme klubb Atalanta i sin tid og kjente Romero godt derifra) nevnte at han kunne ikke spille i system i det heletatt i starten og levde kun på sitt «naturlige» talent. Noe av det er etter mitt syn fortsatt sant. Og kanskje ikke tilfeldig at han lenge ved siden av rutinerte karer på landslaget spilte bedre enn for oss. Synes han har vært rimelig middels i noen mnder nå også etter å ha sett mye bedre ut igjen i starten under Ange. Noe stor organisator er det lite som tyder på at han er eller vil bli. Leder hva gjelder energi og andre ting kan han fortsatt være.
Backene våre møter nok nå mye mer motspill enn i starten. Porro og Udogie har ikke plutselig blitt dårlige, men Ange har aldri trent lag på dette nivået tidligere. Ikke gitt at når «nyhetsverdien» av hans system er forsvunnet at han ikke klarer å finne motspill til motspillet. Tiden får vise, men tviler på at det er tilfeldig at to av våre beste spillere omtrent samtidig har forsvunnet.
Så er jeg sikker på at man terper på å finne nye løsninger. Gjøre systemene mer robuste for motspill. La spillerne finne ut av ting selv osv. For å teste den slags må man forvente at det går litt trått i perioder. Og Ange lærer hvem det er som går først ut i krigen osv. Det bekymrer meg egentlig ikke. Derimot som nevnt flere ganger er det alltid skremmende i slike prosesser hvis man går for lenge uten glimt at fremgang. Kanskje var Villa-kampen et glimt og jeg er litt for streng, men det har uansett vært veldig lite med slike glimt. Minner egentlig litt om da det snudde for Pochettino. Ventet i mnd etter mnd på glimt, men det kom ikke. Største forskjellen nå er at Ange på ingen måte virker «slått» - noe Pochettino i høyeste grad var (selv om mange ikke klarte å se det fordi man så inderlig ønsket at det ikke skulle ta slutt - noe jeg forstår - elsket Pochettino lenge selv).