Mabbutt
Personlig mener jeg vi trenger mer en kant som skårer mål. Spesielt med tanke på stilen hvor spesielt Porro og delvis Udogie vil stå for en del av det mer klassiske vingspillet. Det blir dog detaljer. Hadde vi funnet en de Bruyne-versjon på vingen hadde jeg tatt det.
Tok en kjapp titt på produktivitet på en en liten håndfull «tilfeldige» utvalgte vinger nå. Skal ikke lese for mye i den slags da målpoeng blir påvirket av lag man spiller på, motstand man møter, om man tar straffer og/eller dødball osv. Jeg mener på ingen måte at man skal bare kjøpe basert på mål og målgivende blindt. Jeg er også veldig fan av Neto, men jeg mener sterkt vi fortsatt snakker om potensial i hans tilfellet og mindre om faktisk klasse som tilsvarer dagens hype. Ikke at det betyr at man ikke skal kjøpe han. Tottenham, selv om vi er en særs rik klubb, er fortsatt en klubb som må kjøpe potensial i hovedsak og mindre muligheter for ferdigvare («ferdigvare» er heller aldri garantert suksess når man bytter lag og ofte liga).
Jeg listet opp alle jeg har sett på. Ikke fjernet noen som tilfeldigvis var dårligere enn Neto. Listen inneholder spillere man kan drømme om som Leao og Kvaratskhelia og andre litt mer «uferdige» alternativer til Neto som Olise og Williams. Samt at jeg har tatt med tre av dagens spillere hos oss.
Minutter per målpoeng i karrieren:
Leao: 127
Kulusevski: 150
Kvaratskhelia: 150
Raphinha: 164
Williams: 164
Johnson: 178
Olise: 190
Neto: 202
Solomon: 221
Hvis vi glemmer Neto så er ikke det der så fryktelig annerledes enn hvordan jeg ville ha rangert de spillerne. Kjenner Williams og Solomon minst.
Leao
Kvaratskhelia
Olise
Raphinha
Kulusevski
Williams
Solomon
Johnson
Riktignok såpass jevnt at jeg skal ikke avskrive at Johnson blir 3. best på den lista osv (tviler på at han blir bedre enn de to øverste uansett). Kulusevski og Williams har høyere potensial enn Raphinha osv - så man får ta den lista for hva den er.
Kan Neto «eksplodere» og bli en virkelig toppving? Ja. Det tror jeg. Men man kjøper en kar som har vært mye skadet og som ikke er spesielt produktiv. Man må ikke ha målpoeng i fotball for å være nyttig, men som angriper er det et ganske stort «rødt flagg» når man snakker om de enorme summene man her diskuterer.