Fordelen til Højbjerg er at han kan spille som en av to sentrale i 4-2-3-1. Han kan spille som den dype i 4-3-3. Eller som indreløper i 4-3-3.
Samtidig så er han opplagt ikke den kjappeste i beina - både med og uten ball. Skal man presse høyt samtidig som man har spillere som Son og Kane i troppen blir det vanskelig med folk som Højbjerg lengre bak. Bentancur er heller ikke spesielt kjapp i beina. Ei heller Skipp selv om han er bedre på korte avstander. Sarr og Bissouma er mer atletiske, men begrenset hvor mye de kan kompensere for.
Totalt sett gir det all mulig mening å selge Højbjerg. Så blir det spennende å se om vi henter noen. Lavia hadde vært utrolig, men tviler på at det er mulig. Og som argumentert for tidligere er jeg ikke sikker på at vi trenger enda en unggutt. Spesielt ikke hvis det er en som da vil ta spilletid fra Sarr - som jeg virkelig håper vi gir mange sjanser i år. Da tror jeg totalt sett det gir mer mening å finne en «Milner» med kjappe bein som kan spille litt over alt når det kniper. Men det må være en som ikke koster skjorta selvsagt. Vet ikke hvem det kan være, men finnes vel noen rundt omkring. En Aursnes (før han ble etablert) egentlig.