Mot Leicester var han egentlig alt. Og hadde han hatt et annet navn og omdømme enn Højbjerg ville folk rost han opp i skyene.
92% pasningssikkerhet. Nydelig raid som førte til mål. Lederskikkelelse som helt opplagt hever resten (selv om han ikke akkurat er Roy Keane - så er han sannsynligvis det beste vi har). Våken defensiv omtrent heletiden. Eneste han mangler litt er noe hurtighet - som gjør at han kan bli fraløpt i overganger spesielt. Så er ingen perfekte og ganske vanlig egentlig at sentrale midtbanespillere mangler litt hurtighet.
Første gang jeg så Højbjerg live. Jeg har vært fan før også, men ble ikke akkurat mindre av den kampen. Så tenker man litt at dette er bare Højbjerg i veldig god form, men av utespillere er det vel ikke spesielt kontroversielt å si at han har vært vår beste siden Mourinho kom? Folk som Kane og Son har hatt helt tydelige svake perioder - det har ikke Højbjerg. Og bryter man periodene opp i mindre deler vil jeg si Kulusevski har vært vår beste siden hans ankomst og med Dier, Højbjerg, Romero og kanskje Bentancur tett etter.
Så vil Højbjerg garantert få en svakere periode (og da vil klagesangen komme), men han er faktisk bare 27. Og spillere av hans type blir ofte bedre og bedre opp og forbi 30. Spiller han som mot Leicester "fast" er han faktisk blant de håndfull beste midtbanespillerne i PL. Han er ikke helt der enda, men ganske sprøtt at han i det heletatt er så nære.
Jeg var skuffet da vi solgte KWP. Og jeg trodde egentlig som de fleste andre at Højbjerg mest skulle være en som ga Mourinho litt "tøffhet", men så langt har han vært så mye mer. Måtte det fortsette.