John_chef enig, vi har jo tapt noen kamper pga dårlige eller manglende klareringer på slutten når vi har vært pressa.

5 dager senere

Dette er etter mitt syn hovedsakelig Anges ansvar.

Er det mye dårligere å slippe inn mål først og vinnne kampen enn å lede feks 4-0 og så få en i sekken? Så kan det gjøre noe med kampbildet som gjør at en over tid ikke vil kunne klare å komme tilbake og vinne. Den ser jeg. Men det sier også noe om at ikke vi scorer før de. Idag hadde Johnson en kjempesjanse etter 5 min, ville kampen blitt annerledes da? Ingen vet. Men sannsynligvis ville vi vunnet selv med Brighton friskt i minne. Så plager angrepsspillet hans meg faktisk mer enn forsvarsspillet. Den ''flikke ballen på utsiden av den ytterste forsvaren mot cornerflagget til en av våre vide spillere på vei vekk fra målet'' håper jeg han legger ned forbud mot med mindre vi leder med hundre mål.

Ja. Ekstremt viktig å få det første målet i PL. Nesten godt gjort å være så dårlige.

City leda igår og Newcastle lå under idag, begge kampene blei snudd. Det er ikke ideelt men gode lag tåler å få en i sekken nå og da

Ikke 13 av 15 ganger. Er vel ingen som argumenterer for at man aldri kan klare å snu kamper?

Bare å slå opp hvor ofte det laget som skårer først vinner i ligaen. Så trenger du ikke høre det fra meg.

13 av 15 av de vant vi 5 og klarte 3 uavgjort. Det er selvsagt ugunstig å havne bakpå, men minst like ugunstig å lede for så å tape. Mentalt for spillerne så vil jeg tro at det mer en boost å vinne etter å ha ligget under.
Begge deler henger sammen med at spillet ikke sitter helt som det skal. Så kan man undre seg over hvorfor spillet ikke sitter etter 1,5 år.
Ange som ikke mestrer å forklare spillerne filosofi og strategi? Han har jo klart det i noen andre klubber...
Spillerne som ikke mestrer å føle Ange sin filosofi og strategi? Mestrer spillerne å deale med høy risiko, eller safer de litt og i samme slenge bidrar til at "ingen ting funker"?

Jeg skjønner at det er Ange som sitter med svarteper her uansett. Jeg skjønner at fansen vil at vi skal vinne alle kamper vi spiller. Jeg skjønner at fansen vil at vi skal spille underholdende fotball hver eneste kamp. Jeg skjønner at med en stor fanbase så vil det alltid være noen som er misfornøyde - uansett.

Det jeg ikke forstår er hvorfor fansen har så dårlig tid. Vi var oppe å spiste kirsebær med fiffen da Poch regjerte. Så kommer man til det punktet hvor man må justere, skifte ut, bygge nytt lag - det har ikke fansen tid til og ny trener kommer inn.
Mourihno får muligheten, men heller ikke han får tid. Og så kan man undre seg over hvorfor han i det hele tatt fikk noe tid når Tottenham Hotspur skal spille "the Tottenham Way" - et bra stykke unna Mourihno sin filosofi, eller?
Og for å gjøre vondt verre så gjentar man bedriften med Conte, nok en person som har en filosofi langt unna.

Enter Ange. En som passer "the Tottenham Way" som hand i handske. En som snakker i langsiktige linjer, om hvordan klubben må bygges mentalt opp på nytt for å få inn "Vi skal være BEST!" i alle ledd i klubben.
Det vil ta tid, det må ta tid.

Lloris beskriver i boken at spillerne fikk utdelt hver sin Rolex FØR CL finalen med inskripsjonen Champions League finalists. Sikkert godt ment, men... Og han opplevde at støtteapparatet og noen spillere feiret tapet som om de hadde vunnet. Godt ment det også, men ikke det man ønsker i en klubb som skal være BEST.

Personlig så er det ingen tvil om at jeg har tro på prosjekt Ange, men jeg tviler på at fans og Levy har den samme troen dersom vi ikke leverer en "troverdig" kamp om topp 4. En cup vil kanskje kjøpe tid, men folk flest hat ikke tid til å ta seg tid - Vi skal ha suksess! NÅ!

Får han dårlig tid? Ble United bedre av å holde på med ten Hag? Hvor mye lengre skulle de ha holdt på?

Argumenterer du med at det er en fordel å ligge bakpå slik at vi skal få en boost av å ta igjen underleget? Scorer man først vinner man i snitt rundt 70% av gangene. Hvis man har et lag som 13 av 15 ganger slipper inn først - så er man dømt til å for alltid være middels.

Så mener jeg ikke at Ange har en stil eller måte å lede laget på som gjør at vi for alltid kommer til å ligge under 13 av 15 ganger. Men det er et av mange datapunkter - som ikke er gode.

Schism "Dårlig tid" blir vel subjektivt og avhengig av hvilket perspektiv man har på ting. I fotballens jag etter suksess så har han fått relativt god tid. I et bærekraftperspektiv, not so much.

Argumenterer absolutt ikke for å havne bak for å muligens få en boost ved å snu kampen, det tror jeg du forstår. Poenget mitt er at vi ikke er stabile nok og/eller dedikerte/dyktige nok i spillestilen til Ange - dette slår ut i at vi papiller fantastisk fotball til tider og rævva fotball til tider.

Og hva er poenget ditt med Ten Hag? I mine øyne ser det ut til at de er litt i samme båt som oss og har vært det siden Fergie gav seg. ManU er så bortskjemte på suksess at de ikke har tid til noen sesonger midt på tabellen. De skal være på topp. Vi vil aldri få vite hva Ten Hag kunne fått til.
    Ikke at vi er bortskjemte på suksess, men gleden av å være topp fire har gjort det "umulig" for fansen å akseptere at vi ikke er topp fire. Har man vært det så skal man MINST være topp fire neste sesong - og skjer ikke det, inn med nytt trenerapparat.

Du har jo selv hatt mange refleksjoner over hvor gode vi faktisk er, hva som er årsaken til at Liverpool, City, Chelsea og Ars*nal "alltid" er der oppe. Hva som gjorde at Leicester vant det året vi skulle vinne. Det finnes ingen enkle svar, men det er klart at penger har en viss betydning, har man nok av de så ordner det meste seg.

Hadde vi uflaks da Leicester vant, eller hadde Leicester flaks, eller har vi et underliggende spursy spøkelse som dukker opp nå det gjelder som mest?

Datapunktene du viser til, har vi ikke ganske mange andre datapunkter som tilsier at vi slettes ikke er værst, men faktisk best på mye? Og så er tall og statistikk noe som ikke betyr noe når poengene uteblir, bortsett fra de tallene du viser til da, de som viser at vi har store utfordringer.

Så mener jo jeg at det er snakk om marginer, rette holdninger, små justeringer som gjør at de tallene du viser til er som de er. Hvor mange kamper i år har vi ikke rundspilt våre motstandere de 15 første, vært en presis passning eller cm unna scoring for så å ende opp med en i trynet. Det er den siste pasningen og de små cm som mangler. Den pressisjonen må terpes på! Holdningen når vi møter lag som bryter opp spillet og "saboterer" må endres, og justeringene i press, avstand mellom lagdeler og guts må komme underveis i prosessen. Og det tar, sansynligvis, så lang tid at vi må gjenta prosessen med en annen trener med en annen filosofi.

Og slik kan vi kose oss, år etter år🙂

rihno

Får vi aldri vite hva ten Hag kunne fått til?

Dette er den evige diskusjonen om tid. Det er ingen enkel diskusjon. Og jeg skal ikke late som den er enkel. Å gi noe som ikke fungerer mer tid er meningsløst. Det er alle enige i - problemet er når vet man når noe er "meningsløst"? Som du ser har jeg ikke gjort meg opp noen endelig mening der hva gjelder Ange, men jeg mener det er blitt en myte at tid/kontinuitet er så viktig for å "bygge" noe. De fleste som lykkes viser fremgang rimelig raskt - og selv om den fremgangen ikke fortsetter linjært - ser man den vanligvis tydelig i trender.

Arteta blir ofte brukt som eksemplet på at man må gi folk tid. Arteta har hatt poengmessig fremgang hvert år.

Jeg vil påstå at jeg har vært tydelig der selv. Jeg er mer opptatt av fremgang enn "absolutte" prestasjoner. Har man fremgang blir man god før eller senere - selv om veien kan være stygg. Og det betyr ikke at man ikke kan ha svake perioder - Arteta hadde opplagt noen virkelig svake perioder - men nå runder snart Ange 1 år uten nevneverdig fremgang (selv om det finnes områder vi er blitt bedre på - så er vi også uten fremgang på andre).

Jeg ønsket ikke at vi skulle sparke Mourinho da vi gjorde det. Jeg mente til og med at AVB skulle få hele sesongen den gang. Jeg mener ikke at Ange skal sparkes nå. Men hvis vi ender opp rundt midt på tabellen til sommeren og vi har flere kamper ala CP og Ipswich er det for meg opplagt at hans tid da er over etter sesongen. Den muligheten begynner å bli mer og mer troverdig - selv om jeg er klar over at man blir litt farget av den siste opplevelsen. Problemet med Ipswich vs. CP er at dette er nr. 2. Alle kan gå på noen virkelig stygge, men ikke alle kan gå på to slike så tett. Enda verre da siste 45 mot Brighton også skjedde (tap mot Brighton er ikke håpløst, men måten det skjer på er det).

For å presisere hva jeg mener rundt at det at vi havner bak, påstanden min er at vi mangler kvaliteten til selv å ta ledelsen. Hvis målet skal være å lede og ikke havne bakpå. Akkurat det med å lede eller ikke ift å vinne trur jeg har endret seg veldig de siste årene, hørte en kommentator som kom med tall om det i høst. Kan være jeg har drømt men trur det har endret seg veldig. Kan håpe det handler om mindre drøying, mer tillegstid der det er riktig, forhåpentligvis VAR som visker ut noe mer tilfeldigheter som gjør at det beste laget som regel vinner uansett.
      Men når det gjelder oss, synes jeg Ange satt det opp ganske fint igår,omtrent så godt man kan håpe på. Jeg trur ikke mange managere hadde kunne satt våre 11 i stand til å prestere bedre i førsteomgangen igår

At tålmodighet er en dyd i fotball er en ca like stor misoppfatning som at det alltid lønner seg å sparke treneren. For å gjøre seg fortjent til tålmodighet må det være fremgang/utvikling, og alle må dra i samme retning. Hvis ikke er det sjanseløst.

Så kan jeg være med på at det er vanskeligere i en tid hvor resultatene helst skulle kommet i går, men man kan ikke endre omgivelsene heller. Og viser man absolutt ingen evne til å tilpasse seg situasjonen (slik som Ange) gjør man seg også da mer laglig til huggs.

Jeg har selv vært klar på en del røde flagg med Ange en stund. Er riktignok ikke Ange out per nå, rett og slett fordi kamper som mot Villa får en til å huske hvor bra det kan være. Men det er ikke mange trenere som kan levere som mot Brighton, CP og Ipswich på så kort tid uten at det begynner å brenne.

Der lever nok Ange fortsatt på den tålmodigheten han opparbeidet seg de første månedene - hvor fremgangen og stemningen var enorm. Man klamrer seg jo til at det bare er finjusteringer som skal til og at vi får kamper som mot Villa hver eneste uke. Så er det en fryktelig tynn linje der og; mister laget evnen til å slå tilbake som mot Villa er Ange fort ferdig til jul. Og akkurat nå føles det 50/50 hva som skjer. Men ja, gå heller for det, og gå evt ned med de synkende skipet, fordi oppsiden er enorm.

Men! På et punkt kan vi ikke lenger mase om tid og tålmodighet. Kan fokusere på «imponerende» underliggende tall offensivt, eller på den håpløse statistikken med å havne under først på hjemmebane. Fakta er at poengfangsten ikke har vært god nok over ganske lang tid. Det er tallene som betyr noe. Og snur ikke det ganske snart, kan man ikke snakke om marginer eller justeringer; da er det bare ikke godt nok.

Madball Utfordringen i går var vel at vi aldri kom helt igang + litt for mange enkeltspillere som spilte under pari. Og vi takler svært dårlig å spille mot lag som drøyer tid og stykker opp spillet, noe jeg mener er en av hovedgrunnene til at vi tryner mot bunnlaga + at de selvsagt alltid overprestere mot oss🙂

Så er det litt "gøy" at vi er laget som stanser seiersrekken til City OG det første laget til å tape for Ipswich. Det vitner vel om at vi ikke er helt stabile,

Jeg mener forsvaret vårt betaler en skyhøy pris for hvordan Ange vil at de skal sette våre offensive spillere i posisjon. Både ved høy risiko på frispillinga men også når de må forsvare seg uten ball. Derfor frustrerer det meg at uttellingen er så dårlig. For her viser vel statistikken at vi veldig ofte ''er der'' ? Og det kommer med en pris. Det hender det renner inn mål i enkeltkamper men ofte stanger vi imot.

Dougie Joda, men røde flagg vil vel dukke opp hos hvilken som helst trener når poengene uteblir?
          Ange blir kritisert for at han sier "det man forventer" - at det er hans ansvar, mens andre blir kritisert for å legge ansvaret på andre. Ange er tydelig i sitt budskap og filosofi, i følge han var det noe som var uttalt i klartekst da han ble ansatt. De røde flaggene forsvinner når poengene kommer.
          Så får jeg håpe de kommer raskt nok.

Jeg er heller ikke på det sporet hvor man sparker Ange denne sesongen. Men synes det er greit å nyansere litt hvor ansvaret ligger, langsiktig på manager og styret. Uttak på manager. Spillerkjøp der det hører hjemme, men av og til synes jeg spillere slipper for billig unna. Ihvertfall her hvor de åpenbart var komfortable i samme rollen for en uke siden

Problemet i mitt hode er at det skjer gang på gang at vi senker oss i påfølgende kamp etter et godt resultat. Skjer det sporadisk kan man skylde på spillerne. Skjer det "for ofte" så vil det være et styrings-problem (manager eller de over). Om det problemet ligger i det mentale hos spillerne dvs feil type spillere eller feil type "mental" coaching, belastning over tid/intentsitet på trening, taktiske disponeringer ila en kamp eller noe annet er et annet spørsmål.

Ansvaret ligger på Ange til syvende og sist uansett. Men, disse problemene har rammet flere trenere før Ange kom inn og fravær av vinnerkultur og vinnermentalitet gjennomsyrer hele klubben. Når man ikke er vant til vinne noe som helst, så havner man i en døs at ja, sånn er det bare. Skulle vi klare 4.plassen så er sesongen reddet, selv om vi har røket ut av alle cup'ene. Det er vel dette Ange vil prøve å endre, men dette tar tid. Å sparke han nå vil bare sette oss ytterligere tilbake og en ny trener kommer inn og vil ha det på sin måte. Så går det en stund og så er vi misfornøyd med han også fordi han ikke klarer å skape jevn, høy stabilitet. Jeg tenker at la Ange jobbe i fred i hvert fall denne sesongen og neste. Jeg har tro på han. Han vil sikkert gjøre nye spillerkjøp samt satse på de unge. Men vi vil garantert skrike ut i frustrasjon over dårlige kamper fremover, men jeg tror det går sakte men sikkert fremover 😊