Uansett - da er man ikke «funnet ut av».
Og når man ser hva vi har sluppet inn. Hvor mange av de målene skyldes at vi står høyt?
Man kan argumentere for at gårsdagens mål er et slik. Om ikke at vi står høyt så tar vi høy risiko. Selv om den situasjonen ikke egentlig er spesielt vanskelig, men ei klønete pasning og ei veldig klønete handling så er man der. Man kan argumentere for at det andre målet til Newcastle skyldes at man står høyt. Klarer ikke å huske alle målene helt nøyaktig, men er det så mange flere?
For meg er sesongen egentlig ganske mystisk. Jeg synes ikke vi spiller spesielt godt i de fleste kampene egentlig. Samtidig er tallene, spesielt offensivt, veldig bra. Jeg synes heller ikke vi er voldsomt åpne defensivt (som jeg synes vi var til tider i fjor). Vi har i praksis stengt igjen på dødball defensivt. Allikevel tar vi lite poeng og vi ser ofte veldig middelmådige ut. Min forklaring er rett og slett ikke noe bedre enn at vi er for «dumme». Og det blir en veldig generell påstand som vanskelig kan bevises eller motbevises. Men jeg mener målet i mot i går er et godt eksempel. Selve målet i seg selv kan man ikke lese så mye ut av i den sammenhengen, men vi prøvde altså å spille oss ut 352838 ganger uten å egentlig klare det. Jeg skal ikke si at vi ble satt under voldsomt press, men etter en god start svinger momentet i kampen over til CP. Hva gjør vi for å bryte mønsteret? Ingenting. Tvert imot. Og ikke bare det - er Romero klar over at VDV har sola i trynet? Tviler. Det er et stjerneeksempel på å være «dum». VDV like så. Han forstår raskt at her er han i et særs ekkelt situasjon, men han prøver å løse det «elegant». Fullstendig feilvurdering av hans egenskaper. VDV er mye, men elegant i litt trange tekniske situasjoner er han sjelden (skåret ett mål tidligere som var særs elegant så helt ubrukelig er han ikke - men er ikke slik at han treffer den pasningen 999 av 1000 ganger).
Litt samme når vi ikke skaper noe mot et ganske middels CP-lag. Det er egentlig ingen på banen som bryter av mønsteret. Bare for å gi CP noe annet å tenke på defensivt. Litt som når man bare slår en lang ball for at man senere håper deres stoppere holder seg litt mer tilbake neste gang Solanke får et oppspill osv. Den type vurderinger gjorde våre beste under Pochettino. Jeg er usikker på hvor mange som gjør disse vurderingene nå. Maddison tror jeg. Vet ikke hvor mange andre av de som startet i går.