Dougie

Med DR tenkte jeg på cj sin post om Dean Richards.

Danny Rose har hatt sine, men usikker på om vi som klubb har sviktet der? Vet ikke med Lennon heller.

Caulker vet jeg vi var sløve. Det er dokumentert.

Rand-aktige? Hvis alternativet er å bli San Francisco så tror jeg vi alle tar Rand ganske greit.

Nå er alt her ren spekulasjon uansett. Ikke slik at bare man får nok "støtte" så ordner alt seg. På et eller annet tidspunkt er det ikke mer en fotballklubb kan gjøre for en tidligere spiller.

Schism Bingo, til syvende og sist er det kun en person som kan dra seg selv ut av dritten.

Richards sleit voldsomt med troen på seg selv etter massive pipekonserter fra tribunen (trur aldri jeg har vært så pinlig berørt på WHL som på enkelte av de kampene der). Det kom vel frem at han vurderte selvmord en stund. Så ble han fysisk syk og plutselig fikk han mye sympati. Situasjonen til Richards var den som startet mange til å tenke litt annerledes på mental helse blandt enkelte av de jeg prater med Spurs om; han ble behandlet veldig dårlig for noe så lite som å ikke spille godt nok en liten tid.

tror jeg vi alle tar Rand ganske greit.

Oh hell no. Og San Francisco akkurat nå er farlig nær en Rand-virkelighet. Mulig du tenker på det SF var for 15-20 år siden?

Schism Hvis alternativet er å bli San Francisco så tror jeg vi alle tar Rand ganske greit.

Har ganske mye jeg ville foretrukket over Rand. Bjørgvin i 1349, Irland under hungersnøden. Alle mulige post-apokalyptiske scenarioer. You name it!

Schism Ikke slik at bare man får nok "støtte" så ordner alt seg. På et eller annet tidspunkt er det ikke mer en fotballklubb kan gjøre for en tidligere spiller.

Om man skal legge politikk til side samt være konkret, så er det meste en klubb kan forventes å gjøre (slik jeg ser det) å opprette 1-2 stillinger innen psykisk helse som har ansvaret for å følge opp nåværende og til dels tidligere spillere.

Disse personene ville nok fått en utfordrende jobb, både med å oppdage slikt - men også med å få tilgang. Sikkert langt i fra alle som ønsker å snakke med dem.

Når de har oppdaget/fått tilgang vil det, som noen nevnte tidligere, maks være snakk om å kunne henvise til annen profesjonell hjelp utover grunnleggende samtaler. At klubben betaler dette kan være et alternativ, men som nevnt over er penger som oftest ikke problemet.

Og i helt spesielle tilfeller, hvor alt har gått i grus, så kan man se for seg helt enkle stillinger i klubben/betale opphold på avrusning e.l.

Ja. California og SF er jo styrt etter Rand sine prinsipper. Finnes vel knapt noe som er lengre fra sannheten. Evt. er det noe annet Rand som ikke er Ayn som jeg ikke kjenner til vi snakker om her?

Normalt ville jeg sagt at det er vel mye å skulle forvente av en klubb med opp til flere stillinger, men kanskje ikke helt feil å si at mange idrettsutøvere sliter både under og etter karrieren? Personlig hadde jeg foretrukket at slikt ble styrt "nøytralt" av f.eks PL. Eller kanskje enda bedre som noe satt opp av spillerne selv. En organisasjon som kunne hjulpet med feks psykiske ting, men også økonomiske. Vet ikke hvordan det er i Europa, men i USA er det godt dokumentert hvor dårlig det går for mange økonomisk etter karrieren (som sikkert igjen kan gi psykiske problemer og vice versa).

Har jo blitt ganske vanlig innen fotballen at klubber ansetter folk til å hjelpe til med det mentale og å håndtere det som skjer både på og utenfor banen. Kan være alt fra profesjonell psykolog til en mental coach.

Ikke sikker på hvor vi står der, men er iallefall et fint forebyggende tiltak, som også kan ha en positiv sportslig effekt. Og definitivt ikke noe som var vanlig på Richards tid, ei heller Lennon/Caulkers.

Ingen ekspert på området, men mistenker at "mental trening" av en "frisk" person ikke nødvendigvis krever samme kompetanse som det behandle en "syk" person.

Men noe overlap er det sikkert - og meget mulig at en mental trener er godt plassert til å se hvem som evt. burde få help hos andre.

Helt overbevist om at det er ting å hente på "mental trening" dog. Ref feks Emerson.

Schism skulle akkurat til å poengtere at man nok bør skille mental prestasjonstrening og forbygging/behandling av mentale problemer.

Det mest kostnadseffektive er uansett å ikke ha ledere og medarbeidere som har samme holdning som @Kungreke om at folk bare på ta seg sammen. Tar man signaler om utfordringer på alvor forblir de som oftest små.

For meg blir det alltid spørsmål om balanse. Tror ikke det er feil å si at vi nå har et samfunn i "vesten" hvor mange faktisk hadde hatt godt av litt "tough love".

Holdningen om at alle som "sliter" er det synd på og alt de trenger er hjelp tviler jeg på at er ei spesielt god løsning heller.

Å finne den balansen er selvsagt ikke enkelt.

Enig. Akkurat i Alli sitt tilfelle er det dog ikke umulig at "tough" et eller annet snarere er en del av problemet.

Mannen vokste vel opp under ganske utfordrende omstendigheter.

Knut
          Absolutt, men jeg vil tro at det neppe er så skarpt avgrenset - selv om praksisen sikkert varierer.

Klart, en person som allerede sliter tungt vil neppe få mye ut av det tilbudet en fotballklubb kan gi. Men at det å jobbe med å mestre mentale utfordringer tilknyttet livet som PL-spiller nok har en forebyggende effekt på mental helse, det er jeg ganske overbevist om.

Tenker ikke da bare på toppidrettsaspektet, men også på utfordringer knyttet til å feks håndtere berømmelse og rikdom (som kanskje er spesielt relevant i Allis tilfelle).

cjmozart Sa nok aldri det lille venn, men som vi alle vet er det kun en selv som kan løse problemet. Dele Alli har nok av penger til alle mulige psykologer, coacher og rådgivere, han har alle verktøy han trenger for å løse problemet dersom han vil. Uten vilje, ingen løsning. Til og med dakal liten psykologene vet dette.

Uten at eg skal samanlikne dei mentale utfordringane eg har slite med siste året med Alli sine, så kan eg med iallefall litt førstehandserfaring (uten å drive og utbrodere det noko nevneverdig) seie at å komme seg til hektene igjenn er ei fin blanding av mange faktorar.

I mitt tilfelle:

• Støtte (uten nokon "dakal liten" som Kungereke indikerar) fra dei rundt meg.
            • Pushing fra dei nermaste til å ta tak i problem. God blanding mellon "tough love" og vanleg herleg kjerleik.
            • Verktøykasse fra profesjonelle (Psykolog, coach, eller i mitt tilfelle psykiatrisk sjukepleiar)
            • Enorme mengder egeninnsats.

Eg var i ein liten spiral. Den peika nedover. En del dårlege avgjerdsler blei tatt før eg innsåg problem.
            Eg var heldig nok til å ha ein familie og vener som hjalp meg, så eg hadde ikkje behov for at jobben hjalp meg. Men har man ikkje nær familie eller rette vennar som kan hjelpe, så kan det nok være sjukt vanskeleg å komme seg utav ein nedadgåande spiral som det virkar som Alli har vore i ganske lenge no.
            Så kan klubben bidra, så bør den det. Men desverre skjer ingenting uten Alli sin egeninnsats.