PL: Tottenham Hotspur (3) - Leicester (20) 17/9 kl. 18:30
Vi vant 6-2 da, så de må bare ha trøstemålene sine. Det som jeg synes er mest suspekt er at de får ta straffen på nytt, synes egentlig at det burde være ny straffeskytter i de tilfellene der.
Forøvrig har jeg nå etter å ha sett laget live for første gang siden før Korona skjønt litt mer av vårt forsvarsspill. Vi er rett og slett dårlige når vi skal presse høyt. For mange dumme spillere som ikke klarer å låse av slik at vi enkelt blir overspilt. Skjedde flere ganger i første mot Leicester og fra tribunen vises det utrolig godt hvordan Leicester enkelt har spillere som kan frigi dem fra presset. Vi er helt tragisk dårlig der. Som gjør at Conte må spille lavt isteden. Kan Conte så fikse dette? Vanskelig å si. Højbjerg og Dier var de eneste jeg så som prøvde å organisere folk i presset. Lenglet og Bentancur er opplagt smarte nok. Men som lag er vi virkelig ikke gode i den delen.
For meg ble det ganske tydelig at vi ikke kan spille 3-4-3 dessverre. Også ganske tydelig at Bissouma har noe fysisk Højbjerg og Bentancur ikke har. Samtidig som spesielt Højbjerg fint kan spille som nr. 8 og være mye mer skapende enn mange her tror. Hadde et par sjokkerende gode dragninger og før 6-2 gjør han et par veldig bra ting. Bentancur er heller ikke helt natta og jeg tror han er enda bedre i presspillet defensivt som 8’er.
Det åpner også for at folk som er mer angrepsspillere spiller på backene istedenfor folk som Emerson og Sessegnon (som på ingen måte er skapende selv om han skåret mye ett år i Championship).
Det blir en negativ spiral. Hvis man ikke klarer kollektivt press koordinert så ser det plutselig passivt ut. Højbjerg prøvde virkelig flere ganger å få til press og Dier fulgte med, men alltid et par som ikke klarte å følge med. Så blir man overspilt og mister troen.
Højbjerg selv ble overspilt i ei kontring fordi etter hva jeg kunne se Perisic tidligere i sekvensen ble for treg i å komme oppe i.
Om ikke annet så tar vi landslagspause (sukk) med et positivt resultat og ikke minst en Son som har lagt av seg mye av det negative presset.
Steike glad for denne pausen selv (tror Ajer satt ved siden av meg på flyet i går - hvis han liker Friends var det han).
Vi har veldig mye å jobbe med - selv om det selvsagt ikke er enkelt med så mange borte.
xG for denne kampen for oss var rundt 2 forøvrig. Tror det er veldig greit å få den på avstand fordi vi skårer aldri 6 mål igjen ved å skape så lite. Og skulle vi spilt mot Arsenal snart kan jeg virkelig ikke se noe annet enn at vi hadde tapt.
Schism
Interessante betraktninger. Og gir mening. Synes vi ofte har blitt overspilt ganske enkelt denne sesongen, slik at spesielt midtbaneduoen tidvis har blitt fryktelig eksponert. Så også på lørdag i en del perioder.
Synes faktisk noen av våre beste kamper forrige sesong kom i 3-5-2, samtidig viste vi vel i en del kamper i vår at vi kan håndtere presspill i 3-4-3 mye bedre enn vi har gjort i det siste? Også et spørsmål om troppen er dimensjonert for å spille 3-5-2 på heltid - spesielt på midten ville det blitt tynt.
Jeg tror riktignok vi i mye større grad vil se variasjon av formasjon fremover - spesielt hvis Bissouma kan bygge videre på innhoppet. Både fra kamp til kamp og underveis i kampene, som på lørdag. Og tanken på Kulusevski som vingback i 3-5-2 liker jeg veldig. Royal kan vel dessuten muligens omskoleres til en slags indreløper - han spiller jo i praksis en slags hybrid mellom back og indreløper i nåværende formasjon. I så måte kan man tilogmed variere undrveis i kamp uten å bytte.
Skal ikke påstå at jeg «forstår» alt fordi jeg plutselig så en kamp live, men Højbjerg og Bentancur var etter mitt syn igjen ikke problemet. Spesielt Højbjerg var strålende selv da vi slet. Og Bentancur tok seg stort opp utover. Så ble ting enda bedre i 3-5-2, men det tror jeg ikke bare var pga formasjonen (selv om jeg også tror den vil fungere). 3-5-2 flyttet en frisk Son mer sentralt og Bissouma fikk takle mot sliten Leicester-spillere (da Conte for engangs skyld var den som byttet).
For meg er vi et lag som har lite flyt både fremover og bakover. Mulig Conte er for «taktisk»? At vi blir tenkende for mye? Vet ikke. Men det er ganske klassisk at hvis man tenker for mye så blir man pasifiserte. Forhåpentligvis er det bare en periode før ting sitter litt mer intuitivt.
Og hvis 3-5-2 kan gi oss litt mer trygghet som igjen bygger selvtillit så perfekt.
Schism Skal ikke påstå at jeg «forstår» alt fordi jeg plutselig så en kamp live, men Højbjerg og Bentancur var etter mitt syn igjen ikke problemet.
Nei, var mer retta mot dine betraktninger om det svake presspillet. Højbjerg har vel vært blant topp 3 (sammen med Lloris og Kulu) denne sesongen, men føler han og Bentancur blir veldig ofte satt opp i undertall på midten, og at overnevnte nok er mye av årsaken.
Med kun to sentrale vil de alltid havne i undertall når man presser hvis man ikke får hjelp. For meg er det mer løsningen enn å bytte formasjon slik sett. Veldig vanskelig å presse høyt i 3-5-2 da de to foran må dekke alt for mye rom.
Litt forenklet skjedde det som beskrevet under flere ganger mot Leicester - spesielt i første 45:
![
Vi har et stort overtall i forsvar, mens Ndidi er den man ikke så enkelt klarer å plukke opp sentralt.
![
Det er umulig å ha et presspill uten at man dekker opp Ndidi - så enten Højbjerg eller Bentancur må flytte opp. Som da gjør at man etterlater seg en spiller sentralt som må dekkes opp av forsvaret. Ikke nødvendigvis mannsmarkering, men lagdelene må i det minste være så nære hverandre at det gjør det vanskelig for Leicester å finne den ledige spilleren - soim vist nedenfor:
![
Med en gang spilleren i gult får ballen er vi i store problemer - og det ser ut som at vi sentralt glipper med Højbjerg og Bentancur - uavhengig av hvor godt de individuelt presser (tror ikke det er feil å si at de er være to beste spillere på akkurat det - i alle fall før Bissouma får spilt seg varm).
Hvorfor våger ikke våre ytre stoppere å være aggressive nok? Vet ikke. Også et faktum etter mitt syn at våre backer sliter hvis i dette tilfellet Sanchez går høyt oppe i "gul spiller" fra Leicester. Spiller man da ballen bak han så sliter vi også (noe som skjedde mot Perisic spesielt).
Skal man ligge dypt som vi uansett gjør er jeg veldig positiv til 3-5-2, men mot lag hvor vi ønsker å presse høyt tror jeg det vil fungere dårlig.
- Redigert
Er jo helt klart en stor fordel å ha en stall som er stor nok og variert nok sånn at vår manager kan ha flere formasjoner og planer for hvordan en spesifikk kamp skal spilles, spesielt med tanke på at vi ikke har de beste spillerne i alle posisjoner. Vi har noen spillere som helt klart er i verdenstoppen men i andre posisjoner har vi stort sett bare gjennomsnittlige spillere. Det begrenser naturlig nok vår evne til å dominere mot "bedre" motstand og da er det jo helt klart en fordel å kunne spille på en måte som er spesifikt utformet for å stoppe det andre laget først og fremst for så å utnytte vår klare fordel i at vi har to av verdens beste kontringsspillere på topp i Kane og Son. Utrolig takknemmelig for at vi endelig har en manager med mer enn en dimensjon i spillet sitt selv om det nok vil ta en del tid før han får "lært opp" hele laget. Det var jo det vi sleit med under spesielt Pochettino, at det kun eksisterte en måte å spille på og dersom andre lag hadde spillere som var gode til å stoppe nettop det vi var gode til så hadde han ingen alternative løsninger. Irriterte meg grenseløst at han aldri prøvde å spille lange baller på Llorente for å utnytte hans target man ferdigheter.
Hahaha.
Det er et av livets mysterier at en spiller på toppnivå kan være så fjern. Og at han spiller kamp etter kamp. Greit nok at Conte og co forstår bedre enn meg og at ikke alt det han gjør er så dårlig som jeg mener, men jeg ville blitt sjokkert hvis Conte ikke var enig med meg i minst 80% av tiden.
Så vil man aldri få et lag hvor alle spiller perfekt heletiden. Så mener ikke at man skal legge lista der, men akkurat nå er Sessegnon en spiller som burde få 5-6 kamper i året for å spille seg inn. Ikke en som må spille. Enda verre mot Leicester hvor han må være på banen som høyreback fordi Perisic er håpløs der, men ikke kan spille hele kampen. Får håpe det var siste gang vi ser i det minste. Kan jo bare lure på hva det gjør med Doherty og Spence forøvrig.
Ja, det er påfallende. Han har det fysiske på plass men så var det hodet da.
Den enkle analysen er nok at han, som veldig mange andre med veldig solide fysiske forutsetninger, ikke har vært tvunget til å utvikle den delen av spillet fordi han alltid kunne redde seg inn med fart (og bra nærteknikk).
Ikke at jeg mener Sessegnon er skylden i "alt" (tror ikke du mener det heller selvsagt). Det er mer strukturelt - og da må Conte også ta mye av skylden. Det er merkelig at vi ikke klarer å presse godt nok til å kunne få et Leicester ute av form på hjemmebane ute av balanse.
Så kan det "plutselig" sitte hvis man knekker koden. Jeg er ikke veldig optimist på kort sikt da jeg tror Conte er for konservativ, men det kan skje.
- Redigert
Schism
Enig. Det er drilling som må til når man sliter taktisk slik han gjør. Mange har dette fra naturen. Han må lære det og slikt tar gjerne litt tid. Han har som du sier kompensert fysisk og må nå lære/drilles. Hvor mye tid har man til dette for enkeltpersoner i en travel treningshverdag? Landslagspauser og begravelser burde være gull for slikt. Håper vi ser en helt ny Sess snart