Gallas var ekstremt ustrukturert og skapte en haug av farlige situasjoner som han selv som regel avverget på en imponerende måte. Må ha vært et mareritt å spille med.

Tror man romantiserer litt hvis man drømmer om Gallas. Samme med Dawson. Synes også Davies får ufortjent mye tyn (mot Leicester var ikke Davies involvert i noen av målene - oppspillet på 2-1 er noe som helt tydelig er en instruks), men etter kampen mot Leicester ser jeg jo poenget.

Schism (mot Leicester var ikke Davies involvert i noen av målene - oppspillet på 2-1 er noe som helt tydelig er en innstruks)

Instruks, ja, men en ganske svak pasning.

For meg virket timingen litt av med den passningen, men umulig å vurdere om det er Davies som spiller den litt for tidlig/sen eller om det er Kane som var litt avslått.

Kan ha vært Kane som ikke er helt påskrudd og. Men for meg ser det ut som en klassisk «kompispasning» fra løkka.

Davies blir satt under press der - for meg opplagt at han enten må prøve det oppspillet eller rett og slett bare klarere.

Og uansett hvor bra det oppspillet er så er enhever midtstopper foruten Dier istand til å forstå at det kommer. Da blir det en litt 50/50-duell for Kane. Det vet "alle", men igjen hvis man ikke har Dier så skal det ikke føre til målsjanse i mot fordi ens midtspiss taper en duell.

For all del - Dier som er den store syndebukken på det målet!

en måned senere

Skal ikke kimse av Napoli, Inter og Benfica.

MEN.

Milan unngår altså Bayern, City, Chelsea og Real på veien mot finalen.

«Hvis» og «tenk om» er noe man blir god på som Spurssupporter.

Vi har ingenting i denne turmeringen å gjøre uansett. Vi er ikke champions.

Og Blackburn hjemme i FA-cupen.

Ikke at man skal legge for mye i de forskjellige navnene. Ganske vanlig at det er flere «små» klubber langt inne i CL. Alltid flere «store» som ryker enn man tror.

Schism
        Samtidig er vel dette en sesong hvor samtlige av de største klubbene vakler litt. Bayern, City og Madrid er ikke helt der de skal være - går stadig på bananskall. Liverpool og Chelsea har en off sesong, Barca, Juventus og Atletico ikke i nærheten.

Ikke at vi hadde vunnet selvfølgelig. Men har vel ikke vært like store sjanser for en underdog siden det året Monaco og Porto møttes. Krysser fingrene for Napoli eller Benfica!

Forøvrig hadde vi blitt maltraktert av Napoli basert på hvordan lagene har sett ut denne sesongen. Ndombele hadde sikkert spilt en rolle og, så vi slipper iallefall den ydmykelsen!

Dougie

Delvis enig.

Selv om jeg mener det overdrives hvor «dårlig» ligaen er når Leicester vinner eller «mindre» lag gjør det godt i CL. Enig i at toppnivået som de store når når de har gode lag ikke kan oppnås av de mindre så skjer det heller sjelden selv blant de store. Barcelona et perfekt eksempel. Selv med den ufattelige generasjonen de hadde så vant de ikke alt i 10 år.

Ingen kan vinne alt, nettopp fordi det stort sett alltid vil være 1-2 andre av de største klubbene som har bortimot en makssesong.

I år er det ingen, og det skjer svært sjelden. Leicester, som du nevner, er jo også et godt eksempel. Vi vinner jo den komfortabelt med poengsummen vi oppnår året etter, men er likevel et godt stykke unna Chelsea - for ikke å snakke om det City og Lfc har oppnådd senere.

Dougie

Jeg mener Leicester var bedre enn det de fikk kreditt for. Man sier de vant fordi alle andre var så dårlige - isteden for å anerkjenne at de faktisk var overraskende gode. På samme måte som man overdriver hvor gode de store er når de har gode lag.

Uten at jeg skal være uenig i at den trekningen hadde vært god for et Tottenham i storslag. Bare at for meg er forskjellen ganske marginale. De som når slutten i CL-sluttspill eller henger med på slutten i ligaen er veldig gode uansett. Spesielt i Europa får man alltid noen lag hvor ting bare sitter - og hvor man spiller «over evne». Om det er Bodø eller gamle RBK. Alle de RBK slo var ikke nødvendigvis svake bare fordi de tapte mot RBK. Var nok mye at RBK på et litt magisk vis faktisk var gode selv i den målestokken.

Schism
              Leicester var gode - ja. Men det er jo bare å se på poengsummen deres. Ikke i nærheten av å vinne PL en del år før eller etter. Uten å ta noe fra dem, de grep sjansen da den var der.

Og ja, det finnes mange eksempler på at lag man kanskje ikke skulle trodd bare er veldig gode og kommer langt i denne typen turneringer. Men hvor ofte holder det helt inn? Må tilbake til 2004 for å finne sist et per def storlag ikke vant CL.

Ajax er et godt eksempel. Tør si vi hadde tapt den semin 99 av 100 ganger mot Madrid (som Ajax slo ut) - selv om Ajax den sesongen var et bedre lag.

Siste paragrafen er for meg et eksempel på det jeg er uenig i. Man overdriver hvor gode de store er og undervurderer hvor gode de «små» er når de har gode lag.

Spørsmål om grad selvsagt. Møter man «peak-Barcelona» i en kvartfinale i CL har man mindre sjanse til å vinne enn hvis man møter Benfica. Men det er ikke slik, som historien viser, at det Barcelona-laget vinner 99 av 100 og at lag som Benfica eller dagens Milan er noe man bare slår. Eller Ajax. På slutten i CL, eller VM, nå sist med Marokko, så er de fleste kamper mer 50/50 enn man tror. Og aldri 99/01 (selv om jeg antar du ikke mente det helt bokstavelig).

99 av 100 selvsagt en overdrivelse ja. Er ingen som sier at man bare alltid taper mot de største og slår de «mindre» klubbene. Men at vi hadde hatt betraktelig større sjanser til å nå en finale enn Chelsea basert på trekninga er ikke spesielt kontroversielt å hevde.

Er en grunn til at det snart er 20 år siden en underdog vant CL. Alltid et par «giganter» som holder såpass nivå at de vipper det i sin favør. Går også på bredde, erfaring etc som du gjerne får i klubber som Madrid og Bayern kontra Napoli og Benfica. Gull når det drar seg til. Sjansen for at Ajax roter det til i den semifinalen mot oss er ganske mange ganger større enn at Madrid gjør det for å si det sånn.

Så får vi se i år da. Ingen av storklubbene ser spesielt overbevisende ut. Laveste nivået på mange mange år vil jeg si - samtidig som Napoli ser ut som en million. Tror nok fortsatt de kommer til kort i en evt finale, men mer åpent enn på lenge.

Går vel rundt i ring her. Jeg ville sagt større sjanse, men ikke betraktelig.