Kungreke
Dette var en av de tingene jeg likte best første høsten under Ange, at spillerne turte å spille harde og dristige pasninger i lengderetningen på fot. Her mener jeg å huske at Benta var særdeles god, noe som gjorde han til en viktig brikke i å bryte ledd og gjøre at vi kjapt kom opp i mellomrommet og at vi klarte å ta mostanderne våre "på senga". Sammen med det velfungerende høye presset og en aggressiv og høytstående backlinje spilte vi en modig fotball som ga resultater. Det var lenge siden jeg syns det har vært så gøy å se fotball generelt, og i tillegg var det mitt kjære Spurs som virket å slå ut i full blomst!
Det tok imidlertid en særdeles negativ vending etter den berømte Chelseakampen, og jeg kan nesten ikke huske at harde og dristige pasninger ble slått i lengderetningen det siste året under Ange. Joda, det ble sikkert slått pasninger i lengderetningen, men uten noe særlig suksess. De var enten for løse eller bare upresise og håpløse forsøk. Hva var det som gjorde at vi endte der?
Jeg var lenge en forkjemper for Ange, selv om jeg ikke klarte å sette fingeren på hvorfor. I etterkant er det nok de glimtvise gode taktene som ble vist i starten jeg håpet skulle komme tilbake bare han ble støttet lenge nok.
Nå har vi Frank, og jeg har ikke hatt noen sterke syn på om han er rett mann til å ta oss inn i topp 4-kampen. Glimtvis har det sett fryktelig bra ut (1), glimtvis har det sett kun fryktelig ut (2) og glimtvis har det sett helt ok ut (3). Vanskelig å konkludere allerede nå syns jeg.
Jeg er der at det må stabilisere seg på et av de 3 nivåene, før man kan si hva Frank eventuelt kan tilføre laget. Så lenge det flyter og er litt av alt, så kan det jo tyde på at han rett og slett må finne en konstellasjon som er hans foretrukne til den stilen han ønsker å implementere? På den andre siden kan man jo frykte at de siste kampene viser at vi er på en negativ trend, så noe forbedring må jo kunne forvente å se innen rimelig tid.
Men hva er rimelig tid? Til jul? Ut sesongen? Noe midt imellom? Jeg kan ikke fordra klubber som bytter managere midt i en sesong, hvis ikke det er helt totalt krise.
Min vurdering er derfor at om Frank klarer å holde oss tabellmessig der vi er nå frem til påske, så må jo det vise at vi har noe på gang. Om vi snakker en plassering på nedre halvdel og at vi er ute av alle cuper, så bør vi se oss om etter noe nytt.