Hvis Genoa hadde kjøpt han for 8.5m ville han ha blitt deres tredje dyreste forsvarsspiller gjennom tidene. Ikke misforstå. Hadde de vært overbeviste hadde de garantert kjøpt han. To gode sesonger i Italia så hadde han fort gått for 30m tilbake til England osv., men det ville vært en ganske voldsom investering for den klubben. De har aldri brukt 20m på en spiller sånn for referanse.
Pre-season er delvis til for å vise seg frem. Husker Tanganga ble værende i klubben etter en solid pre-season. Vi har tynt med backer, og Spence kan til nøds spille på begge sider, så muligheter er det.
Hva gjelder de fire HG-plassene er de på mange måter fylt opp nå uansett. Gray, Johnson og Maddison er garantert. Så er det usannsynlig at både Davies og Forster selges. Og skulle Forster selges må han uansett erstattes og det skjer ikke med Austin. Slik sett konkurrerer Spence med en «utlending» om plassen. Det svekker hans sjanser - selv om han potensielt vil ha HG-verdi i fremtiden.
Forsvaret slik det er nå har:
Porro - Romero - VDV - Udogie med Dragusin som «spikra» back-up. De fem er så sikre som noen med tanke på troppen 24/25.
Så har vi Davies som jeg tror blir værende. Mye fordi han er profesjonell og han kan spille i to roller. Han gir oss dekning på venstrebacken og halvveis til nøds som stopper. Det overlater oss et behov på høyrebacken. Hvis det man kan få for Spence er 8-10m (i beste fall) - så må man spørre seg om vi klarer å hente noe bedre til tilsvarende sum? Måtte for meg i så fall være en litt som Davies som kan spille både back og stopper. Tungt å finne. Spesielt når man tenker på hvordan bankene spiller under Ange. Evt. hvis man sier at Gray tar den rollen. Da kan man nok finne plass til en ny mer typisk stopper som fjerdevalg.
Vicario
Porro
Udogie
VDV
Romero
Dragusin
Bissouma
Bentancur
Sarr
Kulusevski
Son
Werner
Richarlison
Forster
Spence
Bergvall
Neto
Hvis jeg teller riktig forstår man hvor lite spillerom vi egentlig har. Skal man da få inn en fjerde stopper (som jeg ikke tror på). Må man selge Davies eller Kulusevski. Evt. ikke erstatte Richarlison hvis han blir solgt.
Blir merkeligere og merkeligere at vi hentet Werner. Akkurat som man ikke kan å telle.
Håper selvsagt Werner motbeviser meg stort og at han med en skikkelig pre-season blir som Werner pre-Chelsea.