Nå som man antar Frank er klar er det litt enklere å gjøre ei vurdering av hvordan han ønsker troppen hva gjelder formasjon og roller. Selv om Frank er ganske pragmatisk der - tror jeg han ønsker en struktur som ligner ganske mye på den vi hadde under Pochettino (4-2-3-1 / 4-3-3ish).
Jeg liker troppen. For meg er ikke denne langt bak å kunne konkurrere med Arsenals. Får man maks ut av det vi har mener jeg vi er nære. Det virker som en fantasi, men omtrent hele laget (minus høyrevingen) har på sitt beste vist voldsomt potensial.
Målvakt: Vicario og Kinsky
Ser ingen grunn til å gjøre noe. Vicario har sine svakheter, men han har også en utrolig rekkevidde som keeper. Vi vinner muligens ikke EL uten den rekkevidden – samtidig kan vi tape EL-finalen pga hans svakheter i feltet. Her gjelder det å beskytte hans svakheter og bygge hans selvtillit spesielt i feltarbeidet. Han er ikke den eneste spilleren i troppen som behandlet ballen som ei bombe utover sesongen. Enten noe i drikkevannet eller våre trenere. Kinsky skal være et talent så da bør han være moden nok utover neste sesong til å utfordre Vicario. Blir ikke Vicario bedre så får man gjøre ei evaluering sommeren 2026 om Kinsky tar over (evt. allerede tatt over) eller om man må erstatte Vicario.
Høyreback: Porro og Spence
Vi vet Frank elsker Porro. Gjelder det samme her som med Vicario. Spiller man på Porros styrker og beskytter han – så er han garantert blant de beste i PL og Europa. Spence mistet det helt på slutten, men viste også at han har et skyhøyt potensial. Så får man se med Spence om han er best på høyre eller venstre. Jeg tror høyre med en normal trener selv om han var best på venstre (synes jeg) under Ange. Ingen vits i å gjøre noe her. Gray kan også dekke hvis det blir krise.
Venstreback: Udogie og Davies
Elsker potensialet til Udogie. Og med en ny trener er det mulig han blomstrer. Dog skremmende svak i mye av 24/25 – som betyr at vi må ha noen som kan utfordre han. Davies kan være OK som back under Frank, men knapt mer enn det. Spence kan spille der, men tipper han er bedre på høyre under Frank. Så her hadde det vært fint med en ny spiller i tilfellet Udogie aldri når opp til høsten 2023 igjen.
Frank liker for øvrig litt som Mourinho for oss å bruke en «backstopper». Der passer selvsagt Davies. Enda mer hvis man ønsker å «frigi» Porro på høyre litt som Aurier ble under Mourinho på den andre siden.
Stoppere: VDV, Romero, Danso og Dragusin
Mulig Dragusin kan bli noe under en trener som ikke spiller en fotball som er det motsatte av hva han passer til. Uansett god dekning her så lenge Romero blir. Og antar Romero blir en sesong til nå. Danso virker til å ha vært et smart kjøp. Litt mer «steady eddie» som passer sammen med alle. Ikke verdens mest elegante, men litt mer gammeldags stopper. Synd Dorrington ble utleid. Enorm fremgang fra tribunen høsten 2024. Nå etter å ha spilt fotball hele våren….
Sentral midtbane: Gray, Bentancur, Bissouma, Bergvall og Sarr
Antar Frank ønsket Gray til Brentford for å spille på midtbanen. Bør passe perfekt i en av de litt dype rollene. Bentancur det samme, men selv om jeg fikk rett at det ville ta tid med han har det tatt enda lengre tid enn selv jeg trodde. Hva slags spiller er han faktisk nå? Jeg håper han signerer en ny kontrakt, men noen må nesten ut også. Bissouma er ubrukelig som DM (selv om han leverte på slutten i EL). Under Frank blir han ikke den dypeste – og da kan han kanskje bli den spilleren vi trodde han var? Samme med Sarr. Bergvall er genial, men fortsatt ung.
Så hva gjør man? Vi har nok spillere her. Vi har fem som alle har høyt potensial. Vi kan ikke kjøpe noen ny uten at noen forsvinner. Jeg hadde solgt Bissouma – selv om jeg vet at han faktisk kan være den beste av alle våre med en trener som faktisk utvikler folk. Så om vi ikke gjør noe er ikke det krise for meg heller. Håper virkelig ikke vi kjøper noen uten å selge i alle fall. Sende Bergvall på utlån muligens?
Offensiv midtbane: Kulusevski, Maddison og Moore
Kulusevski kan bli verdensklasse som AM. Og den eneste rollen Maddison kan spille i for en potensiell toppklubb. Moore er nok også mer naturlig sentral enn ving. Fabelaktig dekning med andre ord. Odobert kan også spille i den rollen.
Venstreving: Odobert, Richarlison, Son, Moore og Tel?
Nok er sagt om hvor idiotisk det var å hente Tel. Og jeg liker Tel. Han har noe i seg, men tviler på at Tottenham er riktig plass for han å blomstre. Odobert har tydelig skyhøyt potensial, men har vi tid til å vente? Og hvordan skal vi utvikle Odobert og Moore samtidig som vi skal gi spilletid til Son og Richarlison? Geniet som trente oss tidligere mente at folk bryr seg for mye om hvilke posisjoner folk visstnok spiller i – vel.
Jeg har alltid ment at Son bestemmer sin egen skjebne. Fra et fotballperspektiv burde han selges, men det får han selv bestemme. Tviler på at han vil dra. Da sitter man med noen vanskelige beslutninger. Kan man spille Odobert i 20 kamper for så å innse at han ikke er god nok? Hvordan skal man utvikle Moore? Gi han en Dorrington? Vil noen ha Richarlison et sted hvor han ønsker å spille? Skal man gi slipp på Tel? Noen må ta noen tøffe beslutninger her. Jeg mener Moore har noe spesielt i seg og det bør prioriteres. Jeg hadde satset på Moore, Odobert og Son. Hvis Richarlison ikke vil dra så får han spille spiss. Tel må dessverre ut. Timingen er feil.
Høyreving: Johnson
Dette er opplagt det store «kriseområdet» for oss. Johnson er en god avslutter. Og jeg skal ikke si at med en god trener at man ikke kan få noe mer ut av han, men jeg tviler. I alle tilfeller må vi ha en spiller til som er naturlig komfortabel på høyre. Selv da Son var nære verdensklasse var han tydelig svakere de minuttene han spilte på høyre. Det er ikke enkelt. Kanskje Odobert kan bli noe på høyre, men han har for oss alltid sett bedre ut på venstre.
Synd vi ikke fikk tak i Olise eller Doue. Vi har tenkt de riktige tankene, men dummet oss ut (tror jeg) da vi gikk for Odobert etter at de to røyk. Ikke fordi jeg ikke liker Odobert, men fordi han ikke er naturlig på høyre.
Spiss: Solanke og Richarlison
Her kunne man ha drømt om Tel hvis man får Richarlison ut. Men ikke til de summene man snakket om i januar.
Oppsummering:
Som sagt - jeg liker troppen. Jeg håper egentlig ikke vi gjør så mye i sommer.
1) Høyreving (Johnson + utfordrer)
2) Venstreback (Utfordrer til Udogie)
3) Stopper hvis Romero drar
4) Midtbane hvis Bissouma og/eller Bentancur selges (Gjerne Hjulmand for Bissouma)
5) Spiss hvis Richarlison selges (Kan være Tel)
Skjer 1,2, 4 og 5 har vi en veldig bra og balansert tropp. Så vil noen alltid "svikte", men da har vi kvalitet over hele linja - og fryktelig mye potensial.