Haha. Redknapp er inne på noe her.

14 dager senere
en måned senere

Jeg skjønner ikke helt hva THST blåser seg opp for her. Vi har brukt penger som fulle sjømenn på en overdådig stadion som minner mer om et romskip enn en fotballstadion. Jada, den er kjempefin sier ingenting på det, men hvem er det folk tror skal betale for den? Hint; det er ikke ENIC.

Problemet ligg jo gjerne i at vi har blittein ny "old Trafford", der det er meir turistar og mindre fotballgale familiar. Det merkast på støynivå på stadion. Ekje vits å ha den kulaste "veggen" i verden, dersom dei som skal lage støy og heie fram laget ikkje har råda til å gå lenger.

Tiden vil vise hva som er riktig. Selger vi ut kampene så kan man knapt si at billettene er for dyre.

Schism Økonomisk, selvfølgeleg heilt riktig. Atmosfære-messig, neppe. Fint å være rik selvfølgelig. Men misunner ein del klubbar der ute for atmosfæren dei skapar.

Tror nok laget kunne spilt bedre med mer innsats fra publikum, de er blitt litt for flinke å bue. Liker bortepublikumet vårt mye bedre.

Schism
    Man kan jo det så lenge atmosfæren på stadion oppleves som stein død.

Dougie Stemninga er en faktor, men redd det kan gjøre noe med den lokale forankringa til klubben, om få i nærområdet har råd til å gå på kamp. Synes dette har vært noe av det sjarmerende med Spurs, at de har gitt innbyggerne i en relativt belasta bydel en slags stolthet over plassen sin.
      Men med BI-briller er det vel ett fett om brorparten på stadion snakker skandinavisk eller asiatisk.

Det finnes andre måter å få lokale på kamp. Veldig usikker på om det avgjøres av om en billett koster £80 eller £90.

Jeg er veldig for å evt. subsidiere lokale billetter, men ikke lenge siden våre kamper ble solgt ut omtrent på timen. Husker i fjor høst da jeg kjøpte til Leicester-kampen og det var kø for å komme inn klokken 10 (eller når enn de ble sluppet) selv dagen før da Hotstpur+ fikk kjøpe.

Hva gjelder sesongkort så er vårt billigste £807. Arsenal er på £974. Liverpool £699. Chelsea £750.

Synes ikke vi er helt på bærtur der. Enkeltkamper vet jeg ikke.

Min forståelse av situasjonen:

Den gjennomsnittlige (super-)lokale person er såpass fattig at de nesten måtte ha gitt bort billettene for at de skulle ha råd uansett (og selv da hadde de vel fort vekk solgt billettene videre om de kunne ha tjent noen pund). At de ikke har råd til å gå på kamp stopper dog ikke entusiasmen/stoltheten deres for klubben - det er tross alt snakk om en "hjørnesteinsbedrift" som skaper massevis av jobber, har gjort området kjent, og også sørger for kundegrunnlaget til mye annen næringsvirksomhet i nærheten.

Det er "middelklassen" av de lokale/halvlokale som er den harde kjerne som går på kamp (menn 30+), dette tilsvarer vel ca hva vi ville ha kalt nedre middelklasse/fattig i Norge. Det er disse som skriker mest om forhøyede billettpriser og som står i fare for å skvises ut når prisene går opp. Samtidig er deres sinne rettet mot Levy og ikke mot turistene og andre ikke-lokale som driver opp prisene, av en eller annen grunn.

Slik jeg ser det så er det aldersgruppen 18-35 av denne ovennevnte gruppen som virkelig kunne ha bidratt til mer liv på stadion, men de har ikke enda råd til billettene/prioriterer annerledes. Når det er sagt så hadde nok også mange av dem solgt billettene sine videre til turister og andre om de kunne ha tjent et par hundrelapper....

Oppsummert: Så lenge det er nok etterspørsel etter billetter fra turister og "rike mennesker" generelt samt at det er mulig å videreselge billetter i praksis - så vil man ikke kunne gjøre så mye med stemningen på stadion er jeg redd. Ethvert tiltak med lave billettpriser til lokale ville i stor grad bare føre til "svart" videresalg.

Ikke like lett med svart videresalg i disse dager muligens? Selv om det nok kan fikses gjennom å f.eks ha en telefon nr. 2?

Vet om situasjoner akkurat som du beskriver. En kollega som alltid har kjøpt sin billett gjennom en lokal pubeier (Liverpool). Pubeieren bruker kun sesongkortet hvis han ikke får solgt den billetten til noen (som i praksis alltid er turister som betaler langt over faktisk kostnad).

Finnes mange måter man kunne løst dette på. F.eks gjennom bosted og lojalitet. La oss si at man kjøper billett til tre kamper i en sesong med adresse X - så får man X% rabatt neste år på billetter osv.

Problemet er alltid hvis man gjør det for attraktivt/billig så vil man til slutt få folk som f.eks aldri vil gi fra seg sitt sesongkort - slik at nye ikke slipper til. Slik var det lenge for oss på WHL. Det er heller ikke måten å fornye "basen" av lokale fans på.

Det er i praksis lettere å videreselge setet sitt nå enn det var i de "fysiske" sesongkortene sin tid. Alt som trengs for videresalg er å ta en screenshot av QR-koden tilhørende sesongkortet ditt, som kjøper kan skanne i billettskanneren ved inngangen for å komme inn. Dvs du må ikke engang møte personen du skal selge videre til fysisk engang lenger - du avtaler pris, får penger på konto/via paypal og sender QR-koden via Whatsapp.

Risikoen er den samme som tidligere: Oppfører ikke personen du har solgt setet ditt til seg er det du som risikerer å bli utestengt.

"Forgubbing" ifm sesongkort er et problem selv med dagens priser. De med attraktive plasser gir ikke opp kortet sitt uten videre. Og det er liten tvil om at aldersgruppen 18-35 lager mest lyd - men man er også avhengige av at disse er plassert relativt samlet og på "rett plass" for å se en effekt som monner.

Samtidig er det nok fremdeles 5-10 års ventetid for å få fast plass på et attraktivt sted på stadion. Det blir jo litt vanskelig om du setter deg på liste når du er 20, så går det fort vekk til du er 30 før du har plass på et ok sted på South Stand.

Er jo helt døvt at man trenger "attraktiv" plass for å lage liv. Har vært hes dagen derpå hver gang jeg har vært på stadion. Om jeg ikke kan sangene lager jeg bare vokallyder som ligner på det jeg hører.

• Knut svarte på dette.

Kungreke Er lik selv - uavhengig av plassering. Men for å dra i gang hele stadion trenger du at det starter et sted - og at det er nok initiativ til at det dras i gang sanger nesten hele tiden.

Les: I praksis trenger du en god gjeng med nok promille samlet på samme sted for at det skal monne ila en kamp. Det beste hadde selvfølgelig vært om man hadde slike grupper spredt over hele stadion, men det er nå en gang slik at de mest ivrige finnes på South Stand 😅

Er vi sikre på at det ikke finnes et antall rimeligere billetter forbeholdt lokale fans, den slags finnes jo en del steder, selvfølgelig uten at det annonseres.

• Knut svarte på dette.

OysteinS Helt sikker kan man nå ikke være - men pleier å lese THST-referatene og jeg kan ikke erindre å ha lest noe om noe slikt i dem. Tenker at det hadde vært naturlig at det var en av deres kjernesaker om en slik ordning fantes.

Knut Og det er liten tvil om at aldersgruppen 18-35 lager mest lyd - men man er også avhengige av at disse også er plassert relativt samlet og på "rett plass" for å se en effekt som monner.

En mulig løsning som kunne vært prøvd er jo å reservere noen felt til stående, syngende supportere på South stand. Gjerne tilknytta en rimeligere billettkategori forbeholdt studenter og/eller folk under 30 med bostedsadresse i London.

Blir det en suksess, vil det raskt oppstå indrejustis mtp å bidra med synging, som igjen vil gjøre billettene mindre attraktive å videreselge.

Selv på Emirates har man lykkes med noe liknende, og det stedet var døere enn en gravplass (selvfølgelig er timingen med sportslig fremgang også god).

Uansett litt utrolig at man ikke har gjort noen konkrete grep mtp å bedre atmosfæren på nye stadion.