- Redigert
Et aldri så lite jubileum i dag, 50 dager uten manager
Par-tre uker til nå så topper Levy Nuno-sommeren.
Et aldri så lite jubileum i dag, 50 dager uten manager
Par-tre uker til nå så topper Levy Nuno-sommeren.
Håper virkelig ikke dette blir en «greie». Forsåvidt bra at man henter inspirasjon fra veldrevne klubber, og at man ønsker å være fremme i skoen på teknologi skulle strengt tatt bare mangle med våre ressurser.
Men nytteløst med data og analytics om man ikke har en tydelig fotballfilosofi i bånn av det man driver med. Det må komme først.
Nja. Nå synes jeg du blir vel kritisk her.
Hvis man bruker data til å lete etter spillere - så kan vel data finne alle slags mulige spillere ettersom hvordan man vekter tallene?
Tar det som et tegn på at man er ferdig med den litt «eldre» garde trenere (selv om det ikke er noe i veien med at eldre trenere noen ganger kan sette pris på nye metoder).
Bedre sent enn aldri tenker jeg.
Misforstå meg rett, ikke kritisk til bruk av data. Bra (og strengt tatt helt nødvendig) hjelpemiddel, men det er nettopp det; et hjelpemiddel.
Kan ikke være en strategi i seg selv (uten at jeg sier det skjer her - bare får litt inntrykk av det).
Sett det mislykkes før når klubber plutselig proklamerer seg som data-drevet uten at det ligger noe særlig grad av fotballkompetanse i bånn. Liverpool kanskje fremste eksemplet med de gamle eierne. Skulle liksom være en «moneyball»-klubb (da det var på moten), men hadde ingen strategi utover det.
FSG videreførte jo mye av det, men skjønte at man må ha dyktige «fotball-folk» som ryggmargen.
De bør i alle fall skrote dagens datasystem som sier at Dier (og Davies i fjor) skal ha ny kontrakt.
For det er det bare en data som kan komme frem til
Noe som tilsier at det skal være mer enn et hjelpemiddel?
Kanskje ikke riktig tidspunkt å gjøre narr av Horneland, men husker jeg ikke feil skrotet han et system som målte intensitet etc på trening da han var i Trondheim. Kommentaren var vel at han ikke trengte hjelp til å se hvordan folk trente osv.
Kjenner ikke til hvordan våre siste trenere og sportssjefer har vært, men hvis de har tilhørt Horneland—skolen så tenker jeg dette er bra.
Så er jeg enig at man er idiot hvis man tror man kan lese seg frem igjennom excelark hvem som blir de beste spillerne. Selv i Nord-Amerika i feks hockey som har data for alt mulig blir det fortsatt bare et hjelpemiddel.
Jeg er 110% positiv til å bruke data i rekrutteringsprosessen, gjerne i kombinasjon med type maskinlæring. Jeg mener også man burde ta i bruk psykologiske analyser av spillerne man vurderer, tror dette langt på vei kan bidra til at man unngår spillere med dårlig mentalitet, Ndombele osv. Samtidig trenger man en helhetlig filosofi som gjennomsyrer alt klubben gjør, fra topp til bunn, ikke bare laget men alle i apparatet rundt, ja til og med de ansatte i kantinen. Gjøre mottoet "to dare is to do" til noe mer enn bare en fin setning i pr sammenheng.
Det som er litt vanskelig med psykologiske analyser og den slags er at når en klubb kjøper en spiller (spesielt en høyt profilert som Ndombele) så ønsker man å bevare illusjonen om at du er vår mann. Tviler også på at spillere hadde godtatt mye testing. Hvis Tottenham sier nei vil markedsverdien meget mulig falle radikalt. Selgende klubb og spiller har liten interesse av det.
Derimot å sette seg inn i spillere på et dypere nivå som gir et bilde av vedkommende utover rene fysiske og tekniske kvaliteter er jeg enig i (akkurat i Ndombeles tilfelle tipper jeg han har skåret høyt på alt det andre også).
Haha. Redknapp er inne på noe her.
Kanskje ikke en veldig interessant artikkel, men ikke dårlig heller.
Blir kanskje ikkje meire populære av å skru opp prisane på det som allerede er ein av dei dyraste stadionene i verden.
Jeg skjønner ikke helt hva THST blåser seg opp for her. Vi har brukt penger som fulle sjømenn på en overdådig stadion som minner mer om et romskip enn en fotballstadion. Jada, den er kjempefin sier ingenting på det, men hvem er det folk tror skal betale for den? Hint; det er ikke ENIC.
Problemet ligg jo gjerne i at vi har blittein ny "old Trafford", der det er meir turistar og mindre fotballgale familiar. Det merkast på støynivå på stadion. Ekje vits å ha den kulaste "veggen" i verden, dersom dei som skal lage støy og heie fram laget ikkje har råda til å gå lenger.
Tiden vil vise hva som er riktig. Selger vi ut kampene så kan man knapt si at billettene er for dyre.
Tror nok laget kunne spilt bedre med mer innsats fra publikum, de er blitt litt for flinke å bue. Liker bortepublikumet vårt mye bedre.
Dougie Stemninga er en faktor, men redd det kan gjøre noe med den lokale forankringa til klubben, om få i nærområdet har råd til å gå på kamp. Synes dette har vært noe av det sjarmerende med Spurs, at de har gitt innbyggerne i en relativt belasta bydel en slags stolthet over plassen sin.
Men med BI-briller er det vel ett fett om brorparten på stadion snakker skandinavisk eller asiatisk.
Det finnes andre måter å få lokale på kamp. Veldig usikker på om det avgjøres av om en billett koster £80 eller £90.
Jeg er veldig for å evt. subsidiere lokale billetter, men ikke lenge siden våre kamper ble solgt ut omtrent på timen. Husker i fjor høst da jeg kjøpte til Leicester-kampen og det var kø for å komme inn klokken 10 (eller når enn de ble sluppet) selv dagen før da Hotstpur+ fikk kjøpe.
Hva gjelder sesongkort så er vårt billigste £807. Arsenal er på £974. Liverpool £699. Chelsea £750.
Synes ikke vi er helt på bærtur der. Enkeltkamper vet jeg ikke.
Min forståelse av situasjonen:
Den gjennomsnittlige (super-)lokale person er såpass fattig at de nesten måtte ha gitt bort billettene for at de skulle ha råd uansett (og selv da hadde de vel fort vekk solgt billettene videre om de kunne ha tjent noen pund). At de ikke har råd til å gå på kamp stopper dog ikke entusiasmen/stoltheten deres for klubben - det er tross alt snakk om en "hjørnesteinsbedrift" som skaper massevis av jobber, har gjort området kjent, og også sørger for kundegrunnlaget til mye annen næringsvirksomhet i nærheten.
Det er "middelklassen" av de lokale/halvlokale som er den harde kjerne som går på kamp (menn 30+), dette tilsvarer vel ca hva vi ville ha kalt nedre middelklasse/fattig i Norge. Det er disse som skriker mest om forhøyede billettpriser og som står i fare for å skvises ut når prisene går opp. Samtidig er deres sinne rettet mot Levy og ikke mot turistene og andre ikke-lokale som driver opp prisene, av en eller annen grunn.
Slik jeg ser det så er det aldersgruppen 18-35 av denne ovennevnte gruppen som virkelig kunne ha bidratt til mer liv på stadion, men de har ikke enda råd til billettene/prioriterer annerledes. Når det er sagt så hadde nok også mange av dem solgt billettene sine videre til turister og andre om de kunne ha tjent et par hundrelapper....
Oppsummert: Så lenge det er nok etterspørsel etter billetter fra turister og "rike mennesker" generelt samt at det er mulig å videreselge billetter i praksis - så vil man ikke kunne gjøre så mye med stemningen på stadion er jeg redd. Ethvert tiltak med lave billettpriser til lokale ville i stor grad bare føre til "svart" videresalg.