Det som sannsynligvis vil skje er at vi går fra 1 poeng i snitt til 1.5-2 poeng. Og da vil man argumentere for at vi viser voldsom fremgang.

Ange hadde selvsagt ikke trent oss til 1 poeng i snitt med normal skadesituasjon. Problemet er at han må opp på rundt 2.3 for at vi skal kjempe om tittelen.

Ingen av de som er «Ange-in» som f.eks kritiserer mine analyser. Analyser som viser tydelige strukturelle problemer. Mulig de ikke vil «krangle»? Ærlig sak.

Håper jeg tar feil, men tviler.

Schism Og hvorfor kan Spence og Bergvall faktisk spille godt?

Det må være Anges fortjeneste.

Hvis Ange skal få skylda for at de som er dårlige fortsatt spiller dårlig.

Ja. Spillere han nektet å bruke før alle andre ble skadet. Ange Masterclass.

Hvor lenge holder de det gående før de får samme utvikling som alle andre under Ange?

• Redigert

I mine øyne:

Ange sin spillestil og treningsregime ser ut til å kreve minst dobbel dekning samt full rotasjon i alle posisjoner når vi er med i flere turneringer. Dvs spillerne blir rett og slett for slitne til å prestere bra og slitne spillere blir også lettere skadet. Ifjor hadde vi kun PL å forholde oss til - og likevel slet vi med å holde spillere i form/skadefrie ut sesongen, etter en svært lovende start.

De ekstraordinære problemene i år har oppstått pga "dobbel kampbelastning" som følge av deltakelse i flere turneringer, kombinert med en manglende vilje til å bruke hele stallen - selvfølgelig med en dose uflaks opp i det hele.

Om vi nå skulle beholde PL-plassen (og manageren) så vil antakelig neste år se bedre ut igjen siden vi ikke vil spille i Europa og spillerne får mer hvile (dvs hvis vi ikke skulle vinne EL - noe som fremstår totalt usannsynlig pt).

Hovedpoenget mitt er at det kan se ut til at Ange kan prestere bra i en sesong hvor kampbelastningen er lav - men vil falle igjennom i en "normalsesong" hvor vi har like mange kamper som vår rivaler.

Enig i alle de refleksjonene. Selv om jeg håper det er feil. Gjør vel du også tipper jeg.

Schism

Haha. Jeg skjønner ikke hvordan dem klarer å skrive så mye uten å skrive noe. Man kan stille spørsmål til dem, men nekter å svare på det man faktisk lurer på. Skadekrise nevner dem dog ofte. Akkurat som dem har glemt hvor mange feil f eks Romero og Udogie gjorde før den såkalte skadekrisa.

Fikk ikke sett kampen i helga. Men når man leser her inne så virker jo som det samme ståa som har vært en periode nå. Så gikk vel ikke glipp av så mye.

Virker som folk har glemt at vi kom på 5. plass forrige sesong, og hvor bra de fleste underliggende parametere var i årets sesonginnledning - før skadekrisen absolutt alle snakker om i alle medier (bortsett fra noen skadefornektere her inne).

Så er det også et paradoks at dersom vi har så god bredde som enkelte hevder, hvorfor kollapser vi helt så snart mange nok fra «bredden» spiller samtidig? Mens vi ser ut som et helt annet fotballag når de beste er tilgjengelige?

Jeg er fullstendig klar over at vi ikke da heller plutselig er Real Madrid, men da er vi i hvert fall et 5.-6. plass lag som er det vi skal være med de forutsetningene vi har.

Hvor mange skadde spillere må man ha før det er krise? Altså alle lag har skader men vi har hatt mer de siste ukene. Hvis vi har 5 på lista kan vi da si at det er helt vanlig?

Cuti

Som du nevner her. Sesonginnledninga i fjor var god. Men etter det så har det vel ikke vært spor etter noe som helst?

Kommer an på antallet og hvem som er skadet tenker jeg. Og hvordan backupen er. Er bare å se på City med og uten Rodri det.

Når flere av de beste spillerne er ute samtidig er det alltid krise.

Cuti hvilke kamper har vi spilt med førsteelleveren som er så voldsomt bra?
      City i fritt fall riktignok og Liverpool i cupen var uten de fleste av de du mener vi savner mest

Cuti og hvilket lag har ikke de beste spillerne ute nå og da? Er jo ikke city som strever med nedrykk nå etter rodri og de breyne har vært skada. Arsenal ligger ikke under streken selv etter 9 uker uten Martin og nå Saka osv.

Cuti da ville jeg bytta manager hvis jeg var deg fordi vi alltid har og kommer til å ha skader under Ange

• Redigert

City med sitt stjernegalleri og enorme ressurser ligger vel per nå an til å ta rundt 30 poeng færre denne sesongen enn når Rodri spiller…

Uansett tåler de fleste lag en skade eller to. Ikke så veldig mange lag tåler at 4 av 5 bak er skadet samtidig over lang tid. I tillegg til en drøss av andre skader i andre lagdeler.

Det som skjer City er ikke normalen. Dette er første gang man ser en sånn kollaps. Så kan man se deres kollaps, og se på vår. Ganske stor forskjell. Hvor mange ganger har ikke De Bryune eller noen andre vært langtidsskadet?

Cuti så det er bare fraværet til Rodri som gjør at de er dårligere i år? Da begynner jeg å skjønne hvordan du tenker så da gir det du skriver mening.

Madball Det er helt sikkert flere årsaker, men det er nok den viktigste årsaken. Statistikk fra tidligere år med og uten Rodri er vel tydelig nok der mener jeg å huske.

Så har den klubben en litt annen måte å løse problemer på enn oss også da. Ser jo det når de har to nye januarsigneringer rett inn i elleveren sist kamp.

Men det virker ikke som du anerkjenner at vi var gode på veldig mye i årets sesonginnledning? Underliggende tall teller ikke som fremgang?

Cuti Underliggende tall teller ikke som fremgang?

1.04 poeng per kamp i snitt er ikke fremgang.

• Cuti svarte på dette.