Starter Bergvall mot pool var det gull han ble tatt av når han ble det. I stedet for "pumpa". Jeg mener han fortjener en ny start mot pool, men er ikke overbevist om at så skjer. Benta er tilbake

• Redigert

Å ikke fortsette noen minutter til med vår beste spiller på det øyeblikket var merkelig/svakt.

Maddison og Sarr skal ikke spille mot Liverpool.

Så blir det vel Ange Masterclass med Bissouma - Bentancur - Kulusevski.

Hvorfor spiller ikke sarr og madders mot pool?

Kjenntes sjeldent deilig ut å gløyme at det var kamp i dag.

Cuti Kulu har hatt 2-3 kamper på middels nivå nå synes jeg. Håper han kan stå frem litt siste 20 her.

Cuti mka07 Synes ikke det. Hatt en god sesong, men vært svak de siste kampene han også.

Dette er litt typisk deg. Fra middels til svak på to svar, og som vanlig kommer du ikke med svar på eksempler på hvem som er bedre. Lar det alltid henge åpent uten at du virker til å ha noe svar på det du "mener".

• Redigert

mka07 Typisk meg å mene hva? At Kulusevski har hatt en god sesong, men ikke vært all verden de siste kampene? Står fjellstøtt i den vurderingen jeg.

I går var vel både Bergvall, Maddison og Bissouma bedre av midtbanespillerne…

Cuti Trur nok det han er ute etter er å vite om du synst kulusevski har vore middels eller svak siste kampane, da det er veldig utydeleg mtp at du gir kinflikterande svar.

• Cuti svarte på dette.

Andreas Sammenlignet med prestasjonene han har hatt tidligere i sesongen har han vært svak de siste kampene. Og ganske middels om man sammenligner med lagkameratene i nevnte kamper.

Cuti Og ennå har du ikke svart på hvem du synes har vært bedre de siste kampene. Du svarer jo ofte spørsmål med spørsmål man ikke spurt.

Cuti Såg ikkje denne kampen. Men "middels om man samanliknar med lagkameratene i nevnte kamper" betyr at du synst det var da altså ein del som spelte bedre i nevnte kampar. Hadde vore interessant å vite kven som har vore bedre i dine auger.
            Forstår det som at Bergvall var veldig positiv i denne kampen fks.

• Redigert

Synes det var ganske mye positivt i denne kampen tross alt. Selv om det skal sies at jeg ikke synes Newcastle var så gode som forventet. Så noe av Brighton - Arsenal senere og det var en kamp av en helt annen kvalitet fra begge lag. Uansett - alt i alt positivt at vi fort kunne fått noe fra den kampen med det laget vi måtte stille. Lurer meg på om vi hadde vunnet hvis Dragusin hadde vært for syk til å starte. Uansett her er de mest interessante situasjonene etter mitt syn.

1-0 er bare nydelig spilt. Porro får ballen i en klassisk Ange-situasjon. Personlig er jeg ikke storfan av denne bevegelsen da det ikke er enkelt å finne gode vinkler for neste pasning. Uansett Bergvall leser denne perfekt og da løser det seg.

I motsetning til Sarr i forrige kamp tar Bergvall rommet han så får etter ei fin pasning fra Porro. Og Bergvall løper imponerende raskt fremover med ballen. Joelinton klarer faktisk ikke å ta han igjen.

Bergvall spiller til Johnson. Og Johnson gjør det han gjør best - spiller den i støtte. Porro slår så et nydelig innlegg hvor Solanke kriger seg til plass. Ikke så viktig, men Sarr har også flyttet bra opp som gir oss trykk ved eventuelle andreballer. Rett og slett et flott mål. Hvor Bergvall, Porro og Solanke løser situasjonen perfekt.

1-1 er egentlig ganske ufarlig. Austin spiller kort som Ange ber om. Sarr ber om ballen. Igjen ingen stor fan av måten man møter på hvor man står rett mot eget mål som gjør at man har dårlig oversikt over hvor presset kommer fra, men dette er tydeligvis måten Ange vil ha det på.

Presset kommer og Bergvall løser det perfekt igjen. Han gir Sarr en pasningsmulighet fremover - samtidig som han frigir Austin hvis Sarr ønsker å spille sikkert.

Vises enda bedre her. Sarr har evig plass til å slå ei enkel pasning. 6 min inne i kampen så ingen er slitne. Helt håpløst av Sarr.

Bergvall prøver å være konstruktiv. Usikker på om det er så lurt her, men igjen helt i Ange sin ånd. Porro står høyt som han får beskjed om å kan derfor ikke gjøre noe når ballen mistes. Så mener jeg ikke at man med ballen først og fremst skal tenke på hva motstanderen kan gjøre - så greit nok.

Dragusin havner i en 2 mot 1. Vanskelig.

Greit at han ikke klarer å komme helt oppi Gordon, men han er så treg til å få flyttet seg rundt i denne type situasjoner. Det er han når han er frisk og skadefri også.

Neste er litt likt i den forstand at vi roter til spillet bakfra. Denne gangen Austin direkte til Solanke. Egentlig ei fin pasning, men Solanke har ingen enkel steder å spille ballen. Bergvall eller Sarr burde gitt han et spillalternativ.

Solanke mister ballen alt for enkelt. Newcastle spiller raskt ballen fremover.

Porro fordi Ange vil presse han høyt tidlig blir liggende for høyt. Dragusin havner derfor 2 mot 1 igjen. Dette er Ange Masterclass. Hvis man mister ballen i oppspillsfasen er man helt blottet. Alle GODE lag angriper på en slik måte at de har en halv tanke på hva som skjer hvis man mister ballen. Ikke Ange.

Denne gangen redder Austin - selv om Dragusin igjen er treg.

Så Isaks store sjanse. Vi ligger greit med forsvaret. Bergvall kommer seg fint inn i posisjon. I motsetning til Bissouma gjør han en innsats for å komme seg tilbake til rett plass hvis han av gode eller dårlige grunner er ute av posisjon (noen ganger må man ut av posisjon - det er ikke nødvendigvis et problem - kommer an på når og hvor raskt man kan komme seg tilbake).

Bergvall er tilbake. Vi ligger egentlig ganske perfekt. Så starter problemene. Ei støttepasning blir spilt. Werner med patetisk press på Tonali. Kulusevski alt for treg til å presse ut. For de som har lest disse analysene de siste ukene har muligens lagt merke til at det er en liten trend. Når vi først faller sammen dypt klarer vi ikke å komme oss opp igjen. Utrolig svakt. Kulusevskis press senere er greit nok, men kommer for sent. Flytter han opp tidlig blir det mye vanskeligere for Bruno å få oversikt.

Bruno drar seg litt unna Kulusevski. 60k på tribunen ser hva som er på vei til å skje, men ikke Sarr og Spence.

Sarr må stille seg for å dekke den vinkelen. Bruno må slå den ballen med høyrefoten. Sarr dekker egentlig bare Bergvall. Det er litt ekkelt der for Spence, men nå gjør han i praksis ingenting.

Så blir det en følgefeil senere. Gray dekker hverken rommet eller Isak. Dragusin blir da stående mellom to. Han må gi slipp på sin mann, men vil aldri helt rekke å dekke Isak.

Og da blir Isak stående helt alene foran. Dette ser ut som Dragusin sin feil, men etter mitt syn er det ikke det.

Denne er mer nyansert enn mange av de andre sjansene. Godt løst av Newcastle, men viser også viktigheten av detaljer. Werner og Kulusevski må presse bedre. Sarr er ikke god nok hva gjelder å forstå farer defensivt. Og vi prøver igjen på en litt merkelig offside igjen. Tydelig noe Ange ber om, men som vi ikke løser bra.

Nok et oppspill. Solanke prøver på en eller annen patetisk flikk. Men det skal ikke være farlig for Solanke å tape den duellen. Ei heller en duell man som midtspiss vinner så ofte - men Solanke kan ikke tape den så lett.

Ender med et oppspill. Kanskje jeg er for streng med Dragusin her, men som i den ene tidligere situasjonen ligger vi litt klønete hvis vi taper ballen - selv om planen ikke er å tape den selvsagt. Uansett man kan ikke basere posisjonering kun på hva som skjer hvis man har ballen. Isak kan lett slå ei pasning innover.

Newcastle ruller pent opp, men vi har fortsatt OK kontroll.

Så begynner problemene. Bergvall slipper sin mann. Dragusin får igjen plutselig to han må passe på. Ikke feil å tette innover da. Bergvall kan ikke slippe så enkelt her.

Gray ender opp med å bryte ut. Noe han også tidligere har gjort. Her må man være mer disiplinert å la Sarr ta den. Her viser Gray igjen tydelig at han er en midtbanespiller. Greit nok.

Ballen kommer ut til Murphy. Man kan ikke si at man har kontroll her, men situasjonen er ikke så farlig. Porro går ikke på innsiden av Isak - antakeligvis for å sette offside. Det er absurd, men noe alle våre forsvarsspillere gjør under Ange.

At den ballen går mellom føttene på Spence, bak Gray og foran Dragusin er rimelig spesielt. Men Dragusin kan ikke ligge så feil. Og Porro burde ikke tenke på offside her. 2-1.

Den neste er også alt for enkel. Langt oppspill.

2 mot 1 skal være enkel å løse.

Dragusin gir Isak alt for mye rom. Selv om det skal sies at Isak løser denne nydelig med et perfekt mottak. Når så Dragusin har gitt Isak kontroll gjør han en veldig bra jobb i å stoppe opp angrepet.

Isak kommer seg ikke forbi Dragusin så han spiller støtte.

Newcastle ruller så opp på vingen. Porro havner 1 mot 2.

Glimrende løst av Porro som blokkerer det skuddet ut til corner.

Så til vårt stangskudd. Johnson kan som vanlig ikke drible noen.

Vi vinner tilbake ballen gjennom Johnson og Porro etter et blokkert innlegg. Den spilles ut til Kulusevski som så finner Sarr uten for 16.

Så til det eneste Johnson er god på. Han posisjonerer seg flott. Og er våken på å ikke havne i offside.

Skuddet fra Sarr blir reddet, men Johnson er der på returen. Ikke enkelt å skåre her. Han treffer stanga. Er nok mulig å skåre, men velger å gi Johnson skryt for andre fase her. Våkent.

Så en stor Newcastle-sjanse. Vi mister ballen høyt. Reguilon og Porro er som vanlig fanget høyt.

Bergvall kommer stormende inn og selger seg fullstendig. Kan forstå at han er hissig på grøten når vi ligger under på hjemmebane, men et klassisk eksempel på hvordan vi som lag er dumme.

Kontringen blir derfor 6 mot 4. Blir litt klabb og babb, men vi slipper unna med skrekken. Denne er drøyere enn vanlig, men skjer så ofte under Ange.

Så til den ene dommersituasjonen vi ikke diskuterer.

Neste er en bra ball fra Maddison dypt. Noe muffins med imgur så får ikke det opp. Son er egentlig igjennom, men Son er ikke den han var.

Reguilon kommer fint på overlap.

Johnson venter på bakerste, men avslutter fryktelig. Hadde nok blitt kommentert i kamptråden hvis det hadde vært Solanke eller Kulusevski. Uansett et pent angrep. Maddison er ingen Eriksen, men han gir oss i blant litt mer pasningskvalitet dypt. Vi følger bra på og har faktisk litt trykk. Så mye trykk at Reguilon får avslutningen til Johnson. Kunne fort blitt mål i fase to.

Alt i alt en helt OK gjennomført kamp fra oss. Spesielt andre omgang. Vi sliter litt med det samme som vi alltid gjør samtidig som vi hadde flere gode angrep i denne kampen enn på lenge.

Synes ingen skilte seg ut voldsomt positivt, men Bergvall var god. Da til tross for at han også gjør feil, men mindre feil enn Bissouma og for en 18-åring er det ganske sensasjonelt bra. Porro er som vanlig ganske skapende og gjør det godt defensivt igjen. Synes alle tre som kom inn bidro slik de bør med friske bein. Til og med Bissouma virket bra. Negativt er det litt som alltid. Johnson var god spesielt første 45 mot Wolverhampton, men tilbake til sitt usynlige jeg denne gangen. Når han da bommer på avslutningene blir det veldig svakt. Werner er ikke mye med og der han synes best er ved dårlig press. Så kan jeg forstå at han sliter litt med motivasjonen. Ange vil ikke ha han. Leipzig vil ikke ha han. Menneskelig. Kulusevski var ikke dårlig, men på ingen måte involvert i like mye offensivt som han bruker.

Dette ble en kamp med marginer. Da også hva gjelder dommeravgjørelser. Mål kunne vært annullert. Newcastle kunne fått straffe. Kort burde vært gitt ut i større grad. Vi treffer stolpen - Newcastle skårer 2-1 på rimelig heldig vis. Jeg synes ikke vi hadde uflaks, men vi hadde ikke marginene med oss.

mka07 Jeg svarte vel akkurat på det for siste kamp. Hvis du er usikker på Kulus prestasjoner de siste kampene så anbefaler jeg at du ser de på nytt. Synes som sagt Kulu var svak mot både Foret og Wolves også. Om du ikke er enig så må du gjerne argumentere for det.

Fascinerende. Jeg har skrevet at Kulu ikke har vært på det høye nivået han stort sett har levert denne sesongen, men likevel presterer han nok til å være vår beste spiller. Du er ikke enig, men klarer fortsatt ikke si hvem som er bedre. Så må jo bare la meg fascinere hvor mye du skriver her inne, uten til å klare å skrive meningene dine, annet enn å kverulere på andres meninger.

• Redigert

mka07 Det du driver med nå er vel selve oppskriften på kverulering på andres meninger.

Har aldri hørt at jeg har utydelige meninger eller at jeg ikke får fram meningene mine før. Fascinerende. Tror kanskje det sier noe om deg 😂

• Redigert

Du spør, får svar, nekter å svare selv.

Edit; svarer gjør du, men ikke på spørsmålet.

mka07 Jeg har ikke spurt deg om noe som helst. Tviler sterkt på at jeg kommer til å gjøre det også.

Cuti Om du ikke er enig så må du gjerne argumentere for det.

mka07 eg har skrevet at Kulu ikke har vært på det høye nivået han stort sett har levert denne sesongen, men likevel presterer han nok til å være vår beste spiller. Du er ikke enig, men klarer fortsatt ikke si hvem som er bedre.

Ser ikke ut som du vet/skjønner hva du skriver heller. Men den er grei.

Da tror jeg vi konkluderer med at Kulusevski har vært svak, men alle andre enda svakere.

Schism Middels svak trur eg det må være.