Archie Gray
- Redigert
Så godt som offisielt, velkommen
For øvrig sønnen til Andy Gray, som sammen med Ronaldo og Bale er den eneste som har vunnet årets spiller og årets unge spiller i samme sesong i England.
Stiv pris men det er markedet vi lever i.
Det som er litt sprøtt er at flesteparten av de dyreste tenåringene som er solgt historisk blir enten veldig gode eller i det minste ganske gode. Fabio Silva som gikk til Wolverhampton er et klart unntak - og Martial ble også vel dyr.
Har ikke noe særlig syn på prisen her, men håper ikke det er enda en Johnson hvor man virker til å miste hodet litt for å kjøpe engelsk. Satser på at man har sett et ganske unikt talent som man da rett og slett bare henter. Å spille så mye så tidlig i Championship er et godt tegn - selv om man ikke skal overvurdere hvor mye det betyr.
- Redigert
Ser ut som han kostet 40mill. pund
Er han verdt så mye?
Rodon gikk andre veien for 10mill. pund
- Redigert
Det høres mye ut hvis man bruker "gamle priser" som referanse. Om man bruker tulletransaksjonene mellom Everton, AV og Chelsea som referanse så gir det mer mening.
Spørsmålet er hva som er riktig prisreferanse denne sommeren (jeg mener åpenbart ikke at nevnte transaksjoner er riktig nivå).
- Redigert
Da var det offisielt fra klubben sin side også: https://www.tottenhamhotspur.com/news/2024/july/gray-deal-agreed/
The versatile midfielder has signed a contract that will run until 2030 and will wear the number 14 shirt.
Velkommen skal han være!
Er nok ikke utenkelig at prisen på både Gray og Rodon er blåst opp noe.
Tenker det som er viktig er totalprisen, lønn osv. Lønn bort fra budsjett med Rodon osv.
Er jo et par eksepsjonelle spillere som har hatt 14-trøya tidligere. Og noen litt dårligere noen i nyere tid
Det dukker opp noen slike i blant. Luke Shaw var svindyr for mange mange år siden. Bale kostet 5+5 for det som nærmer seg 20 år siden.
Jeg synes også det er fryktelig mye penger. Samtidig får vi muligens litt bedre betalt for Rodon enn vi ellers ville ha fått.
Veldig veldig få etablerer seg så tidlig som han i The Championship. Det betyr ikke at han derfor utvikler seg videre fra det nivået, men ganske mange, for ikke si veldig mange, av de som blir virkelig virkelig store er gode tidlig. Messi, C. Ronaldo, Neymar, Mbappe, Haaland, Bellingham osv. var alle veldig gode tidlig. Haaland var vel den "tregeste" av de, men da han gikk til Salzburg var han, i ettertid, opplagt allerede da god nok for noe bedre (han ble da også solgt etter ikke så mange kampene).
Uansett er jeg veldig positiv til at vi våger å bruke så mye penger på en slik spiller. Utrolig vanskelig for oss å kjøpe en ferdigutviklet Kane eller Romero. Vi kan kjøpe Romero rett før han tar det siste steget, men sjansen er normalt større for å treffe ei virkelig stjerne for en klubb som oss hvis vi prøver enda yngre. Betyr ikke at man må bruke 40m som med Gray, men noen ganger må det kanskje til (så får man fortsette med folk som Sarr, Udogie, Bergvall osv.).
Jeg har sett en god del Leeds kamper dem siste årene, da jeg har en kompis som er ihuga Leeds supporter. Han er en spiller med høy energi, bra teknikk og god til å holde på kula. Kan minne om Udogie. Vi får bare krysse fingrene for at han passer inn.
Så får vi se om spillet står i stil med prisen etter hvert.
Sheik Ser ut som han kostet 40mill. pund
Er han verdt så mye?
Visstnok ingen videresalgsklausul