Dypere fokus på dømming. Endelig har de skjønt hva folket vil ha!

Dette kan jeg nesten garantere vil gå til helvete. NHL prøvde på noe tilsvarende og det ble raskt en vits.

Skal sies - at selv om jeg hater VAR - så prøver jeg også å være åpen for justeringer som faktisk ender opp med å gjøre VAR akseptabelt.

• Knut svarte på dette.

Schism når 19 av 20 klubber ikke vil forkaste skiten, så må man akseptere at VAR er noe man må leve med i årene fremover. Og som du er inne på så er vi supportere tjent med at de prøver ut justeringer som har potensial til å forbedre det hele.

"Forbedringen" over er nok oppriktig ment - og vil være oppklarende i enkelte tilfeller. I andre tilfeller vil det bare bli veldig tydelig at VAR misset et eller annet og VAR-bussen vil fremstå som helt håpløs. De er tross alt kun en håndfull mennesker som skal ta enkelte ganske komplekse avgjørelser, som potensielt involverer mange relevante situasjoner, på få sekunder.

Hjemme i stua sitter det dog millioner av "hobbyanalytikere" (og proffe analytikere) som vil være i stand til å plukke opp og påpeke eventuelle feil VAR har gjort kort tid etter at en avgjørelse er tatt. Og dette vil da sannsynligvis publiserers ca samtidig med PL sin forklaring - noe som bare setter dem i dårlig lys.

Ville disse sofabidragsyterne vært i stand til å ta bedre avgjørelser enn VAR-bussen på like kort tid? Antakelig ikke - men det gjør det ikke mindre latterlig når VAR tar feil og hordene på Twitter påpeker feil i avgjørelsene ca samtidig med forklaringene.

Knut

Enig.

Men som vi har lært under korona, rundt klima, inflasjon osv. - hvis man ikke blindt stoler på "ekspertene" er man "koko-høyre" 😉

Så tror jeg din beskrivelse er riktig. Så fremt man ikke overlater dette til en algoritme (forhåpentligvis ikke google sin hvor USAs grunnleggere var svarte menn) er situasjonen av en slik natur at det alltid vil bli feil. Feil som blir seende ganske absurde ut i ettertid - som ved situasjonen i vår kamp mot Liverpool, røde kortet til Romero osv. Det må jo komme flere slike, hvor "rotet" nå blir enda bedre dokumentert, og hva gjør man da?

Slik sett kan man håpe, og tro, at dette vil fremskynde en ny diskusjon og engelske fiskekaker på banen.

Hvor nærme er det nye offside systemet?
      Tror det ville vært en fordel for å dempe VAR-hatet om offside gikk på automatikk.

Blir sikkert litt hakk i plata, men eneste gangbare vei er selvsagt skroting. Får bare håpe man faktisk lykkes med det i Norge (selv om NFF som vanlig gjør sitt ytterste for å spolere en ryddig og fair prosess). Ganske overbevist om at det vil sende signaler videre ut i Europa. Kanskje ikke til England først, men dersom feks Tyskland følger etter kan det skape enda større ringvirkninger osv.

Har begynt å gå på Bislett og følge Obos-ligaen kun for VAR-fri fotball. Og helt seriøst; det er så sinnsykt mye morsommere å se på. Selv om nivået er 10-20 ganger bedre i PL. Det verste er at jeg ikke en gang bryr meg så mye om dårlig dømming lenger. Og gudene skal vite at det er mye rart på det nivået. Bare setter pris på at det ikke er folk i en buss som tar avgjørelsene og at et blikk på linjemannen er nok før man kan slippe jubelen løs.

Så kan man jo håpe tiltak som de greiene over her virker mot sin hensikt. Og faktisk gjør det enda lettere for folk å innse hvor håpløst VAR er.

Obos er ganske gøy. Litt som tippekampen i gamle dager. Ikke så voldsomt nivå, men mye passion og real fotball.

ToreG
        Koser deg nok litt ekstra med Obos om dagen gitt det profilbildet du har!

Joda, nyter det så lenge det varer 🙂

God kommentar.

Klarer ikke høre på Kasper kommentere kamper, men har ganske mange fornuftige betrakninger på X.

Sagt det før, sier det igjen.
          Vilje hands eller ufrivillig. Fryktelig enkelt egentlig.
          Med VAR burde det jo bli enda lettere 😀

12 dager senere

Så utrolig fascinerende disse VAR-videoene.

Ballen først er ikke ensbetydende med at man kan gjøre hva som helst etterpå, men her er det klart at utespiller og keeper kommer inn like voldsomt - og da er det den som er først som "vinner". Spesielt når VAR ikke kan bekrefte dommers hypotese om at RBK-spilleren treffer keeperen i hodet med kneet (hvor angriper uansett ikke har ansvar hvis det er keeper som hopper inn i kneet).

Slik jeg tyder utsagnene her, så ville de godtatt dommers beslutning uansett. Keeper fikk jo 100% av alle avgjørelser før VAR også, så akkurat her gjør ikke VAR det no værre, det er bare et eksempel på at det heller ikke gjør det noe bedre.

Det kan man gi VAR. Sjelden de gjør dårlige avgjørelser verre. Selv om det også skjer.

Klippet der er vel mer et godt eksempel på hvor utrolig tåpelig diskusjonen blir i VAR-rommet. Hører de hva de selv sier?

Schism dem har heller ingen repriser eller andre vinkler. Da er det jo håpløst. Det blir jo bare synsing. Er som å høre supportere på puben, bare uten alkoholinntak

John_chef

Mhm. Og merkelig nok virker det til å gjøre avgjørelsene dårligere 😆

Var vel noen dansker som var inne på den tanken. Kanskje hvis VAR-rommet kjører lett promille vil det fungere?