Schism etter min mening er produktet VAR foreløpig for dårlig, men får vi offside teknologi som er like god som mål teknologien er jeg for, nå er det for dårlig, vi kan ikke leve med at det tar flere minutter før en goal kan feires. Straffe og rødt kort er også altfor inkonsekvent, men har jo litt mer for seg og hindrer noen "justismord", kanskje AI blir en løsning?

OysteinS

Jeg hater VAR, men hvis fotball fortsatt spilles om 50 år forventer jeg at dømming vil være helautomatisk. Og jeg vil like det. Da har man en algoritme som vil være lik for alle.

Dvs. - hvis jeg lever om 50 år.

Schism
      I prinsippet enig, men jeg er usikker på om regelverket kan tilpasses en så rigid modell uten å ødelegge fotballen fullstendig. For mye er rett og slett skjønnsbasert.

Men den dagen offsideteknologien er like rask og presis som mållinje, vil jeg iallefall være positiv til det.

Schism Dvs. - hvis jeg lever om 50 år.

Det gjør ikke jeg, men jeg har vært med på noen tiår med rå IT utvikling som har vært så progressive at tilogmed jeg har forhåpninger om at jeg får oppleve realtime offside uten diskusjoner, når koden er knekt snakker vi millisekunder.

OysteinS Helt åpenbart at Gordon forsøker å rive ned Amrabat ved å hekte skoene hans inn i strømpene sine. Her birde Gordon fått direkte rødt!

Det er veldig rart at det gjøres så mange åpenbare feil fra VAR i løpet av en sesong.
          Jeg mener man må være åpen for en viss feilmargin, men dette er for mye.
          Og da tenker jeg spesielt på straffesituasjoner. Åpenbare ting blir vinket videre som not clear and obvious.
          Jeg mener at om vi som tilskuer ser en klar straffe så bør det være nok til å sende dommer bort til skjermen.
          Og unnskyldningen om at man ønsker flyt i spillet og ikke ønsker å bruke for mye tid er bare tøys, da dem fint bruker 5 min på å tegne opp streker ved en eventuell offside.
          Og hvorfor er dem så ekstremt opptatt med å streke opp i enkelte situasjoner, mens i andre lar dem det bare gå, selv om det ser tvilsomt ut.
          Jeg blir ikke klok på VAR og bruken.
          Om det er en soleklar felling utenfor 16, som dommer vinker videre, blander ikke VAR seg, selv om det etter min mening er riktig.
          Jeg mener halveis VAR er ubrukelig.
          Dommere lener seg på VAR, og så skal dem bedømme om det er clear and obvious. Blir bare tøys.
          Jeg mener vi kun trenger VAR til potensielle rødt kort situasjoner som dommer ikke går med seg.
          Alt annet kan dommerteam og goal Line ta seg av.

John_chef Jeg mener vi kun trenger VAR til potensielle rødt kort situasjoner som dommer ikke går med seg.

Enig. Og da i utgangspunktet "voldelige" episoder. Kanskje ekstreme tilfeller av filming i tillegg.

Et slags kompromiss med VAR kunne vært som de har i NHL (eller tennis) hvor treneren kan "challenge" ei beslutning i en situasjon. Dette kan man da begrense til f.eks en per omgang eller noe slikt - som gjør at trenerne ikke bare kan "utfordre" hva som helst uten grunn.

Det fjerner ikke hele problemet, men det vil i det minste gjøre det mindre omfattende. Personlig har jeg aldri sett på det som et stort problem i NHL på samme måte som i fotball (sikkert litt fordi spillet er uansett annerledes med mye stopp).

Forøvrig synes jeg Wolverhamptons oppsummering er veldig god.

Schism
              I såfall må det være en eller annen konsekvens om avgjørelsen viser seg å være feil, for hvis ikke kan jo trenere bruke disse challengene til drøying av tid, taktisk omgruppering osv.

Og det vil fortsatt ødelegge flyten i spillet og spontaniteten på tribunen. For meg er det bare ett alternativ; skrot hele konseptet til teknologien blir så bra at man ikke merker noe.

Dougie

I NHL gir det nå 2 minutter utvisning hvis man utfordrer noe hvor beslutningen blir stående. Tidligere mistet man en time-out (eller man måtte ha en time-out igjen for å utfordre - husker ikke helt). Ikke noe av det vil fungere i fotball.

Så systemet er ikke feilfritt der heller. Og i NHL tidligere endte man ofte med å bare utfordre for å utfordre hvis man uansett ikke hadde noe å tape. Hvis man ligger under 2-1 og motstanderen skårer helt på slutten kan man like gjerne utfordre hva som helst.

Så finnes det måter å løse det på. Feks at man mister muligheten til å utfordre i neste kamp. Eller at man i løpet av en sesong kun kan "tape" tre utfordringer osv.

Jeg mener også alt må skrotes, men litt overrasket over at de som vil beholde VAR ikke har foreslått løsninger som i det minste begrenser det. Og flytter ansvaret over på de aktive i større grad.

18 dager senere

Ikke overraskende, men æsj.

2 måneder senere

Her er det bare å pepre banen med tequeños.

Blir bare bedre og bedre dette.

19 dager senere

For the new campaign the Premier League will be providing near-live explainers and updates on operational and officiating matters for every Premier League match.

So, in plainer terms, when the Video Assistant Referee intervenes following an incident in a game, the Premier League will now communicate to supporters the facts of the event and explain how the subsequent decision has been reached.

https://www.tottenhamhotspur.com/news/2024/august/premier-league-launches-new-innovation-for-var/