Er virkelig møkklei VAR, det er ustabilt og dårlig.
Det tar for lang tid med avgjørelsene.Nå som vi er i vintertid, med stopp i spillet opptil flere minutter er ikke bra for spillerene.
Før kunne jeg mer eller mindre se hva som var straffe, rødt kort osv.Nå er jeg vet ikke hva som er hva.Noen ganger går VAR inn, andre ganger gjør de det ikke.
Soleklare røde kort blir oversett, VAR går inn, men forandrer ikke noe.

Det som er mest frustrende er at de/VAR ikke blir bedre.Det er null forbedring, det er bare frustrende og ødeleggende for spillet.Hvorfor blir det ikke bedre????

Det som bør gjøres, er å trekke VAR ut av fotballen for en stund.Gi det en pause.
De (vet ikke hvem som bestemer) bør gå ut å si, VAR fungerer ikke optimalt for tiden, vi har bestemt at sesongen avsluttes uten VAR.La oss gjerne få 2-3 sesonger uten VAR.
De ansvarlige må gå gjennom VAR, forbedre det.Når de vil begynne med VAR igjen, bør det startes i de lavere divisjoner og mulig cuper (League Cup, Confrence league).

«Morsomt» å registrere at andre regler gjelder for Arse enn for oss.

• Knut svarte på dette.

Cuti Så ikke kampen, hva skjedde?

• Cuti svarte på dette.

Knut La oss bare si Kiwor kan være glad han ikke heter Romero.

Hadde man bare hatt oransje kort.

Dessverre slik det er når mennesker er involvert. Opplagt rimelig spesielt at en av de situasjonene fører til rødt og tre kamper, mens den andre gir ingen langvarige konsekvenser.

Men men slik er det. NHL prøvde for noen år siden å ha videoer med forklaringer hver gang noen ble suspenderte. Ble til slutt bare en stor vits fordi man gjorde som her sammenlignet situasjoner. Selv når et helt panel sitter og vurderer i ettertid klarer man ikke å få det «likt» over tid.

Om noen uker er det en som får rødt for å sparke mot en motstander. Der Romero ikke fikk noe. Eller luggingen på Cucurella for en tid siden osv.

Ikke at jeg mener at alt derfor er akseptabelt, men perfekt blir det aldri.

Situasjonen forøvrig. Veldig lik Romero sin. Sparker først ballen, men treffer motspilleren etterpå.

Om noe er «utfallet» av denne styggere.

Enig i at Romero ville ha fått rødt på den ja. Samtidig har Romero dessverre opparbeidet seg et visst "rykte"... og da blir dommere lett biased 🙁

Jeg mener jo at ingen av disse er rødt. Men når det ikke lenger finnes en linje så blir dessverre konsekvensene fatale når avgjørelsene blir så store og avgjørende. Det er jo nettopp en linje vi skulle få med VAR.

Vi hadde et tilsvarende problem med Bale; etterhvert fikk han aldri straffespark uansett hvor klart det var fordi han hadde opparbeidet seg et rykte for å falle for lett.

Store misforståelsen med VAR at det skulle gi noen særlig bedre linje. Folk er jo enda ikke enige i om Romero var rødt eller ikke så…

Ikke poenget at alle skal bli enige.

Poenget med VAR er at like forseelser skal bli behandlet likt. Det er hva en linje er. Ikke at enkelte spillere fortsatt får røde kort på trynefaktor og andre ikke osv.

Hvis man ikke er enige da kan kan ikke behandle ting "likt" - ettersom det aldri er akkurat de samme menneskene som behandler de samme sakene. Og selv de samme menneskene vil aldri ha helt likt oppfatning av alt alltid. Veldig grunnleggende psykologi.

Som sagt - dette var prøvd i NHL og det ble universielt blant fans ansett som en vits. Ganske utrolig at de som styrer med fotball ikke engang så den veien.

Kanskje hvis man trener AI i å kjenne igjen millioner av situasjoner i "real time" kan man få til noe som er "likt" på tvers av tid og sted. Men det ender man vel opp med at hudfarge osv. vil spille inn 😂

Morsomte med VAR er hvordan den fostrer sutrekulturen blant journalister, eksperter, delvis trenere og fans. Nå er det "korrupsjon" osv. hvis Romero får rødt og Kiwior ikke får det. Nå er jeg veldig for å ha et kritisk øye til det meste, men denne ser jeg ikke. Selv om jeg er 100% sikker på at mennesker ikke klarer å forholde seg "objektivt" til situasjoner. Som Knut, etter mitt syn, riktig påpeker får spillere "rykter". Fortjent eller ikke. Det vil selvsagt også påvirke VAR.

Hva er hands og straffe?

Er det nok at ballen treffer hånda inne i 16? Uansett avstand og kraft?

Ok, så er alt sånt straffe. Verken jeg eller de som sitter i VAR-bussen trenger å være enige at reglene er sånn. Men man må forholde seg til reglene om man er uenig eller ikke.

Det viktigste er at man håndhever reglene likt. Ikke sånn som nå hvor helt like situasjoner håndheves helt ulikt. Egentlig ganske grunnleggende. Og derfor så mange reagerer som nå.

Er jo umulig i praksis. Rødt kort gis blant annet ved "voldsom takling" (mulig ordlyden er forandret nå, men uansett). Hvordan definerer man ei "voldsom takling"? Selvsagt umulig å ha en "lik" forståelse av det på tvers av tid, sted osv.

Folk må gjerne drømme om at det skal "håndheves likt", men det skjer ikke og vil aldri skje så lenge mennesker skal gjøre disse bedømmelsene.

Det vil alltid være noen få gråsoner.

Men når det blir som det er nå, så er det ikke rart reaksjonene er mange og sterke over hele fjøla.

Ingen få gråsoner. Det vil være som nå - og det vil fortsette som nå.

Tvil ikke på at de som har satt opp VAR har prøvd å gjøre det etter beste evne. Kan det bli litt bedre? Ja. Kan det nå et nivå du tenker på - umulig - så lenge man ikke overlater dette til AI eller noe annet enn mennesker.

Som sagt - NHL hadde en komite som satt etter hendelsen og studerte i timesvis. Før de la ut videoer med detaljerte forklaringer om hvorfor en straff ble som den ble. Tok ca. 37 sekunder etter at de videoene ble lagt ut før folk fant frem til lignende situasjoner hvor straffen hadde blitt helt annerledes. Da hadde man dager på å få det rett. NHL sluttet selvsagt med det - fordi det eneste man oppnådde var å belyse hvor "tilfeldig" dette til syvende og sist blir.

Jeg tror ikke det er umulig å få til dette veldig mye bedre enn det er nå. Så får det være at du sier det er umulig. Vi stopper der.

Og ikke misforstå. Jeg skulle ønske det ble som du vil ha det Cuti.

Min, og sikkert de aller flestes drøm, er at dømming skal være "riktig" og "lik" alltid. Det kan man oppnå i fremtiden med algoritmer og "AI". Men før vi når det nivået på vår teknologi mener jeg det "motsatte" vil være rett måte å spille på. Med det mener jeg la dommerne gjøre så godt de kan på banen. "Goal-line" og evt. en automatisk versjon av offside er fint, men alt annet bør bedømmes av dommerne der og da. Vil det skje feil? Opplagt, men slikt jevner seg ut og det får være opp til lag å gjøre det beste ut av hva enn som skjer. Ikke noe annerledes enn å måtte forholde seg til forskjellig vær eller andre "eksterne" faktorer. Gir dommeren mye frispark - tilpass deg. Gir dommeren lite frispark - tilpass deg. Gir dommeren et feil rødt kort? Vel - tilpass deg. Alle vet da at man har større sjanse til å få en straffe eller at motstanderen også får et rødt kort senere. Skårer Bentancur mot Chelsea får vi fort noe fra den kampen osv. Og vi slår Liverpool fordi de får et ganske tilsvarnede rødt kort - som veldig mange i Liverpool mener er feil. Som sagt - gode lag - bryr seg om det de kan gjøre noe med (ikke at jeg mener vi er spesielt dårlige på det nå - virker egentlig som at vi har ei spillergruppe som tåler det bedre enn våre fans - og nei da tenker jeg ikke på Cuti, men mye sutring på SC, X osv.).

Å tilpasse seg situasjonen man er i samt å ikke bruke tid/energi på ting man ikke kan gjøre noe med er gode tips til livet generelt - og gjelder ikke bare innen fotball 😁

Det virker som om Ange selv har en god innstilling når det kommer til dette, ref hva han sier på pressekonferansene. Skulle likt å høre hva Conte hadde sagt om han hadde hatt 11 spillere ute...