Synes Liverpool sutrer vel mye generelt, men helt merkelig dømmingen i denne kampen.

Og igjen noe man kan forstå uten VAR, men hva er poenget hvis man ikke tar slike ting?

Blir jo hakk i plata. Men den generelle dømmingen har bare blitt verre og verre de siste sesongene. Og VAR som i utgangspunktet skal hjelpe de dårlige dommerne klarer av en eller annen merkelig grunn å gjøre det stikk motsatte.

Tror det henger sammen med VAR. Dommere lar helt tydelig ting «gå» fordi man tenker at VAR tar det hvis det er alvorlig nok. Så sitter folk i «VAR-studio» og vurderer om det er «clear and obvious» eller ikke. Noe som aldri kan bli en objektiv standard.

Det mest fascinerende nå er at det fortsatt eksisterer og at det ikke er universiell enighet om at dagens VAR må ut.

Perfekt eksempel på noe jeg tror VAR har ødelagt. Hvordan er det mulig at dommeren ikke ser det? Jeg så situasjonen på en mobil og tenkte umiddelbart at denne kom til å bli annullert (ikke at min magefølelse der alltid er rett selvsagt). Jeg tror han ser, men velger å gjøre som nevnt i forrige innlegg å la det gå til VAR. Noe som ikke er intensjonen til VAR i det hele tatt, men blir en naturlig konsekvens over tid.

Dommeren bruker altså «tunge flagg» med VAR-som backup i alle mulige andre situasjoner enn offside… har vel delvis med «redselen» for å få kritikk hvis det skulle vise seg at avblåsningen var feilaktig.

Enda et perfekt eksempel. Trenger vi egentlig dommer på banen lengre?

Oliver har for meg alltid vært en merkelig dommer. Veldig ofte veldig god, men med en merkelig egenskap i å havne i sentrum av begivenhetene litt for ofte. Dette er da en av Englands beste som ikke «ser» den situasjonen. På samme måte som i Chelsea - Villa. Tror virkelig noen at man ikke ser dette? Selvsagt ser man, men man velger å la videorommet avgjøre. Dette gjør at vi får feigere og feigere dommere som sender mer og mer ut til video. I disse to tilfellene kom man til riktig resultat så ingen skandale, men alle «på grensen» situasjoner som VAR da ikke mener er «clear and obvious» blir plutselig bedømt annerledes enn man egentlig mener. «60% straffe» er fortsatt straffe, men vil ikke være det under VAR (så fremt Romero ikke er den som takler).

Folk som styrer med fotball mener «VAR skal bli bedre», men hva er det som skal bli bedre her? Skal NFF, UEFA og co. forandre menneskets natur?

Jeg har selv dømt (var en del av trenerutdanningen i klubben jeg trente i). Jeg dømte opplagt ikke på et høyt nivå, men jeg har kjent det på kroppen nok til at jeg skal garantere at jeg hadde oppført meg akkurat som disse dommerne gjør. Kanskje ikke alltid bevisst, men ubevisst. Det er faktisk fryktelig ubehagelig å feks dømme straffe når man er i tvil. Ens naturlige innstinkt er å ikke gjøre det. Jeg tipper toppdommere har måtte «trene seg opp til» å faktisk våge å ta disse beslutningene. En evne som nå forvitrer pga VAR.

Ange er enig.

Men tror også han har rett i at VAR er kommet for å bli.

Også ganske utrolig. Skal innrømme at jeg ikke la merke til at Tomiyasu faktisk blokkerer skuddet "live", men det gjør han altså.

Dømmer en dommer offside der live. Greit nok. At VAR gjør det kan bare ikke skje.

Han tar jo ikke feil.

Robbet for et mål og en åpenbar straffe. Merkelig at ingen snakker om det, i media skrives det at Arsenal overkjørte oss. Det gjorde de ikke, vi slapp inn tre billige mål men hadde kampen. Det ene målet deres kom etter en situasjon hvor vi skulle hatt straffe før kontringen som førte til målet. Helt latterlig dårlig dømt. I tillegg var det en haug av gule kort Arsenal aldri fikk.

Blir fort off-topic. Enig. Selv om Arsenal selvsagt også tilpasser spillet sitt til at de tidlig leder 3-0.

Helt absurd mange situasjoner i den kampen som går mot oss. Hvis man ser headingen til Romero som går i stolpen på nytt ser man hvor tydelig han blir dyttet også.

Schism Kan argumentere for at det skal være straffe men det blir for mykt for meg. Uansett merker man jo at spesielt norsk presse heier veldig på Arsenal også, ironisk, krisemaksimering til tusen når vi fikk det offside målet mot liverpool, om hvordan fotballen var ødelagt og måtte reddes. Nå, ingenting? Hvordan hadde kampen utviklet seg om vårt mål ikke hadde blitt annulert? Vi svarte ganske kjapt på målet til Arsenal. Tydelig for meg at det trengs en granskning av jele PGMOL nå, er alt for mange avgjørende situasjoner man kan stille spørsmålstegn ved nå. At vi ikke får den straffen kan jeg leve med isolert sett, men at de bruker 5 minutter på å annulere målet som skulle stått er helt latterlig. I tillegg ender vi opp med å spille 6 tillegsminutter på grun av dette i første omgang.

5 dager senere

Faen er vitsen med var egentlig?

Så fungerer VAR noen ganger da 😂

Er trist å se på i hvor stor grad Ars* dømmes fordelaktig for tiden. Hvis en ikke hadde "visst bedre" skulle en tro at dommerne hadde gått sammen for å sørge for at de vinner serien...

Men man kan selvfølgelig ikke beskylde dommerstanden for noe slikt 🙄

Den Ars*nal straffen var jo interessant. Hvorfor gjør ikke VAR om på den?
    Var det ikke en «clear and obvious” feil av dommeren å dømme?

rihno Fordi Arsenal skal foræres trofeet i år, koste hva det koste vil.