Enda et perfekt eksempel. Trenger vi egentlig dommer på banen lengre?
Oliver har for meg alltid vært en merkelig dommer. Veldig ofte veldig god, men med en merkelig egenskap i å havne i sentrum av begivenhetene litt for ofte. Dette er da en av Englands beste som ikke «ser» den situasjonen. På samme måte som i Chelsea - Villa. Tror virkelig noen at man ikke ser dette? Selvsagt ser man, men man velger å la videorommet avgjøre. Dette gjør at vi får feigere og feigere dommere som sender mer og mer ut til video. I disse to tilfellene kom man til riktig resultat så ingen skandale, men alle «på grensen» situasjoner som VAR da ikke mener er «clear and obvious» blir plutselig bedømt annerledes enn man egentlig mener. «60% straffe» er fortsatt straffe, men vil ikke være det under VAR (så fremt Romero ikke er den som takler).
Folk som styrer med fotball mener «VAR skal bli bedre», men hva er det som skal bli bedre her? Skal NFF, UEFA og co. forandre menneskets natur?
Jeg har selv dømt (var en del av trenerutdanningen i klubben jeg trente i). Jeg dømte opplagt ikke på et høyt nivå, men jeg har kjent det på kroppen nok til at jeg skal garantere at jeg hadde oppført meg akkurat som disse dommerne gjør. Kanskje ikke alltid bevisst, men ubevisst. Det er faktisk fryktelig ubehagelig å feks dømme straffe når man er i tvil. Ens naturlige innstinkt er å ikke gjøre det. Jeg tipper toppdommere har måtte «trene seg opp til» å faktisk våge å ta disse beslutningene. En evne som nå forvitrer pga VAR.