Tydelig at algoritmene fungerer. Fikk plutselig den i feeden som beskriver mye av det jeg tenker om saken - fra noen som sannsynligvis kan det bedre enn meg.

Skrot hele VAR. Fungerer åpenbart ikke og skaper flere problemer enn det løser.

Det i seg selv er ikke et "VAR-problem", men er det mulig? Rimelig grunnleggende å ikke la noen med følelser for Luton være innvolvert i en kamp mellom Everton og Forest.

Rimelig krise gitt at dette (dvs at mannen er Luton-fan) stemmer ja... men ender vel med at Forest får straff og dommerstanden går fri.

Når tror dere vi ansetter vår egen "referee analyst"? 😃

Det er lett å tenke konspirasjon og kjøpt og betalt, når ting ikke går ens vei. Men når man ser det uke etter uke, så kan man begynne å lure. En ting er hvordan hver dommer/VAR dommer tolker regelverket, og hvor høyt man skal legge lista etc, men det er et avvik her som er for stort. Og det er da man kan begynne å stille spørsmål. Hvor ganske åpenbare straffesituasjonen blir vinket videre av dommer og ikke sett på av VAR, mens andre blir skrudd ned til bilde per bilde, for å se om dem har mulighet til å forsvare å gi en. Kan jo spørre seg da, hvorfor vi bare har fått en straffe, selv om det flere ganger har vært kontakt i feltet.
Jeg synes et godt eksempel er handsen til City nylig. Armen er tydelig ut fra kropp, treffer hånda, skifter retning og går utenfor mål. Ikke bare lar man være å dømme straffe, men det blir dømt utspill fra mål.
Tror ikke vi skal være så naive og tro det ikke skjer korrupsjon i engelsk fotball også.

Litt ekle vinkler så jeg klarer ikke si for mye. Nr 3 virker nærmest for meg, men også dårligst bilder.

Nr 2 hadde vært straffe alltid tidligere, men nå er man strengere.

Nr 1 fra den vinkelen synes jeg ikke er straffe, men ser ikke skikkelig.

Forstår at Forest er frustrerte. Og jeg forstår at man føler man burde fått minst en, men dømming skal skje situasjon for situasjon og ikke gjennom et «snitt» over en periode. Så hvis det er tre situasjoner som er 49% ikke straffe så blir det godt over en straffe til sammen, men slik kan man altså ikke dømme. Så selv om jeg forstår Forest er jeg litt overrasket over hvor heite se ble (så fremt ikke andre bilder er tydeligere).

Eg kan være med på at ingen av desse 3 treng å være straffe. Men da er det mange straffer som blir gitt iløpet av ein sesong som ikkje burde vore gitt. Så eg forstår frustrasjonen. Og vil våge meg til å påstå at om det var Utd, City eller Liverpool så hadde minst ein av dei blitt straffe,

Problemet, som mange har påpeikt i lang tid, er mangel på eit "standard nivå" på kva som er straffe, raudt kort, etc.

Det får man ikke uansett, men man tenker jo at det kunne blitt litt bedre med VAR.

I ei fremtid med en «KI»-database med tidligere situasjoner kan man kanskje se for seg noe tilnærmet «objektivt».

Merker jeg er blitt voldsomt gammel. Så utrolig lei av at folk skal late som de er så såret. Man kan ikke si "det er som å få et slag i magen" fordi da vekker det følelser fra de som faktisk er blitt utsatt for vold osv. Neville beskylte ingen for å faktisk være kriminelle. Man kan ikke bedømme ting som blir sagt muntlig "live" på samme måte som man bedømmer ord brukt i en kontrakt osv.

Liker egentlig at lag som Forest er i toppen igjen, men nå håper jeg de rykker ned. Ikke fordi jeg synes dette er så grusomt av de, men synes det er morsomt med Luton, Burnley osv. også - så Forest gjør det enklere for meg.

Burnley er et morsommere lag å se på enn Luton, så selv om jeg synes det er kulere om Luton får en sesong til hvis man ser bort fra spillestil, så får man holde litt på Burnley også (håper det ikke går utover oss). SU, Forest og Luton ned.

Kungreke Det tror jeg også. Han fikk tross alt rødt for noe ingen andre har fått denne sesongen.

Denne er morsom. Hvor mange ganger må man se situasjonen før man faktisk ser hva VAR dømmer på?

Samtidig kan man ikke si den er helt feil heller - kommer an på hvor man legger lista.

Sverige er en rar plass. Vet ikke om noe sted i Europa hvor man ønsker å føye seg mer etter alle andre enn i Sverige generelt, men så har de ting som korona og nå VAR hvor de går sin egen vei.

La oss håpe at andre blir inspirerte. Kan veldig fint se at Norge faller nå ettersom man kan peke til Sverige. Nordmenn våger jo ikke gjøre noe hvis andre ikke har gjort det først lengre. Faller så Skandinavia kan det plutselig spre seg videre. Evt at man i det minste får lagt så mye press på UEFA/FIFA og nasjonale myndigheter at VAR blir radikalt forandret. Kan som tidligere nevnt fint se for meg en utvidet «goal line» technology for hele banen og med tiden offside. Hvis linjedommeren hadde fått beskjed «live» på samme måte som dommeren ved mål at nå er det offside og alt han/hun må vurdere er om ballen har kommet fra motspiller etc så hadde jeg tatt imot det med åpne armer. Evt at man gir treneren muligheten til å be om sjekk en gang per kamp eller noe.

Fantastisk. Forstår man hvor "sofistikert" VAR er. Måten de drar linjene på ved den offsiden - ref da Coventry som mister en finaleplass på det.

Og også morsomt hvordan Romero da får rødt i den situasjonen - som man nå har et halvt dusin tilsvarende senere som ikke er blitt rødt. De diskuterer ikke det i kontekst i det heletatt.

Blir litt tom for ord. Selv om jeg isolert sett ikke har noen særlige problemer med resultatet her. Selv om man kan diskutere om Sterling skal ha gult og frispark i mot. Det kan man meget gjerne diskutere.

Helt på trynet hele greia. Sa det da det skjedde og det har stått seg veldig godt i ettertiden med alle lignende hendelser som har blitt behandlet på en helt annerledes måte.

Schism dette er et så perfekt eksempel på hvordan VAR har blitt brukt denne sesongen. Her så dømmes det straffe uten å se situasjonen som helhet. En forsvarer som skal klarere en ball, ønsker å få mest mulig luft under for å få ballen lengst mulig. Ergo bevegelsen. Sammenlign med golf. En driver har en helt egenskap enn en putter, derav også forskjellig bevegelse.
        Jeg mener Romero gjør det perfekt, angriper er bare i veien.
        Det blir som en keeper som kommer ut for å bokse. Treffer ballen, for så å smelle ned en motspiller. Blir ikke straffe av det.
        Dette er min mening da. Og sett i lys av alle andre situasjoner vi har sett den siste tiden, også mot oss, så kan man begynne å lure.