Hadde litt trøbbel med sendingen i går så fikk ikke sett alt. Men basert på det jeg så og alt det man har sett under Ange:
1) Som Ange også påpeker i pressekonferansen før kampen - vi har enda ikke noe naturlig flyt helt fremst på banen. Son skårer mål, men alle andre som har spilt, kanskje med unntak av innhoppene til Perisic, har blitt beskrevet som «dårlige» her inne. Er Kulusevski, Richarlison, Johnson og Solomon dårlige? (Tar ikke med Veliz). Mulig de ikke er verdensstjerner, men at det ikke bare er individuelle grunner til at ingen av de har hatt noen veldig bra perioder tror jeg er mer en «systemfeil» enn noe annet. Ikke så veldig rart - angrepsspill er 9 av 10 ganger vanskeligere å sette enn forsvarsspill. Samt at vi mistet Kane.
2) Johnson kommer inn på et gunstig tidspunkt. Ikke akkurat uvanlig at man da ser litt «friskere» ut.
3) Vi kjøpte Johnson til en sabla høy pris. Jeg kjenner han ikke spesielt godt, men hvis han skal være verdt i nærheten av de pengene bør han være et godt hakk bedre enn hva Richarlison er for oss.
4) Richarlison bedømmes nå muligens hardere enn noen annen av våre spillere - samt at han litt plutselig er vært nødt til å tilpasse seg enda en ny rolle. Ikke at han er ukjent med venstrevingen historisk sett, men han brukte sine første mnder her hovedsaklig som midtspiss og så må han igjen bytte. Bytte delvis fordi man ikke leverer. Opplagt ikke gull for en allerede dempet selvtillit.
5) Som påpekt av andre - at Richarlison får Davies bak seg kan knapt hjelpe.
Merkelig nok ettersom venstrekanten på mange måter er vår svakeste posisjon så bekymrer jeg meg lite for den. Jeg er veldig trygg på at når angrepsspillet generelt løsner mer så vil Richarlison og/eller Johnson finne frem til noe som er bedre enn det det har vært så langt i sesongen. Kanskje ikke så mye mer målpoeng enn Richarlison faktisk har, men generelt en større trussel i spillet. Det samme gjelder Kulusevski - selv om han har levert helt OK totalt sett. Han vil også opplagt dra fordel av at vi skaper mer på den andre siden som gir han mer plass osv. Utfordringen med Kulusevski er vel så mye at han kanskje må spille vel mye. Spesielt med tanke på hvor ekstremt mye han løper og alle de ganske tunge fysiske duellene han er i. Det kan gå fordi han er ung, seriøs og ingen Europa, men normalt klarer ingen spillere å holde det gående så hardt som han spiller fysisk uten mer hvile. Før eller senere får han en dipp igjen som han hadde etter VM i fjor.