Schism
Forskjellen med utlån er jo åpenbart at da prøver man å finne et nivå hvor den utlånte spilleren forsterker laget han kommer til (selv om det ikke alltid blir sånn i praksis). Mao finnes det insentiver for alle parter. Vel kjenner jeg ikke nivået på den kroatiske ligaen altfor godt, men om Vuskovic er så god at han spiller fast for Hajduk i en alder av 16, har vi virkelig funnet gull.

Nettopp Clarke er jo et eksempel der. Leeds ga han en del minutter i Championship da han var deres eiendom - opplagt fordi de så at her er det utviklingsmuligheter. Da han kom tilbake som lånespiller var han jo plutselig bare en unggutt de ikke kunne tjene noe på, som fremdeles mangla en del på nivået. Mao en merkelig avgjørelse fra alle parter.

Usikker på hvorfor han ikke kommer før fylte 18, men har vel noe med arbeidstillatelse å gjøre? I såfall er det ikke noe noen av partene helst ønsker. Også usikker på om det er snakk om noe fremforhandlet overgangssum her. Ved så ung alder er det gjerne snakk om en fastsatt sum + utdanningskompensasjon og noen prosenter ved evt videresalg.

Nå greier jeg ikke å verifisere at det er tilfelle her, så må taes med en viss klype salt, men i såfall er jo videresalgsprosentene eneste insentiv Hajduk har for å utvikle ham. Igjen - med mindre han er/blir så god at han faktisk forsterker elleveren deres da.

Dougie Usikker på hvorfor han ikke kommer før fylte 18, men har vel noe med arbeidstillatelse å gjøre?

Er visst fordi man ikke har lov til å gjøre overganger for spillere under 18 i PL.

Eneste måte for oss å ikke kjøpe katta i sekken er å knytte betingelser om spilletid til overgangen som @Kungreke sier. Dvs i den forstand at hvis han ikke viser seg god nok til å figurere jevnlig på førstelaget til Hajduk fremover så blir det ingen overgang. Usikker på hvor enkelt det er å få til i praksis - og det avhenger jo også av hvilke betingelser våre konkurrenter har stilt også. Vi kan ikke komme med sære kontraktsklausuler hvis alle andre har straight forward betingelser.

Tipper vi har en god dialog med Hajduk. Se ikke bort i fra at Perisic går andre veien f.eks.

Vet ikke om jeg synes det er så åpenbart. Fotball er ikke så vitenskapelig at man bare kan si at folk vil forsterke laget uten at man kjenner spillerne. Veldig mange på lån ender opp som "convenient squad players". Ikke gunstig for klubber som låner at de spillerne blir for viktige heller - de aller fleste ønsker jo å bygge noe.

Selger Hajduk en lovende unggutt for så å la han råtne i to år vil de aldri kunne selge en unggutt igjen.

Jeg kjenner naturlignok ikke Hajduk annet enn hva jeg kan lese meg til, men de hentet Ferro i vinter. Uremovic og Sarlija denne sommeren. Alle stoppere.

Vuskovic er for tiden ikke engang i troppen.

Så trenger ikke en så ung kar nødvendigvis å spille for deres a-lag for å utvikles, men noen fordel av å ha han på u-lag der isteden for i London?

Fordelen er vel at han er 16 år og sikkert har mange venner i nærmiljøet.

Schism
        Ja, jeg skriver jo selv at det ikke alltid blir "åpenbart" i praksis. Men tanken (iallefall med utviklingslån) er vel stort sett alltid at den utlånte spilleren skal spille en del.

Her er det vel uansett ikke snakk om noe lån, men at vi (såvidt jeg har skjønt) rett og slett ikke kan hente spilleren før om to år. At Hajduk evt mister masse business på å ikke satse på Vuskovic fremover sliter jeg med å se for meg. Det er vel den klubben etter Dinamo som produserer mest talenter i Kroatia, og det er Tottenham som tar risken på å avtale en overgang to år før de egentlig kan signere ham.

Tror forøvrig ikke det er snakk om å "la han råtne" - snarere at det er ganske meningsløst for dem å investere masse tid og krefter i å utvikle en spiller som drar for en satt sum uansett.

Ser flere kroater på twitter kommenterer det samme i tråden til Gold - at klubben har bra med stoppere og et annet talent de da heller ønsker å satse på (nå som Vuskovic er solgt). Virker som de jevnt over stiller seg tvilende til at han kommer til å være i Hajduk i to år til, så kan jo hende man finner en bedre løsning som passer alle parter.

Dougie At Hajduk evt mister masse business på å ikke satse på Vuskovic fremover sliter jeg med å se for meg. Det er vel den klubben etter Dinamo som produserer mest talenter i Kroatia

Nå vet jeg ikke hvor mange de har solgt før de fyller 18 på denne måten, men grunnen til at de er attraktive er muligens fordi de ikke slutter å utvikle folk. Sier seg selv at andre ikke vil gjøre det samme som oss hvis Hajduk plutselig lar han seile sin egen sjø.

Kungreke

Det er et poeng. Og jeg personlig mener man generelt skal være forsiktig med å bryte opp slikt for tidlig. Men han er 16.5 og ikke 13. Den alderen folk på bøgda drar inn til storbyene for å gå på vgs osv.

På kort sikt ingen sterke syn her. Fint mulig for en som er 16.5 å utvikle seg glimrende lokalt selv om han ikke spiller kamper i toppserien. Men hvis han ikke spiller for Hajduk om 12mnder ville jeg vært mer skeptisk til å la han bli værende der.

Schism Kan jo være språkutfordringer også, selv om de fleste fra sørøst europa av de yngre er stødige i engelsk nå så er det ikke sikkert han er det. To år i hjemlandet med engelskundervisning og trening i kjente omgivelser?

Kungreke

Akkurat hva gjelder språk mener jeg at det i så fall vil være bedre for han å komme til England raskest mulig.

Men knapt viktig nok til at det skal ha noe særlig å si for beslutningen.

La oss først få kjøpt han 😀

Schism
                  Så lenge Hajduk fortsetter å produsere talenter, vil selvsagt alltid noen ønske å hente dem. Er vel dessuten bare i PL man ikke kan hente u-18 spillere fra andre europeiske land (visstnok en Brexit-greie).

Og om andre klubber begynner å nekte å hente Hajduk-talenter under 18 år, er vel det strengt tatt bare en fordel for dem. Si at Vuskovic hadde valgt å bli værende og signert en ny og lengre kontrakt. Sier seg selv at de kunne fått en betraktelig høyere sum for ham ved fylte 18 da (selv om det også kan slå begge veier om han stagnerer helt).

Schism Sterkt uenig. Engelskmenn er ikke spesielt gode i Engelsk. 😬 Faktisk ikke helt tull.

Han hadde ihvertfall blitt i bedre stand til å kommunisere på hva de nå enn snakker på treningsfeltet i N17 om han hadde flyttet dit 😅

Dougie

Nå snakker vi om en hypotetisk situasjon hvor de nedprioriterer noen de har solgt. La oss si Vuskovic selges for 12m. Går på vann og brød i to år. Blir ingenting. Ingen påvirkning på hva som skjer når en annen engelsk klubb kommer for å kjøpe deres beste 16-åring? Selvsagt har det det. Ergo har Hajduk veldig mange grunner til å fortsette utviklingen av Vuskovic.

De selger han ikke fordi de synes det er en dårlig ide. Så tviler på at å gjøre seg lite attraktiv er en spesielt god ide.

12m+ for noen på 16 er absurd mye penger. De aller fleste som er på lister over «de beste» i den alderen blir aldri noe og definitivt ikke verdt 12m. Antar begge parter ser verdi her.

Schism
                      I den alderen har selgende klubb generelt lite de skulle ha sagt mtp kontraktssituasjonen. Ganske sikker på at Hajduk hadde foretrukket å utvikle sitt potensielt største salgsobjekt noen år til, for så å selge for en potensielt høyere sum. Er en grunn til at vi tar sjansen på dette nå.

Og hva er Hajduk mest tjent med. Utvikle en 16 -åring som neppe er god nok for a-laget for at Tottenham skal få en bedre spiller om to år, eller satse på den andre evt unge stopperen de har som de kan videreutvikle og selge for en høyere sum senere?

Tror de driter ganske langt i at andre engelske klubber kanskje vegrer seg for å snappe 16-åringene deres i fremtiden i det regnstykket der.

Om Hajduk får pengene up front så har de vel dekket alt av Lønnsbudsjetter i fire år med denne overgangen.

Lista over samme type spillere som aldri har blitt noe er uendelig lang. Alle som jobber i fotball vet det.

Hajduk sa nei til City. Hvorfor? Selvsagt kunne de ha ventet ett år. Men de ønsker tydeligvis ikke å ta sjansen.

Så er det ikke slik at jeg er helt uenig, men jeg mener det er det samme med alle utlån. Spiller A og B kjemper om samme plass. A er på lån og B er eid. Omtrent like gode. Hvem får spille? Opplagt ikke han på lån.

Om noe så er dette hakket bedre enn de fleste utlån. Ytterst sjelden at man låner ut så unge spillere som skal inn til en eller annen fast plass noe sted.

Schism
                        Dersom de summene det snakkes om faktisk stemmer, fortoner situasjonen seg selvsagt noe annerledes. Men det tror jeg vi skal ta med en klype salt inntil videre. Ser ut som han er på proffkontrakt, så vi snakker i alle fall om en fremforhandla sum, men likevel; synes 12m+ høres vanvittig ut.

Uansett langt fra optimalt å ha en spiller "stuck" i en annen klubb i to år på den måten. Han er ikke vår eiendom i de to årene, så teknisk sett har vi ikke en dritt vi skulle ha sagt (selv om jeg selvsagt skjønner at vi har nok har søkt visse garantier her under forhandlingene).

Om han blir i Hajduk og spiller primært ungdomsfotball denne sesongen er det uansett ingen krise mtp alderen. Så kan man alltids håpe at han er så god at de spille ham etterhvert. Evt om vi har en gentlemans agreement med Hajduk om at de låner ham ut neste sesong til en klubb han får spille for (om det i det hele tatt er lov da).