Ange Postecoglou
Nominert til månedens manager igjen
https://www.standard.co.uk/sport/football/ange-postecoglou-var-tottenham-liverpool-klopp-b1111951.html
Når jeg ikke trodde jeg kunne elske denne mannen mer. Anti-VAR og setter alt på plass ref Liverpool-kampen. Les og nyt.
Av alle de jeg kjenner som følger fotball er de nå fra lett positive til VAR til hater VAR som pesten. Jeg kan ikke komme på noen som faktisk liker VAR lengre - og i starten var jeg den «uvaksinerte» folk bare så rart på da jeg ikke likte VAR. Om det er nok til å at det blir forandring vet jeg ikke - ei heller om det er representativt for folk flest.
Hvis man klarer å få til offside på samme måte som «goal line» så flott. Men da bør man bruke energien på å utvikle den teknologien mens vi spiller uten det skrotet vi har nå.
VAR er dritt, før aksepterte vi at dommerne gjorde feil i blant, nå tror folk at tre ekstra dommere med noen kamera og paint skal gjøre det bedre. Det blir bare flere dommere, mere søl. Og disse hårfine offside avgjørelsene ingen har bedt om. Offside regelen bør endres på en eller annen måte. En finger i offside gir ikke laget som scorer en fordel.
Jeg er fremdeles tilhenger av VAR i teorien, men det virker ikke som om de som driver med fotball forstår hva det skal brukes til. Hovedpoenget er jo å unngå skandale-avgjørelser og ta bort ting som var vanskelig for dommere å slå ned på.
Hvis:
1. Auto-offside-saken de brukte i VM blir god nok til 95% sikker, og man legger inn en 5cm sikkerhet, så bruk den og bruk evt VAR der hvor den totalt mislykkes (hvor en spiller er bak linja og ikke blir tatt med slik som i forrige runde feks)
2. Alltid brukes der hvor det er sterk mistanke om rødt kort. Spill kan fortsette og dommer får beskjed på øret om kort (som VAR-dommer bestemmer) og vises ut ved neste mulighet.
3. Mållinje-teknologi. Hvis det viser seg at mållinjeteknologien ikke fungerte, kan VAR gi mål opp til 1 fase etterpå.
4. Feil identitet - Dette skjer kun et par ganger i sesongen, og bør beholdes som i dag - både gult og rødt kort.
5. Filming/simulering - sjekkes ved straffe-beslutninger i kamp. Sjekkes i sin helhet etter kamp og gis minimum 1 kamp suspensjon ved overtredelse.
Hvis vi får til dette pluss får en mer fornuftig tolking av hands-regelen, trur jeg fotballen hadde blitt adskillig bedre å se på.
Tror det er det der de prøver på cj, men i virkeligheten går det ikke. Hva betyr «sterk mistanke» om rødt kort? Det vil variere fra person til person. Samme med hands. Tanken er god - at man skal ta opplagte handssituasjoner som «alle» er enige om er straffe, men det blir en glidende ting. Er Romero opplagt eller ikke osv.
Kungreke Helt uenig i denne. Noe av problemet med VAR er at det fjerner den umiddelbare gleden ved mål. Når kampen starter igjen skal man ikke sitte med klump i halsen.
Jeg er jo enig, samtidig har dette skjedd 1 gang på en hel sesong, og bør jo ikke være noe man skal frykte. Grunnen til at vi ikke jubler som besatt når det skåres nå er jo fordi det alt for ofte er no VAR-greier man skal sjekke. Hvis det eneste som skal manuelt sjekkes er i situasjoner hvor mållinjeteknologien ble brukt/skulle bli brukt, vil det i praksis "aldri" skje.
Schism Jeg trur ikke det er det de prøver på, jeg trur de forsøker å sikre seg at alle avgjørelser skal bli korrekte; noe vi alle forstår ikke kan fungere. Klare røde kort er der hvor spiller åpenbart setter annen spiller i fare eller ved klare vilje-hands. Hvis det gjør jobben enklere må dommerne gjerne ha en mer spesifisert liste over ting VAR skal gå inn på; akkurat nå er det uklart og endrer seg fra dommer-team til dommer-team
Med andre ord har vi allerede her en diskusjon.
Det er helt umulig å sette en «objektiv» grense for det du snakker om. Så ser jeg gjerne at man bruker VAR minst mulig, men også litt merkelig for meg hvis VAR er så dårlig at det er best om det brukes minst mulig. Og bare ved at man har VAR vil man alltid få begrensningen ved at man aldri kan være sikker på hva som er mål. Første jeg tenkte ved 2-1 mot Liverpool var ikke «jess», men «var Porro i offside».
Jeg er for teknologi. Og mållinje-teknologien er strålende (selv om man der også har eksempler - som i Villa-kampen hvor den bommer). Sikker på at offside vil bli på samme måte før eller senere, men da får man heller bruke noen år på å utvikle den teknologien før man implementerer det latterlige systemet vi har nå. Ikke pga risikoen for feil, men fordi man skal bruke 3-4-5 min på å sjekke 1mm. Og der kan man heller ikke løse deg som king foreslår ettersom hvis man har 5cm (eller hva som helst) «grense» må man da sjekke om en offside er 5.0cm eller 5.001cm. Det vil ta akkurat like lang tid.
Blir spennende å se om uttalelsene til Ange fører til noe diskusjon eller om det bare dør stille hen.
Som nevnt ang offside, så må den VM-teknologien brukes når den er god nok (noe den muligens allerede er), samt at terskelen for å bruke VAR må heves.
Offside er et objektivt spørsmål. Dvs. man kan i det minste gjøre det til et objektivt spørsmål hvis man klarer å definere når ballen går fra noens fot og hva som er «arm» kropp.
Man må også gjerne diskutere og straffe filming til man blir grønn etter kamper - så lenge det ikke påvirker selve kampen.
På sikt tror jeg all dømming blir «digital», men vi er opplagt ikke helt der enda. Da trenger vi ikke late som.
Enig med Poch.
Hva betyr det?
Så lenge bilen må ha en sjåfør blir man ikke kvitt problemet. Løsningen er alltid bedre sjåføropplæring, men selvsagt prøver de forskjellige forbundene, FIFA etc å lære de som styrer med det så godt de klarer.
Den dagen man får selvkjørende er vi i boks. Slik sett enig.
Den dagen man får en offsideteknologi som er like rask og presis som mållinjeteknologi, kan jeg gå med på at det bør innføres.