Ginola14
Jeg vet ikke helt. Jeg tror ikke klubbledere rundt omkring har stort behov for å beskytte spillere som mangler «mentalitet».
Så tror jeg det er mange faktorer. Kulturelt bytter vel folk generelt mer jobb nå? I alle fall mitt inntrykk.
Og hva gjelder penger kan jeg kjøpe at det har forandret ting, men da på mange måter. Hvis en manager som bor et sted ikke blir tilbudt nok penger til at det er verdt å flytte så blir han værende. Det samme gjelder spillere. Og før Bosman var de uansett mye mer låst. Så alle hadde mye mindre mulighet til å forandre så mye raskt. Da måtte man gjøre det beste ut av det man hadde uavhengig av hvor godt man likte det.
Vi får se med Slot, men veldig ofte ser man at klubber som faktisk får utbytte av å bytte trener får det raskt. Slot kan være et eksempel. Chelsea har vunnet kjapt med mange managere. Vi fikk rask fremgang med Jol og Redknapp. Pochettino var litt seigere, men utover i sesong 2 så man der også klar fremgang.
Drømmen for alle fans tror jeg er å finne en Ferguson, men for klubbledere tror jeg alle forstår at de fleste trenere er ferskvare. RM som vinner mest har ikke hatt en trener med mer enn 250 kamper siden 70-tallet (i et strekk). Pochettino fikk 293 hos oss forøvrig.
Folk er vel lei av å høre, men jeg bryr meg om fremgang. Da kan man få tid. Å bygge noe uten ganske jevn fremgang har jeg liten tro på for de aller fleste. Så kan man selvsagt diskutere om Ferguson som ender på tredje et par sesonger da ikke er stagnasjon. Litt vanskeligere å si når man er helt på toppen. Da er det begrenset hvor mye mer fremgang man kan ha.