La oss tenke litt. Kan være vanskelig i blant.
18/19 sesongen. Everton skåret 54 mål. "Topplagene" ligger på rundt 65 (foruten City og Liverpool som skåret mye mer). Det er 20% mer. La oss si at Richarlison hadde skåret 15% mer i et bedre lag. Da er vi oppe på 15.
I den sesongen spilte han 35 kamper. I følge transfermarkt spilte han 23 av de kampene som ving. Rimelig å anta at han hadde skåret et par mål til som fast ren midtspiss?
19/20 sesongen. Everton skåret 44 mål. "Topplagene" bak City og Liverpool ligger igjen på rundt 65. Altså nesten 50% flere mål. Så hvis man antar at Richarlison hadde skåret 30% mer i et bedre lag er man på 17 mål.
Han spilte 36 kamper i PL og 16 av disse som ving. Igjen - rimelig å anta at han hadde skåret noe mer som ren midtspiss?
For Brasil siden 01.01.2022 har han skåret ett mål per 63min. Da mer eller mindre fast som midtspiss. Opplagt at Richarlison ikke er en kar som vil skåre godt over 1 mål per 90 min i PL, men for å nå 20 trenger man ikke bedre enn ett mål per 171 min (uten skader). "Åja".
Jeg er ingen stor fan av Richarlison (fikk litt sjokk av å se han live - helt forferdelig i de kampene), men "åja" hvis man faktisk tenker litt er det muligens ikke så sprøtt allikevel.
Richarlison passer i det minste et lag som ønsker høyt press og generell høy intensitet i spillet.